סערת "ממדים ללימודים": חילוקי דעות במפלגת הליכוד התפתחו סביב השאלה האם לתמוך בחוק שעתיד להעניק מימון לחיילים משוחררים עבור לימודים אקדמאיים, נוכח מחלוקת פוליטית בין הקואליציה לאופוזיציה. חבר הכנסת דוד ביטן שוחח הבוקר (חמישי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והתייחס לדברים. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

בתוך כך, לפי דיווח של יקי אדמקר בוואלה! ראשי מפלגות האופוזיציה, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית, שוחחו אמש עם ראש האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו ודרשו ממנו להתנגד לחוק "ממדים ללימודים" - למרות הלחצים בתוך מפלגתו.

לפי גורם פוליטי, השיחה נערכה טלפונית בשעות הערב והתנהלה בחלקה ב"טונים גבוהים". ראשי מפלגות האופוזיציה אמרו לנתניהו כי לא ייתכן שייכנע לקמפיין הקואליציה בעד ההצעה - בעוד היא עצמה לא מצליחה לקדם אותה רק בגלל השותפות עם מפלגת רע"מ.

חלק מראשי המפלגות הבהירו לנתניהו כי להצבעה של חברי הליכוד בעד ההצעה בשבוע הבא, יהיו השלכות על ההתנהלות המאוחדת של האופוזיציה נגד הממשלה, בדגש על קידום הצעות חוק בכנסת.

בינתיים, חברי מרכז ליכוד ופעילי 'פורום דרור' בליכוד קראו לחברי הכנסת של המפלגה להתנגד לחוק "ממדים ללימודים". 'מפורום דרור' בליכוד: "חוק 'ממדים ללימודים' הוא מבחן בסיסי לא"ב של בגרות פוליטית: כל חברי הכנסת של הליכוד צריכים להצביע נגד" 

ביטן: "יש לנו ח"כים שתמיד פוזלים למתפקדים"

בתחילת דבריו הצהיר ביטן כי לא יתמוך בהצעה: "יש לנו מספר ח"כים בליכוד שתמיד פוזלים למתפקדים בעניינים האלה ואומרים שהם יילכו נגד הליכוד. אבל בסופו של דבר, כולם יצביעו כפי שהליכוד יחליט, והליכוד כמובן מושפע וגם מתחשב במפלגות האחרות שיחד איתו". 

לטענתו, רק חוקים בהם הרשימה המשותפת ורע"מ תומכים עולים לדיון בתקופה האחרונה, "שוב פעם באים אלינו שאנחנו נעזור. הרי מה קרה בחוק האזרחות? התנגדנו, תקפו אותנו על העניין הזה. בסוף תוקן חוק האזרחות והשתפר לכיוון שלנו. גם פה, אנחנו לא נפגע בחיילי צה"ל. ברגע שאנחנו נחזור לשלטון, נעשה את החוק הזה לפי 100%".

"הדבר החשוב ביותר זה שהם לא יכולים להעביר שהוא לא בתמיכת הערבים. דרשו הצבעה? תהיה הצבעה. אין בעיה. אני רק מזכיר לך שכבר אתמול ניהלו מו"מ עם הקואליציה על שינוי של החוק, ובגלל כל אלה שמקשקשים על מנת לא לפגוע בתדמית שלהם, הקואליציה הפסיקה את המו"מ. אם הקואליציה רוצה באמת לפתור את הבעיה מול האופוזיציה, למה הם הפסיקו את המו"מ? הם לא רוצים להגיע לפשרה. הם רוצים לנצח בנוקאאוט את הליכוד", תקף. 

בהמשך, נשאל ביטן האם איילת שקד צריכה להצטרף לליכוד, ואמר כי "היום אנחנו צריכים להמתין לראות אם הממשלה הזאת תפיל את עצמה. אם היא לא תפיל את עצמה בתקופה הקרובה, אז אין לנו ברירה, אנחנו צריכים להביא אותה לליכוד ולתת לה את השריון על מנת שיהיה לנו 61 כדי להפיל את הממשלה. זה יותר חשוב מאיילת שקד ואחרים". לטענתו, יש ח"כים בליכוד שמונעים את זה כרגע, ביניהם מירי רגב, "אבל בסופו של דבר אין ברירה". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM

בתוך כך, ח"כ קרן ברק (הליכוד) , אחת התומכות בחוק "ממדים ללימודים", אמרה למעריב: "לא צריך להיבהל מחילוקי דעות במפלגה דמוקרטית, זה הכוח שלה להמשיך ולקבל את אמון הציבור ולהמשיך ולהוביל את המדינה. הליכוד היא המפלגה הדמוקרטית כמעט היחידה שיש היום בכנסת וזה טבעי שיש חילוקי דעות".

"בדבר אחד כולנו מאוחדים - כולנו בעד חיילי צה״ל, ההבדלים הן רק בין הגישות, איזו הצבעה שלנו תיטיב יותר עם החיילים ולכן אנחנו נקיים דיון סיעתי, עמוק וממצה, כאשר כל צד יביא את הטיעונים שלו, אני אנסה לשכנע את חבריי לסיעה לתמוך בהצעת החוק, משום שלדעתי זה טוב לחיילים וזה טוב לנו כמפלגת הליכוד שמייצגת את רוב הציבור. בסוף הדיון תערך הצבעה בתוך הסיעה וכולנו נקבל את הכרעת הרוב. זו דמוקרטיה", הוסיפה.

"הנטייה שלי היא לתמוך בחוק"

חבר הכנסת צחי הנגבי שוחח עם יוסי מזרחי ברדיו צפון 104.5fm ואמר בעניין: "יש על זה דיון צפוי ביום שני הקרוב, אם החוק יעלה להצבעה במליאה. יש דעות לכאן ולכאן, הנטייה שלי היא לתמוך בחוק. כמובן שיש לנו תנאים והסתייגויות. אני תמיד מכבד את החלטת הסיעה. החלק החשוב הוא לקיים את הדיאלוג הפנימי שלנו". 

"אין לנו בעיה עם החוק אלא עם העובדה שיש ממשלה שמבקשת מאיתנו לתמוך בו כי אין לה רוב. הם זקוקים לאופוזיציה", תקף. "קואליציה שזקוקה לאופוזיציה אין לה לגיטימיות בציבור. לכן יש לנו תחושה שנפסיק לשחק את המשחק, כאילו יש פה ממשלה מתפקדת. הממשלה סיימה את דרכה, אלו פרפורי גסיסה, לפעמים גסיסה לוקחת זמן רב יותר. הסיפור נגמר", הוא הוסיף.