שוק הרכב הישראלי, שהיה ידוע בשמרנותו, עבר לאחרונה מהפכה של ממש. הרכבים החשמליים, שדשדשו במשך שנים וגם נחלו מספר כישלונות, פרצו סוף־סוף לתודעת הרוכשים ולכבישי ארצנו. מה מציע עולם הרכב החשמלי? הכל בפרויקט המיוחד שלפניכם.

שנת 2021 תיזכר כשנת הפריצה של הרכבים החשמליים בישראל - עם מסירות של כ־10,000 רכבים חשמליים, שהיוו גידול של 567% במסירות ביחס ל־2020. מחירי הדלק הגואים, תחנות הטעינה שצצות כמו פטריות אחרי הגשם וטווחי הנסיעה המשופרים של הרכבים החשמליים רק מאיצים את המסירות, שימשיכו לגדול ב־2022 בצורה משמעותית. לראיה, כבר ברבעון הראשון של השנה הנוכחית נמסרו קרוב למחצית מסך הרכבים החשמליים שנמכרו בכל השנה שעברה, וזאת על אף בעיות האספקה הנובעות ממשבר השבבים והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שהשביתה חלק מהמפעלים.

מבין הרכבים החשמליים המשווקים כיום בישראל ניתן למצוא מגוון רחב של רכבים בשלל פלטפורמות: 208 של פיג'ו בקטגוריית הסופר־מיני; C4 של סיטרואן בקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות; ב.מ.וו I4 בקטגוריית המשפחתיות; Taxi London של E.V. Motors, הפונה לשוק המוניות; וכמובן, בהתאם לצו האופנה הנוכחי, מגוון רחב במיוחד של רכבי פנאי בגדלים שונים, כגון: MG ZS EV המחודש, מקסוס יוניק 5, ג'ילי גיאומטרי C, סקייוול ET5, איווייז U5, הונגצ'י E־HS9 ועוד. בולט בקטגוריית רכבי הפנאי הוא יונדאי איוניק 5 בעל העיצוב הייחודי, שמציע מרווח פנימי נדיב הודות לבסיס גלגלים ארוך במיוחד של שלושה מטרים, טווח נסיעה ארוך של כ־450 ק"מ ושתי יחידות הנעה: אחורית עם 217 כ"ס וכפולה עם 305 כ"ס.

במהלך השנה הנוכחית יושקו בישראל עשרות דגמים חשמליים חדשים, חלקם של יצרניות אשר טרם נראו על אדמת הקודש. מבולבלים? אל דאגה. אנחנו כאן בשביל לעשות לכם סדר בנושא.

טויוטה BZ4X
רכב פנאי חשמלי מלא ראשון של טויוטה, יצרנית שהקפידה להשיק עד לאחרונה רכבים היברידיים בלבד. עקב היותו חשמלי, שפת העיצוב הותאמה והוא אינו כולל שבכה קדמית גדולה בחזית. הוא ארוך ומרווח מהראב 4 ויוצע בשתי גרסאות - הנעה קדמית וכפולה - ויציע טווח נסיעה של 450 ק"מ. צפוי להגיע במחצית השנייה של שנת 2022.

GAC איון LX פלוס
אם טווח הנסיעה הוא הנקודה העיקרית שממנה אתם חוששים ברכב חשמלי, אז יש לנו חדשות במיוחד בשבילכם: GAC, היצרנית הסינית, חשפה בתערוכת הרכב של גואנגז'ו את רכב הפנאי איון LX פלוס, המציע סוללה בקיבולת גבוהה במיוחד של 144.4kWh, המסוגלת לספק טווח של 1,008 ק"מ בין טעינות.

סרס SF5
עם 4.7 מטרים אורך, SF5 של סרס הוא רכב פנאי גדול ומרווח. הוא יוצע עם הנעה אחורית או כפולה, ולגרסה הבכירה לא יהיה מחסור בכוח: 694 כ"ס וטווח של 500 ק"מ. לבעלי חרדת טווח, נוכל לספר שחלק מהגרסאות של ה־SF5 מציעות מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר שכל תפקידו הוא לטעון את הסוללות.

טסלה מודל Y
אם הבעיה היחידה שמצאתם עד כה במודל 3 של טסלה היא שהוא אינו רכב פנאי, מצאנו מזור עבורכם. תכירו את טסלה מודל Y - רכב פנאי המבוסס על רצפת ה־3. מודל ה־Y יוצע בשתי גרסאות: "טווח ארוך" (441 כ"ס) המספק טווח נסיעה של 562 ק"מ; ו"פרפורמנס" (533 כ"ס), המספק טווח של 514 ק"מ. מחירו ההתחלתי עומד על 331,500 שקל, ומסירות ראשונות צפויות לקראת סוף השנה.

טסלה Y (צילום: באדיבות היצרן)
טסלה Y (צילום: באדיבות היצרן)

סובארו סולטרה
גם סובארו, כמו טויוטה, נכנסה למגרש הרכבים החשמליים באיחור אופנתי. הסולטרה, רכב פנאי חשמלי מלא מבית סובארו, יציע מידות גדולות יותר משל הפורסטר ויוצע עם הנעה קדמית או כפולה ועם הספק מקסימלי של 217 כ"ס וטווח נסיעה חשמלי של 530 ק"מ. שיווק בעולם יחל ב־2022 ובישראל לא לפני 2023.

סובארו סולטרה (צילום: באדיבות היצרן)
סובארו סולטרה (צילום: באדיבות היצרן)

מרצדס EQE
מרצדס ידועה כיצרנית של רכבי סלון איכותיים וחזקים, וה־EQE הוא הפרשנות המודרנית של מרצדס לרכב סלון שעומד בסטנדרטים הגבוהים של מותג היוקרה. עם הספק מקסימלי של 687 כ"ס וזינוק ל־100 קמ"ש בתוך 3.3 שניות, ה־EQE יעשה חיים קשים לרכבים המקבילים מבית אאודי ופורשה כאשר ינחת פה ברבעון השלישי של שנת 2022.

ניסאן אריאה
גם ניסאן מעוניינת בנתח מהעוגה של רכבי הפנאי החשמליים ולכן הציגה את אריאה, רכב פנאי בעל עיצוב ייחודי ונאה. אריאה גדול יותר מקשקאי אך קטן מאקסטרייל ויכלול לא פחות מחמש גרסאות הנעה: החל מהנעה קדמית בעלת 178 כ"ס ועד הנעה כפולה בעלת 394 כ"ס, וטווח הנסיעה המקסימלי יעמוד על כ־500 ק"מ. אריאה צפוי להגיע לישראל כבר ברבעון השלישי של שנת 2022.

סקודה אניאק קופה
במקרה שחשקה נפשכם ברכב פנאי אבל אתם לא רוצים להיות כמו כולם, סקודה מציעה גרסה מעוצבת לאניאק. אניאק קופה מציג חלק אחורי מעוצב וגרסת RS חזקה במיוחד, המאכלסת שני מנועים חשמליים המפיקים יחד 295 כ"ס באמצעות סוללה בעלת טווח מקסימלי של 520 ק"מ. המחיר צפוי להיות גבוה בכ־10% מהגרסה הרגילה, והשיווק בישראל מתעכב לנוכח בעיות אספקה הנובעות מהמלחמה באוקראינה.  

סקודה אניאק קופה (צילום: באדיבות היצרן)
סקודה אניאק קופה (צילום: באדיבות היצרן)

איווייז U6
ה־U6 של איווייז הוא רכב פנאי המצטרף להיצע המצומצם של היצרן בישראל, שכולל נכון להיום את דגם ה־U5 בלבד. ה־U6 מבוסס על ה־U5, אך מציע עיצוב חיצוני בצללית קופה, תא נוסעים משודרג בעל עיצוב חדש ומסך מגע ענק בגודל 14.6 אינץ'. יחידות ההנעה זהות ל־U5, מה שאומר הספק של 204 כ"ס וטווח מקסימלי של כ־550 ק"מ. ה־U6 צפוי להגיע לישראל בחודשים הקרובים.

איווייז U6 (צילום: באדיבות היצרן)
איווייז U6 (צילום: באדיבות היצרן)

רנו מגאן E-TECH
מגאן הוא שם שמלווה אותנו כבר למעלה מ־20 שנה ומזוהה עם רכב משפחתי מבית רנו, אך אל תטעו - הפעם לא מדובר ברכב משפחתי אלא ברכב פנאי כשר למהדרין, כמיטב האופנה. המגאן החשמלי נחשף בסוף 2021 בתערוכת IAA שנערכה בגרמניה, והוא מוצע עם שני סוגי מנועים: 130 כ"ס ו־220 כ"ס. טווח הנסיעה עומד על 470 ק"מ.

רנו מגאן E-TECH (צילום: באדיבות היצרן)
רנו מגאן E-TECH (צילום: באדיבות היצרן)

פולקסווגן ID.4
חשיפתו של ה־ID.4, רכב פנאי מתוצרת פולקסווגן, התרחשה כבר לפני הרבה מאוד זמן במונחי עולם הרכב החשמלי - בשנת 2020. הוא ארוך מהטיגואן בכ־10 ס"מ ומציע מנוע יחיד המפיק 204 כ"ס המחובר לסוללה המסוגלת לשנע את רכב הפנאי ונוסעיו למרחק של עד 520 ק"מ. סנונית ראשונה כבר הגיעה לצורכי תקינה, אך טרם נמסר תאריך תחילת השיווק הרשמי.

וינפאסט
יבואן רכב חדש בשם B-EV Motors ייבא בקרוב רכב של יצרן וייטנאמי שלא נראה עד כה בישראל: וינפאסט, שהחל לייצר רכבים בשנת 2019. בשלב הראשון יושקו שני רכבים: VF-8 ו-VF-9, רכבי פנאי בעלי חמישה ושבעה מושבים בהתאמה. רכבים ראשונים יגיעו לארץ לא לפני סוף שנת 2022, והבשורה הגדולה שווינפאסט מביא לישראל היא אחריות ל־10 שנים או 200 אלף ק"מ.

וינפאסט (צילום: באדיבות היצרן)
וינפאסט (צילום: באדיבות היצרן)

קיה EV6
רכבי פנאי מבית קיה זוכים לביקושים גבוהים בארץ ולכך יזכה ככל הנראה גם ה־EV6, שמבוסס על יונדאי איוניק 5. ל־EV6 גרסת הנעה אחורית (228 כ"ס) המספקת טווח נסיעה של 528 ק"מ, וגרסת הנעה כפולה (325 כ"ס) המספקת טווח נסיעה של 481 ק"מ. רכב ראשון כבר נחת בישראל לצורכי תקינה, והשיווק יחל ממש בקרוב.

קיה EV6 (צילום: באדיבות היצרן)
קיה EV6 (צילום: באדיבות היצרן)

ג'נסיס GV60
רכב חשמלי ראשון למותג היוקרה ג'נסיס צפוי להגיע בקרוב לישראל. ה־GV60 הינו רכב פנאי המבוסס על יונדאי איוניק 5 ויוצע בגרסת הנעה אחורית (228 כ"ס) המספקת טווח נסיעה של 514 ק"מ, וגרסת הנעה כפולה (318־435 כ"ס) המספקת טווח נסיעה של 460 ק"מ. המחיר? כיאה למותג יוקרה - צפונה מ־300 אלף שקל. 

ג'נסיס GV60 (צילום: באדיבות היצרן)
ג'נסיס GV60 (צילום: באדיבות היצרן)