בעקבות האירועים האלימים: מאות אנשי צוות, חברי הנהלה, עובדים, מטופלים ומבקרים במרכז הרפואי שיבא, השתתפו הבוקר (חמישי) בעצרת ההזדהות ״שיבא נגד אלימות״ ברקע השביתה בבתי החולים הציבוריים.

במסגרת העצרת נשאה דברים, ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס, כשאיתה מאבטח אישי ושיתפה בתחושותיה הקשות לנוכח האיומים שהיא סופגת במסגרת מילוי תפקידה: "הקו האדום נחצה כל הזמן וזה נראה נורמלי. איימו עליי ברצח ומה המשטרה עשתה? לא יודעת".

"לא ניכנע לאלימות, לא נפסיק לומר מה שנכון, לא נפסיק לעשות את העבודה שלנו. המדינה צריכה להתחיל להגן על הצוותים הרפואיים. זה התפקיד שלכם. תעשו אותו״, תקפה

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר אר"ם ומנהל היחידה לנוירוכירורגיה של הילד במרכז הרפואי שיבא אמר: "אני רוצה לקוות שהמחאה שלנו תיפול על אוזניים קשובות". 

שביתה בבית החולים שיבא (צילום: אבשלום ששוני)
שביתה בבית החולים שיבא (צילום: אבשלום ששוני)

ד"ר פלדמן ציין שורה של צעדים שיש לנקוט בהם, ובהם הקמת נקודות משטרה בכל בית חולים, עיבוי מערך המאבטחים ופריסה של אמצעים טכנולוגיים בכל הנקודות המועדות לפורענות. כמו כן, ציין את חשיבות ההרתעה וקרא למקבלי ההחלטות לפעול ולהגן על הצוותים הרפואיים.

עוד נשאו דברים בעצרת פרופ' גליה רהב, משיבא, שסיפרה על האיומים שקיבלה במהלך מגפת הקורונה עד לכדי הגשת תביעה שבה זכתה; ד"ר שמואל שטיינלוף, מנהל מחלקה פנימית ג', שסיפר על מקרה של משפחה שתקפה ואיימה על הצוות; ופרופ' ארנון אפק, משנה למנהל המרכז הרפואי שיבא ומנהל בית החולים הכללי, שקרא למדינה לפעול ולהגן על הצוותים הרפואיים: "אתם רואים כאן בעצרת את אחת התופעות הכי לא טבעיות שיש".

כנס נגד האלימות בשיבא (צילום: אבשלום ששוני)
כנס נגד האלימות בשיבא (צילום: אבשלום ששוני)

"כי במצב טבעי, כל האנשים שנמצאים פה צריכים להיות עם החולים ולטפל בהם. במקום זה, הם צריכים לומר למדינת ישראל: 'תדאגי לנו'. איזו בושה למדינה הזאת. ומה עונים לנו? אנחנו חוקרים", הוסיף. 

את דברי הסיום נשא פרופ' יצחק קרייס, מנהל המרכז הרפואי שיבא, שקרא להסדיר הקמה של משמר הבריאות, אך הדגיש: "נמשיך לעשות הכול כדי להגן על אנשינו, ובינתיים נמשיך לתת את הטיפול הטוב ביותר. מערכת הבריאות היא מודל לסולידריות חברתית ולדו קיום. מאז ומעולם אנחנו מטפלים בכולם, גם באלו שתוקפים אותנו".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "אנו רואים בחומרה רבה את תופעת האלימות נגד עובדי ציבור ובכלל זה אלימות המופנית כלפי סגל רפואי, בבתי חולים ובמרפאות ומובילה מדיניות מחמירה ותקיפה למיגורה. באשר לדבריה של ד"ר אלרעי פרייס, מטעמים ברורים, איננו נוהגים להתייחס לרמות איום הנקבעות לאדם, או לסל האבטחה הנלווה אליהם. בכל הנוגע למאויימים ללא קשר למקרה זה או אחר, משטרת ישראל מקיימת הערכת מצב מיוחדת לבחינת רמת איום וקביעת סל אבטחה הנדרש לנבחרי ועובדי ציבור מאוימים".