חברת הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי (מרצ) הודיעה היום (חמישי) על פרישתה מהקואליציה, והסרת מועמדותה מכל תפקיד אפשרי. המשמעות היא, מלבד המכה הקשה הנוספת שחוטפת הקואליציה, היא שח"כ זועבי מוותרת על תפקידה כקונסולית בסין, אליו היתה אמורה להיכנס בעוד כחצי שנה.

הודעתה של חברת הכנסת הפתיעה את בנט, לפיד וראש מפלגתה - השר הורוביץ, שלא ציפו לכך, ובמרצ מקיימים התייעצות בנושא. היא צפויה להיפגש מחר עם הורוביץ. לצד מאמצי מרצ, כלל הקואליציה מנסה לשכנע אותה לחזור בה מהחלטתה. במקביל, סיעת ימינה צפויה להתכנס לדיון בסוגייה בשעה 20:00. יו"ר הקואליציה בפועל, בועז טופורובסקי ציין: "לא מאמינים שזועבי תיתן באצבעותיה לנתניהו להיות ראש ממשלה ולבן גביר שר לבטחון פנים".

בליכוד חוגגים, במרצ נדהמו: "לא היה רמז מוקדם"

במכתב ששלחה לראש הממשלה נפתלי בנט, ולראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, כתבה: "נכנסתי לפוליטיקה מתוך תחושת שליחות כלפי החברה הערבית שאני מייצגת. הצטרפתי לקואליציה כשקיוויתי ועמלתי רבות להצלחתה משום שהשתכנעתי ששותפות ערבית יהודית בקואליציה מעין זו יכולה להוות אלטרנטיבה שלטונית אמיתית ויכולה להביא בשורה לחברה הערבית, דרך חדשה של שיוויון וכבוד".

בנט ולפיד בישיבת הממשלה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנט ולפיד בישיבת הממשלה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"לצערי הרב בחודשים האחרונים ומתוך שיקולים צרים של פוליטיקה, ראשי הקואליציה העדיפו לשמר ולחזק את הצד הימני שבה. בנוסף, נתקלתי באטימות מוחלטת כלפי הצרכים האמיתיים של היישובים הערביים, בדגש על תחומי פיתוח הרשויות המקומיות, סוגיות הדיור, התעסוקה והחינוך", כתבה.

"החודש האחרון, חודש רמדאן, היה קשה מנשוא. המראות שהגיעו מהר הבית של שוטרים אלימים מול קהל מתפללים, הלוויתה של העיתונאית הפלסטינית שירין אבו עאקלה; הביאו אותי למסקנה אישית ערכית אחת בלבד. לא עוד. אייני יכולה להמשיך ולתמוך בקיומה של קואליציה שמתנכלת בצורה מחפירה זו כלפי החברה ממנה באתי".

היא סיכמה: "האמנתי ועודני מאמינה בשותפות ערבית יהודית בכל תחומי החיים, באקדמיה, בעסקים וגם בפוליטיקה. אך האמנתי ועודני מאמינה ששותפות אמת בין ערבים ליהודים חייבת לבוא מתוך מקום שיוויוני ובגובה העיניים. בקואליציה הזו נוצרו שני מעמדות. לאור מה שציינתי מעלה, הנני מודיעה על הסרת מועמדותית לכל מינוי עתידי ועל הפסקת חברותי בקואליציה".