שוב היא הפתיעה: חברת הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי הודיעה היום (חמישי) על פרישתה מהקואליציה וגרמה לתדהמה במערכת הפוליטית. אבל זו לא הפעם הראשונה שהפוליטיקאית היחסית חדשה, מפתיעה את חבריה למפלגה ולקואליציה וגורמת למשברים פוליטיים. 

עוד לפני הבחירות אחרונות גרמה זועבי, בת 49 מנוף הגליל, לזעם במפלגתה כשהתראיינה אתר החדשות בערבית "כל אלערב" והצהירה כי לא תצביע נגד חוק האוסר טיפולי המרה להומואים מתוך התחשבות בחברה השמרנית שמתוכה היא באה, ובניגוד לקו הפרו-להט"בי המזוהה עם מרצ.

יו"ר מרצ התנער מהדברים ואמר כי כל חברי מרצ מחויבים למאבק לשיוויון ולקידום זכויות הקהילה הגאה. ואכן, רינואווי זועבי חזרה בה מדבריה כי תתמוך בכל חקיקה לקידום זכויות להט״ב. כמו כן היא מבהירה כי היא תומכת בהצעת החוק לאיסור טיפולי המרה שהגיש ח״כ ניצן הורוביץ. טיפולי המרה הם נגע שיש לבער מהחברה. הם גורמים לפגיעה קשה בנערים ונערות, והדבר חייב לעבור מן העולם".

המשבר הבא בכיכובה של רינאווי זועבי היה בעת ההצבעה בכנסת על חוק הגיוס. רינאווי זועבי הפתיעה את כולם כשהצביעה נגד החוק בניגוד למשמעת הקואליציונית וללא ידיעת חבריה לסיעה. היא הסבירה אז את המהלך בהתנהלות הוקארליציה לגבי הנטיעות בנגב והמחלוקת סביב חוק האזרחות. "התנהלות הממשלה, משרד בטחון פנים, משרד השיכון, המשטרה וקק'ל בנגב נגד האזרחים הערבים הבדואים היתה לאות קלון של מדיניות ברוטאלית, אטומה ודורסנית. אתמול הממשלה תמכה בהבאת הצעת חוק גזענית ופאשיסטית של הציונות הדתית בנושא חוק הלאום", אמרה בינואר.

לאחר הצבעתה נגד חוק הגיוס קיבלה רינאווי זועבי הצעה משר החוץ יאיר לפיד לשמש כקונסולית ישראל בשנגחאי, בצעד שנראה כי מטרתו הייתה לייצב את הקואליציה ולהזיז חברת כנסת שעלולה לעשות בעיות. אלא שהצעד עליו הודיעה רינאווי זועבי היום טרף את הקלפים גם לגבי המינוי לקונסולית, עליו הודיעה כי היא מוותרת. כעת נותר לראות אם כמו במקריםהקודמים היא תחזור בה ולא תהווה זרז להתפוררות הקואליציה, או שמא תלך עד הסוף ותשמש כעוד מסמר בארון של ממשלת "השינוי".