עשרות בני אדם פרצו היום (חמישי) את המחסום המשטרתי שהוקם במירון, שברו את המחיצות בין מתחם הגברים לנשים, זרקו את הגדרות בפרעות וסיכנו את חיי הנוכחים במקום. בהמשך, המתפרעים אף החלו בהשחתת מתחם הקבר. עוד גרמו חלק מהמתפרעים נזק למספר ניידות משטרה, ואף יידו אבנים לעבר השוטרים.

השוטרים המוצבים במקום חילצו את הנשים והילדים ממקום ההתפרעות, והמשיכו לפעול במקום, במטרה למנוע דוחק וסיכון חיים. בעקבות האירועים החליט פרויקטור ההילולה להודיע על סיומה, מוקדם מן הצפוי. בהמשך התקיים במקום טקס לזכרם של 45 הרוגי האסון בשנה שעברה.

התפרעויות במהלך ההילולה במירון. צילום: דוברות המשטרה

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, מסר: "לאחר היום והלילה הראשונים בהילולה במירון, שעברו בהצלחה וללא אירועים מיוחדים, הגיעו היום להר קבוצות של חרדים סיקריקים קיצוניים, התנהגו באלימות ובפראות, חיבלו בתשתיות שהוקמו במקום וסיכנו את הבטיחות והביטחון של הנוכחים שהגיעו לחגוג את האירוע.

"מדובר במיעוט חרדי קיצוני וחסר מעצורים, שקורא תיגר על החוק והסדר במדינת ישראל, מתנהג באלימות ופוגע לא רק בקיומו של אירוע רוחני-דתי, אלא גם בעשרות אלפי אזרחים ואזרחיות שמבקשים לחגוג אותו. בעקבות אירועים אלו, החליטו הגורמים האחראיים במקום מטעם המדינה לסיים את ההילולה, ואני מגבה אותם לחלוטין בשל כך. משטרת ישראל תמשיך לפעול באחריות ובמקצועיות כדי להבטיח את שלומם וביטחונם של הנוכחים בהר".

כתב וואלה! יקי אדמקר הנמצא במירון, סיפר על ההתרחשויות בשיחה עם ליאת רון ואריה מליניאק: "קבוצה של קיצוניים מחוגי העדה החרדית הגיעה למקום, ובצעד מתוכנן מראש הם פרצו את כל המחסומים בכניסה למתחם הקבר. מדובר במתחם שהתנהל ביממה האחרונה בצורה מופתית, ממש כמו סרט נע. אנשים נכנסו ויצאו, ושהו במקום בממוצע חמש שניות לכל אדם".

"הם פשוט פרצו את כל המחסומים, עברו את כל השוטרים, והם כולם שוהים עכשיו באזור הקבר. זה קרה באופן כזה שבסופו של דבר המשטרה איבדה שליטה, ונטשה את כל האזור", הוסיף ב-103FM, "אני נמצא בסמוך למתחם הקבר וכרגע אין כאן שוטרים או סדרנים. בשלב זה, החליטו לעצור לחלוטין את כל ההגעה למירון, מחשש לחיי אדם. יש לזה השפעה דרמטית על אלפי בני אדם שנמצאים בדרכם למקום".

"למעשה הסיפור הוא שהקיצונים רצו להוכיח שהם הצליחו לנצח את המשטרה ואת הרשויות. מי ששילם את המחיר זה הציבור השפוי, שעכשיו לא יכולים לחגוג. המשטרה לא אשמה, הקיצוניים באו להשליט בלגן בכוונה תחילה", הוסיף וציין כי "בסופו של דבר אין באמת יכולת לדעת את זה מראש, ואין עילה לעצור אותם מראש. הם הגיעו למתחם, ראו שאפשר לעשות מהומה, וביצעו את מה שהם תכננו לעשות".

סייעה בהכנת הכתבה: עדן בן ארי, 103fm