אוהבים דבש? קודם כל לכבוד יום הדבורה הבינלאומי קבלו 10 עובדות על הדבורה הקטנה וייצור הדבש מטעם 'מועצת הדבש':

  • עתיד האנושות תלוי בהישרדות דבורי הדבש. כבר לפני 60 שנה הזהיר פרופ' אלברט איינשטיין כי ארבע שנים בלבד לאחר היעלמות הדבורים, לא תישאר חקלאות ולא יהיה מספיק מזון בעולם.
  • גודלה של מושבת דבורים בכוורת הינה כעיר קטנה. יש בה מ-30,000 עד 60,000 דבורים בכל כוורת.
  • בכל מושבה יש מלכה אחת, והיא הנקבה הפורייה היחידה במושבת הדבורים בעלת יכולת הטלה של עד 2,000 ביצים ליום, גופה גדול ביחס לשאר הדבורים והיא יכולה להגיע לגודל של 2 סנטימטרים.
  • כנפי הדבורה "משקשקות" כ- 11,400 פעמים בכל דקה, דבר הגורם לבאז המיוחד.
  • על מנת לייצר ק"ג של דבש, על הדבורים לבקר ב- 4 מיליון פרחים ולעוף מרחק של פי 4 פעמים מהיקף כדור הארץ.
  • ערך האבקת הדבורים לתל"ג החקלאי בארצות הברית עומד על יותר מ- 14 מיליארד דולר בשנה ובעולם כולו על כ- 215 מיליארד דולר.
  • הדבש בעל ערך קלורי נמוך יותר מסוכר. ב-100 גרם דבש יש 20% פחות קלוריות מאשר ב- 100 גרם סוכר. כמו כן, בדבש יש וויטמינים ומינרלים שאין בסוכר.
  • בארץ קיימים למעלה מ-30 זני דבש שונים, ביניהם אבוקדו, אקליפטוס, דרדר, מרווה, קורנית, זעתר, בצל ועוד. לכל דבש טעם שונה והרכב ויטמינים ומינרלים ייחודי.
  • למוצרי הכוורת סגולות רפואיות- מזון מלכות, פרופוליס, אבקת פרחים ודונג הדבורים, משמשים לרפואה טבעית וגם לקוסמטיקה מהטבע.
  • בישראל מאות דבוראים המטפלים בעשרות אלפי כוורות הפזורות באלפי נקודות מרעה צופני ברחבי הארץ כאשר כ- 80,000 כוורות מאביקות גידולים חקלאיים של פירות וירקות.

דבורת הדבש בהאבקה. מסיר איפור המכיל דונג דבורים מבית אלונה שכטר, 80 ש''ח  (צילום: אורי גרון,יוסף אבי יאיר אנגל -ג'וחא,רון קובי)
דבורת הדבש בהאבקה. מסיר איפור המכיל דונג דבורים מבית אלונה שכטר, 80 ש''ח (צילום: אורי גרון,יוסף אבי יאיר אנגל -ג'וחא,רון קובי)

מקייט מידלטון ועד הקרדשיאנס

ארס הדבורה, הוא טרנד חזק בעולם הקוסמטיקה ומכיל רכיבים יעילים המסייעים ליצירת מראה חלק של העור וחידוש התאים. מפורסמות רבות כגווינית' פאלטרו, קורטני קרדשיאן וקייט מידלטון, גילו את תכונותיהם המופלאות של מוצרים המכילים את ארס הדבורה, ומשתמשות בהם באדיקות. הוא מתפקד כבוטוקס טבעי והוכח כיעיל בתחום האנטי אייג'ינג, ממריץ את תאי האפידרמל ומשמש כנשא לרכיבים אחרים כדבש המנוקה, מה שהופך אותו לרכיב מבוקש ביותר בשוק. 

"הדבש נושא עמו סגולות קוסמטיות מופלאות לשיקום העור ולטיפוח היופי" אומרת אלונה שכטר, בעלת מותג קוסמטיקה המבוסס על צמחי מרפא ומרכיבים טבעיים. "החומצות האלפא הידרוקסיות הנמצאות בדבש הטהור ידועות בהשפעתן החיובית על עור הגוף והפנים ותורמות לתהליך הצערתו של העור. הוא עתיר בוויטמינים ואנזימים, משמש כחומר אנטי בקטריאלי ואינו גורם לגירויים ולכן מתאים גם לעור רגיש ביותר".

לאוקסיטן, NUXE, פרמייר ים המלח, BMANUKA, קיל'ס. טיפוח מבוסס דבש (צילום: יחצ חול,יחצ)
לאוקסיטן, NUXE, פרמייר ים המלח, BMANUKA, קיל'ס. טיפוח מבוסס דבש (צילום: יחצ חול,יחצ)

על הדבש ועל העוקץ

מחקרים רבים בעולם כבר הוכיחו את סגולותיו האנטי דלקתיות (פי 4 מדבש רגיל) של דבש המנוקה. אלפים התאהבו בו בשל עושר הויטמינים, המינרלים וחומצות האמינו שהוא מכיל. בשילוב עם ארס הדבורה הידוע כשיטה עתיקת יומין להזרמת דם לעור הפנים והפקת קולגן ואלסטין מתקבלת נוסחת פלא לאפקט אנטי אייג׳ינג עוצמתי.

בימים אלה משמשת פאולה רוזנברג כפרזנטורית למותג הטיפוח BMANUKA, שפיתח סדרת מוצרי טיפוח ייחודיים המבוססים על שני רכיבים אלה. "החיבור עם BMANUKA נולד בזכות האהבה שלי לקוסמטיקה טבעית" אומרת רוזנברג. "אני מתרגשת מהעובדה שהנשים הישראליות יוכלו ליהנות מעוצמתם הנפלאה של דבש המנוקה וארס הדבורה. זו הפעם הראשונה שאמרתי כן למותג טיפוח. ביקשתי שימתינו כמה שבועות כדי שאבדוק איך החומרים משפיעים על העור שלי. הופתעתי שהם זרמו איתי, היה חשוב לי ששיתוף הפעולה יהיה אותנטי".

בסדרה חמישה מוצרים המכילים ארס דבורה: סרום פנים מועשר קרם הזנה ללילה, קרם יום, קרם עיניים, ג'ל לניקוי פנים. ובנוסף בסדרה סרום פנים עם ויטמין C מחוזק ודבש מנוקה. מוצרי הסדרה מתאימים לשימושי יומיומי, מסייעים במניעת תהליכי התבגרות העור ומעניקים את אפקט "ההרמה". 

בשמי בוטיק עם תווי ניחוח דבש מימין נקסוס קסרזוף משמאל טרוסארדי מילאנו (צילום: יחצ חול)
בשמי בוטיק עם תווי ניחוח דבש מימין נקסוס קסרזוף משמאל טרוסארדי מילאנו (צילום: יחצ חול)

עוד עובדות מעניינות

  • שימוש בארס הדבורה הינה שיטה עתיקת יומין להזרמת דם לעור הפנים והפקת קולגן ואלסטין המייצרים אפקט אנטי אייג׳ינג עוצמתי.
  • שיטות האיסוף המודרניות מאפשרות לאסוף את חומר הארס באופן מתקדם מבלי לפגוע בדבורים או להזיק להן.
  • ארס הדבורים נמצא בשימוש עוד מאז תחילת המאה ה-20. יש שייחסו לו איכויות טיפול אנטי דלקתיות ומשככות כאב, על כן עשו בו שימוש כדי לטפל בדלקת מפרקים שיגרונית וטרשת נפוצה. במקרים מסוימים, עשו בו שימוש גם כדי לתת מענה למצבי עור שונים.
  • מחקרים וממצאים  מאששים שלארס דבורים השפעה חיובית על הזנת ובריאות העור. ישנם מקורות המדווחים על שילוב מעניין בין ארס דבורים לבקטריות עוריות.  
  • דבש המנוקה הוא אנטי דלקתי (פי 4 מדבש רגיל) מועשר בוויטמינים, מינרלים וחומצות אמינו, ויעיל מאד לטיפול ולטיפוח בעור הפנים ומטפל בהצלחה בעור הנוטה לאקנה, בסיוע בריפוי והחלמת פצעים ופצעונים אקזמה ופסוריאזיס, מעודד ייצור קולגן ומסייע להתחדשות תאי העור ולהפוך את העור לחלק וגמיש יותר.