המלחמה במזרח אירופה: צבא רוסיה הודיע היום (שבת) כי השמיד משלוח נשק מערבי גדול באזור ז'יטומיר שבאוקראינה, באמצעות טילי שיוט ימיים, כך על פי סוכנות הידיעות אינטרפקס.

קודם לכן, משרד ההגנה הרוסי הודיע כי הצליח להשתלט על מפעל הפלדה אזובסטל שבמריופול. מדובר ב"מעוז האחרון" בעיר הנצורה שטרם נכבש עד כה. קבוצת החיילים האחרונים שנותרו במפעל נכנעו, כך על פי הודעת משרד ההגנה הרוסי. "מבנים תת קרקעיים במפעל, בהם הסתתרו חמושים, נמצאים כעת תחת שליטה מלאה של הכוחות המזוינים הרוסים", כך על פי הצהרת המשר שהוסיף כי נכנעו 2,439 לוחמים אוקראינים. שר ההגנה, סרגיי שוויגו, הודיע על כך לנשיא ולדימיר פוטין

כמו כן, בערוצי הטלגרם הפרו-רוסים, פורסם תיעוד של מפקד היחידה הימית שפעל במפעל, שבישר על כניעת חייליו. היחידה הייתה בין הכוחחות העיקריים שהגנו על מפעל הפלדה. 

עיר הנמל החשובה מבחינה אסטרטגית, הייתה מהראשונות שהותקפו מיד עם פלישת הכוחות הרוסים, ב-24 בפברואר. בתחילת מרץ העיר הותקפה על ידי הרוסים ותושביה התמודדו עם מחסור חמור במזון ובמים והיו נתונים להפצצות כבדות שפגעו בבית חולים ליולדות ותיאטרון מקומי, שם מצאו האזרחים מחסה. 

מפעל הפלדה במריופול, בו לכודים אזרחים וחיילים (צילום: רויטרס)
מפעל הפלדה במריופול, בו לכודים אזרחים וחיילים (צילום: רויטרס)

עד לאמצע חודש אפריל, מרבית הכוחות האוקראינים האחרונים נלחמו כדי להדוף את הכוחות הרוסים ולהרחיקם ממפעל הפלדה, שהפך גם הוא למקלט עבור כאלף אזרחים, בהם גם אלו שנפצעו קשה ונותרו ללא טיפול רפואי. בסוף חודש אפריל, טענה רוסיה כי כבשה את העיר מריופול, פרט למפעל, מה שהוכחש על ידי נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי.

כמו כן, בשבוע שעבר כבר החלו דיווחים על נפילת "המעוז האחרון", כלומר המפעל, לאחר שמאות לוחמים אוקראינים החלו להתפנות ממנו, אחרי מאבק הרואי של יותר מ־80 יום.

מוקדם יותר, על רקע הבקשה של פינלנד ושבדיה להצטרף לברית נאט"ו, רוסיה הודיעה כי תנקוט בצעדים נגד התרחבות נאט"ו בסמוך לגבולותיה. שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו אמר כי "רוסיה תקים 12 יחידות צבאיות במערב המדינה בתגובה לבקשות ההצטרפות".

בתוך כך, ארה"ב דיווחה כי היא צפויה להחזיק בעתיד הקרוב על אדמת אירופה כמאה אלף חיילים, "אלא אם רוסיה תסלים ותאיים על שבדיה ופילנד או חברות נאט"ו אחרות", כך על פי גורמים אמריקאים. המספרים עשויים לגדול באופן זמני, אם הברית הצבאית תחליט לבצע תרגילים באזור או אם הסביבה הביטחונית באזור תשתנה.

תרגיל של צה''ל וצבא ארה''ב (צילום: Anna Ahronheim)
תרגיל של צה''ל וצבא ארה''ב (צילום: Anna Ahronheim)

התוכניות נשקלות בעקבות פגישה של ראשי ברית נאט"ו ביום חמישי האחרון בבריסל. ראשי הברית הגישו את ההמלצה לשרי ההגנה של נאט"ו, זאת על רקע הפגישה הצפויה בין מנהיגי נאט"ו לנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בחודש יוני הקרוב. כאמור, ארה"ב הגדילה את מצבת כוח האדם שלה ביבשת, שכללה כ-60 אלף חיילים למאה אלף כעת. כמו כן, ארה"ב הוסיפה נכסים צבאיים לאורך האגף המזרחי של אירופה, זאת על מנת לתמוך בנאט"ו וכדי להרתיע את רוסיה.

במקביל, שרי האוצר של מדינות ה-G7 הודיעו כי יעבירו לאוקראינה סיוע כלכלי בשווי 19.8 מיליארד דולר. בהצהרה של הארגון נמסר כי "הכספים ישמשו כדי לסייע לאוקראינה "לסגור את פערי המימון שלה ולהמשיך ולהבטיח את אספקת השירותים הבסיסיים לעם האוקראיני.

ג'ו ביידן בפסגת ה-G-7 (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן בפסגת ה-G-7 (צילום: רויטרס)

כזכור, בהצהרה שפורסמה מוקדם יותר השבוע פינלנד נכתב: "במהלך האביב, התקיים דיון חשוב על החברות האפשרית של פינלנד בנאט"ו. נדרש זמן לגיבוש עמדות מקומיות הן בפרלמנט והן בחברה כולה. נדרש זמן למגעים בינלאומיים הדוקים הן עם נאט"ו והן עם המדינות החברות בה, כמו גם עם שוודיה. רצינו לתת לדיון את הזמן שהוא צריך".

כזכור, נשיא רוסיה, וולדימיר פוטין, אמר השבוע כי "התרחבות נאט"ו על חשבון פינלנד ושוודיה אינה מהווה איום ישיר על רוסיה". בהמשך התריע כי רוסיה תגיב להרחבת התשתית הצבאית של נאט"ו בפינלנד ובשוודיה. "נבחן מה יהיה בהתבסס על האיומים שייווצרו עבורנו", אמר פוטין והוסיף כי "נגיב בהתאם לכך". הנשיא הרוסי תקף את ארה"ב ואמר: "הרחבת נאט"ו היא בעיה מלאכותית מכיוון שהכל נעשה למען האינטרסים של ארה"ב.

ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Sergei Guneev/Pool via REUTERS)
ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Sergei Guneev/Pool via REUTERS)

הברית הצפון-אטלנטית חורגת גם מעבר ליעד הגיאוגרפי שלה, מעבר לאירו-אטלנטי, מנסה להיות מעורבת יותר ויותר בסוגיות בינלאומיות ולשלוט במצב הבינלאומי מבחינה ביטחונית ולא בצורה הטובה ביות זה בהחלט דורש תשומת לב נוספת מצידנו", הוסיף.