כ־350 אלף כלי רכב פרטיים נכנסים מדי יום לתל אביב, ומאז תום משבר הקורונה עומסי התנועה הכבדים הפכו לסיוט יומי ומתמשך, על רקע חוסר היעילות של התחבורה הציבורית. 

כ-110 מצלמות מותקנות כיום בצמתים בכניסות לתל אביב ובתוכה, שמחוברות למרכז לניהול ובקרת תנועה של עיריית תל אביב. "בכל יום אנו משנים בממוצע 17 מופעי רמזור בעיר בשל פקקי תנועה", מספרים במרכז.

כ־450 רמזורים פרוסים ברחבי תל אביב. על פי התוכנית, כל הרמזורים יהיו מחוברים בתוך כשנה וחצי למרכז בקרת התנועה, כך שניתן יהיה לשלוט טוב יותר בניתוב התנועה בכל צומת, בעיקר בשעות הלחץ של הבוקר ואחר הצהריים.

לרגל "בתים מבפנים" - אירוע האדריכלות והארכיטקטורה הגדול ביותר, שיתקיים בימים חמישי עד שבת בעשרות מקומות בתל אביב, ייפתח ביום שישי למבקרים גם מרכז בקרת התנועה.

"כאשר אנו מזהים עומס תנועה חריג, בתוך שתי דקות ניתן לשנות את מופע הרמזור בצומת. המטרה היא לתת מענה מהיר", מספרת מנהלת המרכז אנאיס גולני. "מדובר בעת הצורך בתוספת של שתיים־שלוש שניות למופע הרמזור הירוק, וזה משמעותי מאוד".

כחלק מהתוכנית להגברת יעילות הבקרה ומתן מענה מהיר, בנוסף לרישות כל 450 הרמזורים למרכז הבקרה, גם תהיה התרעה, ככל הנראה באמצעות נורת אזהרה לעובדים במוקד, בעת עומס חריג בכל צומת בעיר. "אנחנו גם מסתמכים על דיווחים מהשטח", היא מסבירה.
עומסי התנועה הכבידו לאחרונה בשל עבודות תשתית נרחבות, הכוללות את הקו האדום, הקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה. 

סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התנועה והחניה מיטל להבי מדגישה את הצורך לעבור מנסיעה ברכב פרטי לתחבורה ציבורית ואופניים. 

עם זאת, היא מסתייגת מהתוכנית להיטל גודש נסיעה לנכנסים לתל אביב בכלי רכב פרטיים החל משנת 2025. "כדי להטיל אגרה צריך חלופות של תחבורה ציבורית יעילה ויותר נת"צים ומעבר מסיבי לנסיעה בתוך העיר באמצעות אופניים", היא אומרת. 

להבי מאמינה שההקלה בעומסים הכבדים תורגש רק בעוד כמה שנים, כאשר יפעלו במקביל שלושת קווי הרכבת הקלה. בינתיים, "ציידי הפקקים" במרכז הבקרה ימשיכו במרדפים אחרי העומסים.