אבנים שנחשפו לפני עשרות שנים במצרים, עשויות להיות שרידים של של כוכב עתיק, כך על פי מחקר חדש. מדענים חושבים שהממצאים הם ככל הנראה, העדות הראשונה לפיצוץ שהתרחש לפני מיליארדי שנים שנקרא "סופרנובה".

"האנרגיה הקורנת מכוכבים נובעת מהיתוך גרעיני המתרחש בליבתם. לקראת סוף חייהם של כוכבים מסוימים תהליך ההיתוך הגרעיני בליבתם נפסק באחת, מה שגורם לליבת הכוכב לקרוס פנימה, כמו בלון ששואבים ממנו את האוויר. בעקבות זאת מתפוצץ הכוכב בפיצוץ עצום המעיף את השכבות החיצוניות שלו במופע אדיר של פלזמה לוהטת בצבעים מרהיבים. הפיצוץ הזה נקרא סופרנובה", כך לפי נאס"א.

האבנים התגלו במדבר המצרי בשנת 1996, ולפי המחקר, ההרכב הכימי שלהן מצביע על כך שהן נוצרו מפיסות אבק וגז שהקיפו את הכוכב שהתפוצץ. "זה לוקח מיליארדי שנים לאבק וגז להתמזג יחד, וליצור סלע בחלל", אמר הגיאוכימאי יאן קרמרס מאוניברסטית יוהנסבורג בדרום אפריקה. "במובן מסוים, אפשר לומר שיש לנו הוכחה לפיצוץ סופרנובה". 

''סופרנובה'' ליבת הכוכב קורסת פנימה (צילום: Getty images)
''סופרנובה'' ליבת הכוכב קורסת פנימה (צילום: Getty images)

המחקר החדש, שפורסם בכתב העת "Icarus", מצביע על העובדה שהאבנים לא נוצרו במערכת השמש הפנימית. המבנה הכימי שלהן מעיד על כך שהן שונות מסלעי חלל שעוברים בדרך כלל על פני כדור הארץ. קרמרס טען: "אם ההשערה שלנו נכונה, האבנים יהיו העדות המוחשית הראשונה על פני כדור הארץ, לפיצוץ סופרנובה".

התגלית מרגשת את החוקרים, מכיוון שהיא יכולה ללמד את האנושות על פיצוץ כוכבים ועל ההרכבים הכימיים של עצמים בחלל, מחוץ לשביל החלב.

לוקח מיליארדי שנים לאבק וגז להתמזג יחד (צילום: Getty images)
לוקח מיליארדי שנים לאבק וגז להתמזג יחד (צילום: Getty images)