בשנים האחרונות שיעור הגירושין בחברה בכלל וזו הישראלית בפרט נמצא בעלייה מתמדת. התרבות המערבית על כל יתרונותיה טומנת בחובה אלמנטים לא מעטים אשר מהווים זרז לסיום היחסים הזוגיים. לו היה מסתכם העניין ביחסים בין המינים כאמור, או אז לא היינו נקלעים למהמורות שניצבות בשבילים המובילים למדרגות הרבנות, אולם במרבית המקרים הליך הגירושין הוא הליך שנתפס כפירוק משפחה בגדרו יש להילחם מלחמת חורמה כדי "לנצח".

בשעה זו של התפוצצות המטענים אנו לא נותנים את הדעת להשלכות שלעתים הן בלתי הפיכות. בליל האמוציות מתגבש לכדור של טינה, נקם, חתירה לצדק וכיוצא באלו רגשות אשר טיבם להתגבר על הצד השכלתי שלנו, ומבלי שהספקנו לעבד את המידע, אנו מוצאים עצמנו בזירת מלחמה הדורשת מאתנו  להתחמש בכלי לחימה יקרים מנשוא, הילדים שלנו, ובתוך כך מנהלים מאבקים בלתי פוסקים על גבם של ילדים שבין רגע הופכים לשקופים וחסרי גיבוי ממי שאמור להגן עליהם.

התמודדות עם הליך הגירושין
כדי להימנע מנזקים בלתי הפיכים וכדי לשמור על תא משפחתי בריא גם לאחר פרידת ההורים, אין מנוס מלהתעלות מעל הרגשות השליליים, שהפכו אורחי קבע במחוזותינו, ולראות את תמונת היקרים לנו מכל – הילדים. ככל שנשכיל לאמץ מראה זה, ננצח בקרב הפנימי שמתחולל בין הרגש לבין ההיגיון.
 
הצעד הראשון להתמודדות כאמור הוא פנייה לייעוץ משפטי אצל עורך דין אשר מתמחה בדיני משפחה. לפני פגישת הייעוץ יש להכין את כל השאלות שמתעוררות ולוודא כי קיבלתם מענה לכל השאלות. היריעה הרחבה שיפרוש עורך הדין תיתן מבט רחב ביחס להליך  שאתם עומדים לחוות ותסייע בגיבוש החלטות שעליכם לקבל בשעת משבר.

עורכי הדין יגאל גבאי וסיגל בראל (צילום: יח''צ)
עורכי הדין יגאל גבאי וסיגל בראל (צילום: יח''צ)

איך בוחרים עורך דין מתאים
כמו בכל תחום בחיים גם בתחום זה אין די בכך שתסתפקו במי שאוחז בחותמת או ברישיון, לכן לפני שפונים לעורך דין, חשוב ביותר להקפיד על מספר צעדים שיקבעו בסופו של תהליך את השקט המשפטי והמשפחתי שאתם זקוקים לו.

עליכם להרגיש כבר בפגישה הראשונה שעורך הדין מדבר מתוך הלב שלכם ולא מתוך ליבו הפרטי. מידת הכימיה ביניכם והאמפתיה שעורך הדין יפגין, הם יקרים לאין שיעור, והם אלה שיכתיבו עבודה משפטית נכונה.

עורך דין העוסק בתחום המשפחה צריך להיות בעל אינטליגנציה רגשית גבוהה כלפיכם ובעל יכולת עמידה איתנה מול הניצבים מנגד. שני הנדבכים הללו צריכים להתהלך יחדיו ובו זמנית בעבודתו. 

עורך הדין חייב לערוך תחקיר מקיף כדי ללמוד על אודות אורח החיים שלכם, תכונות אופי ועוד כדי להתאים את המענה המשפטי לנתונים האישיים שלכם.

פעמים רבות איננו יודעים מה אנחנו צריכים באמת, ויש פער עצום בין ההצהרות שלנו ובין הצורך האמיתי. עורך דין מקצועי ידע לצמצם פער זה ולשקף לנו את היעד שאנו צריכים לשאוף אליו, יעד אשר משקף את הצורך האמתי ולא את הרצון המעורפל שנשקף מאותו ענן שמאפיל על חיינו ברגעים קשים אלו.

בהמשך לכך אין מנוס מלהבין שהתוצאה המשפטית הטובה היא איננה "זכייה" במובן המסורתי של המילה, אלא קבלת מענה בדמות משפחה בריאה, ילדים מאושרים, והיכולת "לישון טוב בלילה" על אף הנסיבות.

זכרו את משפט המפתח הבא: התוצאה האישית והמשפחתית חשובה יותר מכל תוצאה משפטית.
אחד הדברים החשובים ביותר הוא האוריינטציה המשפטית של עורך הדין. חשוב שעורך הדין, בעיקר בתחום והמשפחה, ישאף להרגעת הרוחות ולשיתוף פעולה עם עורך הדין של הצד שכנגד וישאף לסיום הקשר הזוגי בהסכמה, ברוח טובה ותוך מתן כלים שיסייעו לכם להתמודד עם המצב המשפחתי החדש גם לאחר הפרידה באמצעות ליווי בפורמט המשפחתי החדש. 

זכרו, הליך גירושין איננו מסתיים ברבנות, הוא רק מתחיל שם. משמעות הפרידה היא ניהול משפחה עם אותם הורים וילדים במתכונת של הורות משותפת. עורך דין טוב יעשה שימוש בכלים מעולם הגישור ויימנע ,ככל שניתן הדבר בידיו, מהליכים משפטיים מיותרים תוך שאיפה להסכם גירושין ראוי לכל הצדדים ולטובת כל המעורבים.

במרבית המקרים התוצאה המשפטית תהיה זהה בין אם התנהל קרב מתיש בבית המשפט ובין אם לאו, לכן המסקנה המתבקשת היא ברורה. אין היגיון לנהל מאבק, אם ניתן לנצח מראש. ניצחון אין פירושו הפסד לצד השני. ניצחון הוא היכולת לרצות שגם לצד השני יהיה טוב. כשטוב לנו, הכול נראה חיובי, ואנחנו המרוויחים העיקריים.

אם נשכיל לטפח שיח חדש, שונה, הגיוני ובריא, נזכה לאיכות חיים ,והליך הגירושין יקבל נופך שונה מהנופך אליו אנו מורגלים. 

יחידות הסיוע של בתי המשפט
על בסיס תובנות אלו וכדי למנוע ככל האפשר את תוצאותיו ההרסניות של הליך הגירושין שלא לומר מאבק הגירושין, חוקק החוק להסדר התדיינות בסכסוכי משפחה תשע"ה – 2014 ותקנותיו.

חוק זה והתקנות הנלוות לו קובעים כי כל אדם אשר מבקש להגיש תביעה משפטית שמקורה סכסוך במשפחה בין אם בבית הדין הרבני ובין אם בבית המשפט, חלה עליו החובה להגיש בקשה ליישוב סכסוך ביחידת הסיוע.

אופן ההתנהלות ביחידת הסיוע
לאחר פתיחת תיק ביחידת הסיוע, הצדדים לסכסוך מוזמנים לפגישה המכונה פגישת מהו"ת – מידע, הערכה ותיאום. בפגישה זו רק הצדדים רשאים להשתתף, ולא תותר כניסה של עורכי דין.

הפגישה היא למעשה ניסיון לתת מענה לצדדים באמצעות מטפלים מוסמכים, עובדים סוציאליים מגשרים ועורכי דין כדי לסייע לצדדים להתמודד עם המשבר ולהימנע מהליכים מסובכים.

אם הצדדים מעוניינים להמשיך ביחידה זו, הם רשאים להגיע עם עורכי דינם שייצגו אותם גם בגישור וייסעו להם לגבש החלטות.

גם אם ההליך מצליח, חשוב להבין שעדיין נדרש עורך דין שייצג אותנו נאמנה ויפעל לגיבוש הסכם ראוי. קבלת החלטות באורח עצמאי תניב נזק שאיננו שלעתים לא יהיה ניתן לתקן. 

יחידת הסיוע עשויה להוות פלטפורמה מצוינת להתמודדות עם הליך הגירושין וסיומו באופן יעיל, אך באותה מידה יש להבין כי הגופים הפועלים במסגרת היחידה אינם מייצגים אותנו ברמה האישית, ולשם כך נועד עורך הדין שתכליתו לשמור על האינטרסים האישיים שלנו ולוודא כי איננו מקבלים החלטות בלתי מושכלות ברגע של חולשה.

ניהול הליך גירושין בבית המשפט ובבית הדין הרבני
על אף האמור, לצערנו, ישנם מקרים בהם כל הניסיון להרגיע את הרוחות ולקיים הליך הגיוני, נתקל בחומה בצורה של הצד שכנגד. במקרה זה אין ברירה אלא לנהל תיק גירושין באופן שייתן מענה הולם לסיטואציה קשה זו. 

במקרה זה אתם זקוקים לעורך דין שיפגין יכולת לגבש אסטרטגיה, חשיבה יצירתית ובעיקר יכולת לתרגם את המצב המשפחתי והזוגי  לתרגום משפטי אשר ישכנע את השופטים בצדקת דרככם, וימנע פעולות גחמה של הצד שכנגד.

עורך דין אשר מנהל תיק גירושין איננו עוסק בפרוצדורה משפטית , הוא נדרש לעיסוק רחב לאין ערוך. בראש וראשונה נדרשת ממנו יכולת הכלה בלתי נדלית כלפי הלקוח, יצירת קשר ושמירה על הקשר עם הלקוח באורח רציף תוך מתן מענה לכל מצוקה ולו הקטנה ביותר.

גם במקרה זה בו מתנהל תיק באחת מהערכאות המשפטיות, חשוב להתייעץ טרם נקיטת הליכים כדי לגבש אסטרטגיה כאמור לניהול תיק בצורה יעילה. ישנם מקרים שבהם ההחלטה היכן לפתוח את התיק נמצאת קריטית לחיינו ולעתיד שלנו. ההחלטה חייבת להיתמך ביתדות מקצועיים של עורך דין שעוסק בתחום המשפחה. טיפים ושיחות עם חברים ועם המשפחה הקרובה אינם יכולים להוות חלופה לייעוץ מקצועי. אלה – כוחם יפה ושיעורם גבוה , אך נשמר אותם לכל הרגעים בהם אנו זקוקים למענה חברתי, רגשי וכיוצא באלו מענים שמתעוררים יותר מהרגיל בהליך זה.

בהקשר זה יודגש כי במקרים אחדים קיים פער ניכר בין בתי הדין הרבניים לבין בתי המשפט וההחלטות בשתי הערכאות השונות מונעות ממקורות נורמטיביים שונים גם לעניין דיני הראיות, כך שהחלטה בלתי מושכלת באופן פתיחת ההליך, תקבע לעתים רבות תוצאה הפוכה מהתוצאה שאנו שואפים לה ואף תסב לנו נזק רב.

המשנה המשפטית שלנו
תפיסה משפטית זו שהוצגה לעיל, באה לידי ביטוי באורח יום יומי במשרדנו. הואיל ואנו מגיעים מעולם החינוך והאומנה ובעלי ידע אקדמי בתחומים מגוונים עלה,עלה בידינו לפתח שיטה ייחודית ורב תחומית בכל הקשור לטיפול במשברים במשפחה ובכלל זה  בהליכי גירושין .

נקודת המוצא במשנה המשפטית שלנו היא משפט ערכי חברתי ובכלל זה בראש וראשונה שמירה על הרווחה הרגשית של הילדים ושלנו, ההורים והמשפחה הרחבה יותר תוך מאמצים בלתי פוסקים לייתר הליכים משפטיים ולסיימם לשביעות רצון כל הנוגעים בדבר תוך שימוש באסטרטגיות ייחודיות לנו.

במשרד עו"ד גבאי בראל הטיפול המשפטי איננו מסתיים עם סגירת התיק. אנו נוהגים ללוות את הלקוחות לאורך זמן, בעיקר בכל הקשור להתמודדות עם הילדים ולטיפוח הקשר עם ההורה הנוסף.

המשפחות אצלנו זוכות למענה בתחום החינוך, ניהול כלכלת המשפחה, שיח מקדם בהורות משותפת ועוד.

זכרו! במלחמה יש רק מפסידים, הניצחון הוא היכולת שלנו להביס את כל הרגשות שמעודדים לחימה.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il