ברקע פתרון המשבר בקואליציה: סיעות הכנסת מתכנסות היום (שני) לישיבתן השבועית, בפתחן העניקו ראשי הסיעות הצהרה לתקשורת. ראשון היה שר האוצר אביגדור ליברמן שתקף את מפלגת הליכוד ברקע התנגדותם הצפויה לחוק "ממדים ללימודים". 

מיד אחריו, נשא דברים יו"ר יש עתיד יאיר לפיד שקרא לחברי הליכוד לשים את המחלוקת הפוליטית בצד: "הלוחמים מסתכלים על כנסת ישראל ולא מבינים איך הגענו למצב הזה".

גם באופוזיציה מקיימים ישיבות סיעה, כאשר הראשונה שבהן היא הליכוד, בפתחה העניק יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו הצהרה. במהלך הצהרתו תקף נתניהו את הקואליציה: "ממשלה שזקוקה לאופוזיציה כדי לתת לחיילים, בגלל שהיא תלויה בתומכי טרור, בוודאי שאינה יכולה להילחם בטרור".

במקביל לכך נשאה דברים יו"ר העבודה מרב מיכאלי. מיד לאחר נערכה ישיבת הסיעה של מפלגת מרצ בראשות ניצן הורוביץ, אלא שהאירוע היה סגור לתקשורת. האחרונה מבין הסיעות תהיה כחול לבן, כאשר ראש הסיעה בני גנץ יינאם ב-15:40.

כאמור, בכנסת נערכים לקראת ההצבעה על הצעת החוק "ממדים ללימודים" שעוררה סערה בימים האחרונים. ההצעה תעלה בהמשך היום לקריאה שנייה ושלישית, למרות החלטת סיעת הליכוד להתנגד לחוק אם לא תתקבל ההסתייגות שיעלו, שלפיה מלגת הלימודים ללוחמים משוחררים תגדל ל־100%.

נתניהו: "לפיד, בנט וגנץ - תשתחררו מהזועביז ותצביעו בעד הצעת החוק שלנו"

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו פנה בתחילת נאומו לראשי הקואליציה וקרא: "תשתחררו כבר מהזועביז ותצביעו בעד ההצעה שלנו לתת 100 אחוז ללוחמים שלנו. אם תצביעו ביחד איתנו, נעביר אותו עכשיו ואם לא נעביר אותו כחוק הראשון בממשלה שנקים".

לטענתו, הממשלה עסוקה רק בהישרדות שלה, "כדי לשרוד, הממשלה הזאת מקפיצה סכומי עתק מהמזרקה. כל דקה שלהם על הכיסא גובה מהאזרחים מחירים מופקעים. אבל בעוד שבנט ולפיד עושים הכל כדי לשרוד על הכסא, הם לא עושים דבר נגד יוקר המחיה. מחירי המזון והדיור מזנקים".

עוד תקף: "ממשלה שזקוקה לאופוזיציה כדי לתת לחיילים, בגלל שהיא תלויה בתומכי טרור, בוודאי שאינה יכולה להילחם בטרור. איראן רצה קדימה, דגלי חמאס מונפים בכל מקום. לא רק אנחנו מבינים את זה, גם אנשים בסביבתו הקרובה של בנט מבינים את זה".

ליברמן: "אם הליכוד יצביעו נגד 'ממדים ללימודים' - אות קין למפלגה"

שר האוצר אביגדור ליברמן פתח את ישיבת סיעת ישראל ביתנו, בהתייחסות לחוק "ממדים ללימודים", והצהיר כי "אנחנו נעשה הכל בשביל שהחוק יעבור, וזה אות קין מבחינת הליכוד אם הם יצביעו כנגד החוק המתבקש הזה". לטענתו, "יש פה התחייבות. נתניהו סדר העדיפויות שלו הוא תמיד המפלגות החרדיות, ורק אז הלוחמים".

אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

לפיד: "הלוחמים מסתכלים על כנסת ישראל ולא מבינים איך הגענו למצב הזה"

גם שר החוץ ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד התייחס לסערת החוק בפתח ישיבת הסיעה, והצהיר כי "להצביע היום נגד חוק 'ממדים ללימודים' זה לא להצביע נגד הממשלה, זה לא להצביע נגד הקואליציה, זה להצביע נגד הלוחמים. זה לגרום לזה שהלוחמים שלנו, שמסכנים את חייהם יום יום, לא יקבלו את מה שמגיע להם".

"אני קורא לחברי הכנסת מהליכוד תוציאו רגע את הראש מהחישוב הפוליטי הציני, אתם תגלו שיש בחוץ עם שלם שאומר, 'אתם רוצים לריב, תריבו, לא על חשבון הלוחמים שלנו. לא על חשבון הילדים שלנו'. בואו נראה להם שאנחנו יודעים לפעול יחד. שאנחנו לא מכורים לשנאה ומחלוקת וכבר אין שום דבר שקדוש בעינינו חוץ ממריבות. אני קורא לחברי בליכוד להצביע בעד", אמר.
 

יאיר לפיד בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)

מיכאלי: "החיילים היחידים שמכירים בליכוד הם של נתניהו"

יו"ר העבודה מרב מיכאלי הצהירה בפתח ישיבת הסיעה כי מפלגתה היא היחידה שלא עשתה דברים שאיימו על יציבות הקואליציה, ומתחה ביקורת על מפלגות האופוזיציה שעתידות להצביע נגד חוק "ממדים ללימודים". "אנשים שדיברו כל כך הרבה פעמים על ציונות, מצביעים נגד לוחמי צה"ל. החיילים היחידים שמכירים בליכוד הם החיילים של נתניהו. מפלגת העבודה לא תיתן לאנשים האלה לחזור לשלטון, נקודה", תקפה.

מרב מיכאלי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מרב מיכאלי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

גנץ: "נתניהו, אני יודע שחיילי צה"ל חשובים לך, קבל את ההחלטה הנכונה"

שר הביטחון  בני גנץ, ששב מביקור בארה"ב ישירות לישיבת הסיעה השבועית וההצבעה במליאה על הצעת "ממדים ללימודים", אמר כי "נחתתי לפני שעה מביקור בארה"ב במסגרתו נפגשתי עם מזכיר המדינה והיועץ לביטחון לאומי. שוחחנו על נושאים שונים להמשך השת"פ בין המדינות. אנחנו בשעת מבחן לנחישות העולמית ולסדר העולמי, גם באוקראינה, גם באיראן וגם במקומות נוספים, ושיח מהסוג הזה שקיימנו הוא בעל חשיבות גדולה. ביחד עם ארה"ב ושותפות נוספות באזור אנחנו נמשיך לבנות את הכוח מול היאום הגרעיני שמציבה איראן. ביקורו של הנשיא ביידן בעוד מספר שבועות יהיה הזדמנות מצוינת להמשיך ולהעמיק את הפעילות בנושא".

"לצד זאת, שוחחתי גם על המצב הביטחוני מול הפלסטינים והדגשתי שישראל תמשיך לעשות כל מה שנדרש בכדי להגן על עצמה, וגם בשביל לשמור על עצמה בעמדה המוסרית הנכונה.נמשיך לפעול ביד קשה מול הטרור, נמשיך לשמור על הריבונות שלנו, על הסטטוס קוו בהר הבית ועל חופש הפולחן. בהקשר זה אני מגנה בכוח את דבריו של השר פריג' נגד שופט הבית המשפט השלום. גם אני חושב שנכון לנהוג בזהירות גדולה בנושא הפסיקה בהר הבית, אך שופטי בית המשפט הם אלו שקובעים את הדין, ועל כולנו מימין ומשמאל לכבד את פסיקתם. מי שלא מכבד את פסיקת בתי המשפט כורת את הענף שעליו יושבת הדמוקרטיה הישראלית. ישראל לא תאפשר פרובוקציות לא בהר והבית ולא בשום מקום אחר מאף צד", הוסיף גנץ.

שר הביטחון התייחס גם להצעת החוק "ממדים ללימודים", שתעלה להצבעה: "כפי שאתם יודעים נביא היום להצבעה את חוק ממדים ללימודים. מזה זמן רב אנחנו פועלים להגדיל את התגלומים לחיילי צה"ל, דמי הקיום דרך ההטבות לחיילי המילואים ועד השיפור במזון ותברואה. במסגרת הרפורמה עליה אנחנו ממשיכים לעבוד במשרד הביטחון תהיה עוד הגדלה של התגמול למי שמשרת בשירות משמעותי. במהלך הימים האחרונים שוחחתי עם חברי כנסת רבים, גם מהליכוד, כולם מבינים שצריך לתמוך בחוק, כולם תמכו בו בעבר, אני קורא להם לעשות את הדבר הנכון, להביא כבוד לנו ככנסת ששמה את לוחמי צהל מעל הפוליטיקה ולא להפוך את ההצבעה למצעד בושה למדינת ישראל".

"אכן, יש לנו לא מעט מחלוקות, יש לא מעט נושאים שיכולים לזעזע את יציבות הממשלה, במקרה הזה ההתנגדות של הליכוד היא סתם עיסוק בנסיבות להשיג עוד נזיד פוליטי, פוגעת בחיילים ומשכך פוגעת בביטחון. אני קורא לנתניהו בלי ציניות, אתה הרי אדם שאוהב את חיילי צה"ל ואני יודע שלא שיחקת בביטחון ישראל גם כשהיה לך אינטרס פוליטי, אני חושב שזה בדיוק המקום להמשיך בקו הזה, להתעשת ולקבל את ההחלטה הנכונה", המשיך גנץ.

"לצד זו אני מצפה מכלל מרכיבי הקואליציה לתמוך בחוק, כפי שאמרתי בעבר, משמעת קואליציונית איננה מותרות, אלא תנאי בסיסי למשילות שלנו וליכולת התפקוד שלנו, אנחנו עומדים היום במבחן ואני יודע ומקווה שכל ראשי הקואליציה ישארו", סיכם.

שר הביטחון בני גנץ בפתח ישיבת סיעתו (צילום: מרק ישראל סלם)
שר הביטחון בני גנץ בפתח ישיבת סיעתו (צילום: מרק ישראל סלם)