נשיאת הפלרמנט האירופי, רוברטה מטסולה, נשאה היום (שני) דברים במהלך כינוס של מליאת הכנסת. ביקורה של מטסולה בכנסת, הינו כחלק מהביקור הראשון שלה מחוץ למדינות האיחוד האירופי מאז שנבחרה לתפקיד בינואר האחרון, שהחל אתמול ובמהלכו נפגשה עם סטודנטים באוניברסיטת תל אביב וביקרה ב"יד ושם".

בפתח דבריה הדגשיה מטסולה את מחויבות הפרלמנט האירופאי לחיזוק הקשרים עם מדינת ישראל ואמרה: "בהיותי כאן אני מביאה עמי את בשורתה של אירופה, להדגיש כי היחסים בין עמינו עמוקים וכי הקשר המשותף בינינו חושל במהלך ימי האימים של ההיסטוריה המשותפת שלנו. זהו קשר שנוצר מתוך סבל וגאולה. קשר שכוחו טמון בפתיחות, ביושר, בכנות שלו - אפילו בביקורת - אבל בקשר שעמד ויעמוד במבחן הזמן.

זהו ביקורי הראשון – אבל לא יהיה האחרון – רציתי לבוא מוקדם עם תחילת כהונתי, לשלוח מסר של רצוננו להשתלב. להדגיש את מחויבותו של הפרלמנט האירופי לפתח את הקשרים בינינו ולהדגיש כי האיחוד האירופי וישראל שותפים ביותר מאשר רק ההיסטוריה."

נשיאת הפרלמנט האירופאי התייחסה לאיומים איתם מתמודדת מדינת ישראל ואמרה: "בעיני רבים מחוץ לישראל זה לא יעלה על הדעת שעצם זכות קיומה של ישראל עדיין מוטל בספק. ברצוני להיות ברורה: אירופה תמיד תתמוך בזכות הקיום של ישראל.

עלינו מוטלת האחריות לחנך ולהילחם בנרטיבים רעילים. בורות מקדמת פחד וחוסר אמון. בורות מקדמת שנאה, והחינוך הוא הנשק הטוב ביותר להילחם בדעות קדומות. להיות אנטישמי פירושו להיות אנטי-אירופי. בכל יום אנו עדים להתקפות על יהודים, על בתי כנסת – מקומות של שלום, של עבודת אלוהים, עדיין מהווים מטרות. הפרלמנט האירופי מחויב לשבור את המעגל. להילחם באנטישמיות. להבטיח שנזכור את ההיסטוריה ההרסנית ושלקחי העבר לעולם לא יישכחו. עלינו מוטלת החובה לזכור, אפילו כאשר קולם של השורדים אינו יכול להישמע עוד. הפרלמנט האירופי מבין את האחריות שבעשיית זאת."

נשיאת הפרלמנט האירופי במליאת הכנסת (צילום: מארק ישראל סלם)
נשיאת הפרלמנט האירופי במליאת הכנסת (צילום: מארק ישראל סלם)

מטסולה חידדה את עמדתה של אירופה ביחס לפלישת רוסיה לאוקראינה והבהירה כי יש למנוע מרוסיה שימוש בנשק גרעיני: "פוטין החזיר את המלחמה לאירופה. פלישה שערורייתית לאוקראינה עצמאית וריבונית. היום, עצם יסודותיו של הסדר העולמי המושתת על כללים זועזעו מיסודם. עכשיו פוטין מאיים על העולם בנשק גרעיני. עלינו לפעול יחדיו ולעשות ככל שביכולתנו כדי למנוע מרוסיה מלהשתמש בו ומשחקנים לא-דמוקרטיים אחרים להשיג כלי נשק גרעיניים שיגרמו להרג נוסף ולהרס בלתי ניתן לתיקון. הקהילה הבינלאומית חייבת להישאר איתנה ומאוחדת כדי להבטיח שהסנקציות על רוסיה יהיו אפקטיביות ללא אפשרות לניצול פרצות."

במהלך דבריה, ח"כ אחמד טיבי וח"כ סמי אבו שאחדה קראו לעברה קריאות ביינים. ח"כ טיבי צעק לעברה: "לא רק אוקראינה גם פלסטין".

"תומכים בפתרון שתי מדינות"

לקראת סיום דבריה דיבר מטסולה על תהליך השלום, הזכירה את עמדת הפרלמנט האירופאי בעד פתרון שתי המדינות והוסיפה כי לדעתה תהליך השגת השלום הוא בר ביצוע: "לאלה המטיפים לאלימות אין את התשובות. הטרור לעולם אינו מוצדק. אלימות אף פעם לא הייתה הפתרון, אין שום תירוץ לטרור. אירופה מאחדת בין אנשים, מגינה על העקרונות שהובילו אותנו מעפר המלחמות והשואה אל שלום ושגשוג".

"הפרלמנט האירופי תומך בכל תוקף בתהליך השלום במזרח התיכון. אנו תומכים בפתרון שתי מדינות - עם מדינת ישראל בטוחה ומדינה פלסטינית עצמאית, דמוקרטית, בעלת רצף טריטוריאלי ובת קיימא - החיות זו לצד זו בשלום ובביטחון. התהליך הוא בר ביצוע. הסכמי אברהם לבטח לא נראו אפשריים רק לפני זמן קצר, אבל הם הוכיחו שלא תמיד ההיסטוריה צריכה לחזור על עצמה. שבהחלט אפשר לשבור את המעגל", סיכמה. במהלך דבריה על פתרון שתי מדינות, קרא ח"כ בן גביר לעברה קריאת ביניים.