כאשר אני מארגנת ארוחה חגיגית, תמיד יהיו כמה מרכיבים שעליהם לא אוותר, למשל כיכר לחם או לחמניות טעימות. בדרך כלל אכין אותם בצורה או בטעם אחרים מהמוכר, למשל לחם זיתים, לחם עשבי תיבול או חלה בעיצוב לא שגרתי. כאשר אני מכינה לחמניות, אני מעשירה אותן בממרחים ומטבלים, עשבי תיבול ועוד. לפעמים אני מסתפקת בעיצוב מעניין ומפזרת עליהן שלל תוספות המקנות להן צבע, מרקם וטעם אחרים. את הלחמניות אפשר להכין בצורות שונות - ספירלה, שבלול, עניבות, צמות קטנות שאותן סוגרים לכעך ועוד. אחרי שעיצבתם את הלחמניות לפי טעמכם, הברשתם בביצה ופיזרתם עליהן שלל תוספות, הן ייכנסו לתנור, וניחוחן המשכר ימלא את הבית.

מתכונים נוספים באתר הקולינרי של פסקל

לחמניות מתובלות


החומרים (ל־24־28 יחידות קטנות):
1 קילו קמח מנופה
50 גרם שמרים טריים
1/2 כוס סוכר
1 כף סילאן
6 כפות שמן
1 כפית מלח
1 ביצה
1/2 2־3 כוסות מים פושרים

להברשה:
1 ביצה + כפית שמן טרופים היטב
לבזיקה:
1/2 כוס גרגירי שומשום (לא הכרחי)
1/4 כוס פיסטוקים גרוסים
1/4 כוס גרגירי שומשום כהה
1/4 כוס גבישי סוכר

אופן ההכנה:
1. מערבבים בקערה רחבה את הקמח, השמרים, הסוכר, הסילאן, השמן, המלח והביצה. מוסיפים את המים בהדרגה, תוך כדי לישה, ולשים עד שהבצק אחיד וחלק. מכסים ביריעת פלסטיק נצמד ומגבת. משהים לתפיחה במקום חמים במשך שעה־שעה וחצי עד אשר הבצק מכפיל את נפחו.

2. בתום ההתפחה מחלקים את הבצק ל־24־28 חלקים שווים. יוצרים מכל חלק כדור קטן (במקרה שבוחרים להכין צורה אחרת, מספר הלחמניות ישתנה בהתאם לגודל ולצורה). מכדרים ומעצבים ללחמנייה עגולה או שמעצבים לרצועה אחת, שאותה מלפפים בצורת שמונה, ומהדקים היטב את שתי קצוות הרצועה. מרפדים תבנית תנור בנייר אפייה ומסדרים את הלחמניות בתבנית ברווחים שווים. אם עיצבתם את הלחמנייה בצורת שמונה, יש להניח אותה על התבנית כך שהחיבור של שתי הרצועות יהיה כלפי תחתית התבנית כדי למנוע את פתיחתן בשעת האפייה.

3. מניחים במקום חמים להתפחה נוספת של 15־20 דקות. מברישים את הלחמניות בביצה טרופה. בוזקים מעל גרגירי שומשום, פיסטוק גרוס, שומשום כהה וגבישי סוכר.

4. אופים בתנור שחומם מראש ל־200 מעלות במשך כ־15 דקות. מורידים ל־180 מעלות וממשיכים לאפות עוד כ־10 דקות.

טיפסקל

50 גרם שמרים טריים = 2 כפות גרגירי שמרים יבשים
אפשר להשתמש בשמרים טריים בקובייה או בגרגירים. מספיק לערבב את גרגירי השמרים בקמח, אין צורך להמיס בנוזל ו/או להתסיס אותם קודם לעבודה. לשמרים היבשים יש חיים ארוכים. שומרים אותם במקרר או במקפיא, וכך תמיד יש שמרים בבית.

לחמניות מתובלות (צילום: פסקל פרץ-רובין)
לחמניות מתובלות (צילום: פסקל פרץ-רובין)

טעימה מטורקיה

שבוע המטבח הטורקי, שחל השבוע ברחבי העולם, יצוין בישראל בשבת הקרובה, 28 במאי, במסגרת פסטיבל אוכל ותרבות טורקיים שייערך בטרמינל העיצוב בבת ים. באירוע יושק בישראל הספר "המטבח הטורקי עם מתכונים נצחיים", שיצא לאור על ידי משרד התרבות והתיירות הטורקי ובחסותה הישירה של אשת הנשיא הטורקי, אמינה ארדואן. במהלך האירוע יוכנו במקום כמה מתכונים מהספר על ידי שפים טורקים, בהם עלי גפן ממולאים עם דובדבנים חמוצים, חציל מפוצל במילוי בשר טחון ובקלאווה ביתית. האירוע ילווה במוזיקה טורקית, בתערוכת ציורים ועוד. הפסטיבל מאורגן על ידי התאחדות יוצאי טורקיה בישראל, והוא בחסות משרד התרבות והתיירות הטורקי ושגרירות טורקיה בישראל.
טרמינל העיצוב, רחוב אהוד קינמון 32, בת ים, 11:00־18:00. כניסה: 20 שקלים 

הפסטיבל התורכי (צילום: פסקל פרץ-רובין)
הפסטיבל התורכי (צילום: פסקל פרץ-רובין)