המשטרה חייבת להגן על אביעד גליקמן, כתב המשפט של ערוץ 13 שמקבל איומים על חייו. גליקמן לא לבד. גם רביב דרוקר וגידי וייץ מקבלים איומים. הגוף המיותר שנקרא מועצת העיתונות עדיין שותק. ייתכן שהוא יתעורר בשעות הקרובות ויפרסם היום או מחר הודעת גינוי חסרת ערך שלא תביא לשום שינוי במצב. ההודעות המגוחכות שמפרסמת המועצה מעת לעת לא מרשימות אף אחד, אבל משמשות תזכורת שמועצת העיתונות עדיין קיימת.

מה שצריך הוא לא לפרסם הודעות גינוי שאין בהן שום תועלת, אלא ליזום פגישה מיידית עם מפכ"ל המשטרה וראש שירות הביטחון הכללי כדי לראות אילו צעדים ניתן לנקוט כדי להגן על שלומם וביטחונם של העיתונאים, ומה ניתן לעשות כדי להפסיק את גל ההסתה החמור נגדם ברשתות החברתיות ובעיקר בפייסבוק.


ההסתה נגד עיתונאים שמסקרים את משפטו של ראש הממשלה לשעבר נתניהו חצתה את כל הגבולות. על הרשתות החברתיות חלים כללים, אלא שאיש אינו אוכף אותם. גולשים מסיתים בגלוי ברשתות החברתיות לפגיעה בעיתונאים ומתירים את דמם, רק משום שהדיווחים או הפרשנות שהם משמיעים על משפטו של ראש הממשלה לשעבר נתניהו - אינם לטעמם או שהם נוגדים את הקו הפוליטי שבו הם תומכים.


הייתי חבר במועצת העיתונות, וגם חבר נשיאות מועצת העיתונות במשך שנים רבות, מתוקף היותי יו"ר אגודת העיתונאים. סביב שולחן המועצה ישבו אז, כמו גם היום, בעיקר עיתונאים שחשובים בעיני עצמם, שלא דנים באמת בעניינים שמעסיקים את העיתונאים בישראל. חלקם הפכו ברבות הימים לפרופסורים לתקשורת, שלא עוסקים כבר שנים רבות בעיתונות, אבל מצטיינים בהטפות מוסר. השאלה היא מה מוכנה מועצת העיתונות לעשות, למשל, כדי שהמשטרה ושירות הביטחון הכללי יפעלו כדי שרעייתו של אביעד גליקמן לא תקבל הודעות בנוסח: "בעלך והילדים ימותו בייסורים קשים מאוד. אנחנו יודעים איפה אתם גרים". איזו דרך ציבורית מתכוונת המועצה לנקוט כדי שחייהם של העיתונאים המאוימים יהיו מעתה בטוחים יותר?


גליקמן ממלא את תפקידו העיתונאי במקצועיות ובמסירות, למרות הלחצים הבלתי אפשריים שמופעלים עליו, וכך גם נוהג גידי וייץ. העובדה שגליקמן שהוא לא משפטן, רואה בפרקליטות מקור אינפורמציה חשוב, היא לגיטימית. גם זכותם של פרקליטיו של נתניהו היא לפגוש את גליקמן ולהעביר לו מידע, אלא שיש מי שמעדיפים להדביק על מצחו של גליקמן אות קין, ובמקום להתמודד עם הטיעון בכלים עיתונאיים, מעדיפים להשמיץ את גליקמן ולאיים עליו. כאשר גליקמן פנה לראש הממשלה לשעבר נתניהו וביקש את תגובתו, כפי שהיה צריך לעשות, הוא זכה בתנועת יד של ביטול, והופנה לפרקליטות בנימוק שהוא הדובר שלה, כדי לבקש את תגובתה. כאשר אחד הצדדים מסרב לשתף פעולה עם התקשורת, הוא אינו יכול להלין על כך שהפרשנות המשפטית לוקה בחסר, וייתכן שהיא אינה מאוזנת.


פרשן משפטי - להבדיל מכתב משפט שחייב לדווח בדייקנות, ורק על סמך עובדות, על כל מה שנאמר באולם בית המשפט - יכול וצריך לתת הסבר משפטי מעמיק יותר לדברים שנאמרו בבית המשפט, כמו גם לעמדתם של הצדדים כפי שלא הובאה בדיון בבית המשפט. לשם כך נדרש הפרשן המשפטי לשמוע את עמדת שני הצדדים. לכן נכון יהיה שגם נציגיו של נתניהו יפגשו את הכתב, ואז יוכלו לראות אם יש בסיס לטענתם שנראית לפחות עד כה חסרת בסיס.

מועצת העיתונות, ארגון ציבורי התנדבותי, הוקמה כדי לשמור על חופש העיתונות. בראשה עומד השופט חנן מלצר, מי שהיה המשנה לנשיאת העליון אסתר חיות. הוא בעל רקורד משפטי מוכח. רצוי שיפעיל את מעמדו וסמכותו כדי להוכיח, לא רק לעיתונאים, שהמועצה היא גוף מעשי שלא עוסק רק בברבורים, אלא עובר למעשים.