ממשל ביידן מתווך בחשאי בין ישראל, סעודיה ומצרים בניסיון להשיג הסדרה שתשלים את העברת האיים טיראן וסנפיר בים האדום לריבונות סעודית ושתכלול מהלך נפרד של צעדי נורמליזציה סעודיים כלפי ישראל, כך לפי ארבעה מקורות אמריקנים שמעורים בנושא.

למה זה חשוב

- אם המו"מ יסתיים בהצלחה הוא עשוי לסלול את הדרך לצעדי נורמליזציה משמעותיים מצדה של סעודיה כלפי ישראל. התפתחות כזו תהיה פריצת דרך משמעותית והישג מדיני גדול של ממשלת בנט-לפיד ושל ממשל ביידן במזרח התיכון.

תזכורת

- באפריל 2016 מצרים חתמה על הסכם עם סעודיה להעברת האיים טיראן וסנפיר בים האדום לריבונות סעודית. האיים נמצאים במיקום אסטרטגי כיוון שהם שולטים על מצרי טיראן שהם המעבר הימי לנמל עקבה בירדן ולנמל אילת בישראל.

- חסימת מצרי טיראן על ידי מצרים וחסימת המעבר לספינות ישראליות לאפריקה ואסיה היה אחת הסיבות המרכזיות לכך שישראל יצאה למלחמת ששת הימים בשנת 1967. ההסכם בין מצרים לסעודיה העביר את האיים מריבונות של מדינה עמה יש לישראל הסכם שלום למדינה שנחשבת באופן פורמלי כמדינת אויב.

- ההסכם בין מצרים וסעודיה נתקל במחאה נרחבת בדעת הקהל המצרית. למרות זאת ההסכם אושרר בפרלמנט המצרי ביוני 2017 ואושר על ידי בית המשפט העליון של מצרים במרץ 2018.

- כדי להשלים את ההסכם המצרים והסעודים היו צריכים לקבל את עמדתה של שחקנית מפתח נוספת באזור - ישראל. הוויתור המצרי על האיים עבור סעודיה השפיע על הסכם השלום בין מצרים לישראל.

- הסכם השלום בין ישראל למצרים קובע כי שני האיים יהיו מפורזים מכוחות צבא וכי תהיה במקום נוכחות של כוח משקיפים בינלאומי אותו תוביל ארצות הברית.

- ב-2017 ישראל נתנה הסכמה עקרונית לעסקה בכפוף לכך שהמצרים והסעודים יגיעו להסכם לגבי המשך פעילות כוח המשקיפים הבינלאומי כפי שמתחייב בחוזה השלום בין מצרים לישראל.

- אלא שחרף השנים שחלפו הסוגיה הזו מעולם לא הוסדרה באופן מלא. כמה חורים נותרו לגבי עבודת המשקיפים הבינלאומיים והתחייבויות נוספות שהסעודים היו צריכים לספק.

במוקד החדשות

- לאחר ביקורו של היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן בסעודיה בספטמבר 2020 ממשל ביידן התחיל לקיים שיחות עם סעודיה, מצרים וישראל כדי לנסות ולהסדיר את הנושא, כך אמרו המקורות האמריקנים.

- לפי המקורות, ממשל ביידן האמין שהסדרת סוגיית האיים תביא לבניית אמון בין הצדדים ותפתח חלון הזדמנויות לחימום של היחסים בין ישראל לבין סעודיה.

בין השורות

- סעודיה תמכה בהסכמי אברהם אותם השיג ממשל טראמפ ושהביאו להסכמי שלום ונורמליזציה בין ישראל לבין איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו.
- באותה נשימה, הסעודים הבהירו כי הם לא יצטרפו להסכמי אברהם כל עוד לא חלה התקדמות משמעותית בתהליך השלום הישראלי-פלסטיני.

מאחורי הקלעים

- לפי המקורות האמריקנים מי שמוביל את המגעים עם סעודיה, מצרים וישראל מטעם ממשל ביידן הוא מחזיק תיק המזרח התיכון בבית הלבן ברט מקגרק.

- נושא מרכזי במו"מ הוא עתיד הפעילות של כוח המשקיפים הבינלאומי שהחזיק בנוכחות באיים והיה אחראי לסייר באזור ולוודא שחופש השייט במצרי טיראן לא נפגע.

- המקורות ציינו כי הסעודים הסכימו לשמור את האיים מפורזים מכוחות צבא ולהתחייב לחופש שיט מלא לכל הספינות, אבל דרשו לסיים את נוכחות כוח המשקיפים הבינלאומי באיים.

- ישראל, ששמה דגש מיוחד על עתיד פעילות כוח המשקיפים הבינלאומי, הסכימה לשקול את הפסקת הנוכחות של המשקיפים באיים אבל דרשה הסדר חלופי שיבטיח שסידורי הביטחון נותרים חזקים באותה מידה או אפילו משתפרים.

הצד השני

- המקורות האמריקנים ציינו כי ישראל רוצה לקבל תמורה עבור הסכמתה לדרישות הסעודיות בנושא האיים בדמות מהלכי נורמליזציה סעודים כלפי ישראל.

- כך למשל ישראל ביקשה שסעודיה תאפשר לחברות תעופה ישראליות להשתמש במרחב האווירי שלה עבור טיסות למזרח הרחוק, דבר שיקצר דרמטית את זמן הטיסה.

- לאחר ההודעה על הסכמי אברהם הסעודים הבטיחו לממשל טראמפ לאפשר לחברות תעופה ישראליות לטוס למזרח דרך המרחב האווירי שלהם, אבל מעולם לא מימשו זאת למעט עבור טיסות לאיחוד האמירויות ובחריין.

- ישראל ביקשה גם במהלך המו"מ שהסעודים יאפשרו טיסות ישירות מישראל לסעודיה עבור ישראלים מוסלמים שמעוניינים לעלות לרגל לערים הקדושות מכה ומדינה. כיום ישראלים שרוצים לעשות זאת צריכים לטוס מירדן.

מה הלאה

- המקורות האמריקנים אמרו שממשל ביידן עדיין לא השיג הבנות עם כל שלוש המדינות הרלוונטיות וכי השיחות בנושא עדיין נמשכות.

- הבית הלבן שואף להשיג הבנות בנושא לקראת ביקורו של הנשיא ביידן במזרח התיכון שמתוכנן להתקיים במהלך השבועיים האחרונים של חודש יוני.

- המקורות ציינו כי ביידן מתכנן לבקר גם בסעודיה כחלק מביקורו במזרח התיכון. לדבריהם, ביידן עשוי להשתתף בפסגה בסעודיה יחד עם המלך סלמאן ומנהיגי איחוד האמירויות, בחריין, עומאן, כווית, קטאר, מצרים, ירדן ועיראק.

- אם הביקור יצא לפועל זו תהיה הפגישה הראשונה בין ביידן לבין יורש העצר הסעודי מוחמד בן-סלמאן. ארה"ב רואה בבן-סלמאן כמי שנתן את ההוראה לרצוח את פרשן הוושינגטון פוסט ג'מאל חשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. מאז בן-סלמאן נחשב למוקצה מחמת מיאוס בוושינגטון.

- בן-סלמאן מתכנן בקרוב ביקור במזרח התיכון, בין היתר במצרים וירדן, לראשונה מאז רצח חשוקג'י, וייתכן שהדבר יקרה כבר בתחילת יוני - כך אמרו מקורות לרויטרס.

מה הם אומרים

- בבית הלבן ובלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לדברים.