ברקע התפשטות מגפת אבעבועות הקוף בעולם תיאר הבוקר (שלישי) יועץ מוביל בארגון הבריאות העולמי את ההתפרצות חסרת התקדים של המגפה במדינות מפותחות כ"אירוע אקראי", שנראה כי נגרם כתוצאה מפעילות מינית שהתקיימה בשתי מסיבות שנערכו לאחרונה באירופה.

ד"ר דיוויד היימן, שעמד בעבר בראש מחלקת החירום של ארגון הבריאות העולמי, אמר לסוכנות הידיעות AP כי התאוריה המובילה המסבירה את התפשטות המגפה היא הדבקה באמצעות מגע מיני במסיבות שנערכו בספרד ובבלגיה. יצוין כי בעבר לא נרשמו התפרצויות נרחבות של המגפה מעבר לאפריקה, שם היא אותרה אצל בעלי חיים.

"אנחנו יודעים שאבעבועות הקוף יכולות להתפשט כאשר יש מגע קרוב עם הנגעים של מישהו שנדבק, ונראה שמגע מיני הגביר כעת את ההעברה הזו", אמר היימן.

מדובר בסטייה משמעותית מדפוס ההתפשטות האופייני של המחלה במרכז ומערב אפריקה, שם נדבקת האוכלוסיה בעיקר מבעלי חיים כמו מכרסמים פראיים.

גורמי בריאות אמרו שרוב המקרים שנרשמו באירופה הנם בקרב גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים, אך כל אחד יכול להידבק באמצעות מגע קרוב עם אדם חולה, בגדיו או המצעים שלו. מדענים אומרים שיהיה קשה להבחין אם ההתפשטות נובעת מקיום יחסי מין או רק ממגע קרוב.

"מטבע הדברים, פעילות מינית כרוכה במגע אינטימי וקיימת סבירות גבוהה להעברה, לא משנה מה הנטייה המינית של האדם וללא קשר לאופן ההעברה", אמר מייק סקינר, וירולוג באימפריאל קולג' בלונדון.