אין הבדל מהותי בעיניי בין אירוע הכאת נושאי ארונה של העיתונאית הפלסטינית ובין התמשכות מעצרו של אחד, עמוס סילבר, שהקים רשת סחר אינטרנטית בקנאביס. המשותף הוא אטימות כמעט שגרתית.

ב־2019 נעצר סילבר בחשד לניהול ארגון פשיעה. מאז הדיון המשפטי באישום נגד סילבר טרם החל. המשטרה, על פי פרסומים בתקשורת, השקיעה בתיק כ־200 מיליון שקלים, כולל מעקבים, אלפי שעות חקירה, מאות אלפי שקלים לעד מדינה, אבטחה של התוכנית להגנת עדים - וכלום. שום משפט לא מתנהל עדיין בעניין סילבר וזו כבר לא בדיחה. וסילבר במעצר זה שלוש שנים.

טלגראס, שאותה ניהל, היא אחת הדרכים של צרכני הקנאביס להשיג את החומר שלהם בדיסקרטיות, והיא עבדה באמצעות שימוש באפליקציית טלגרם שבה המסרים מוצפנים מקצה עד קצה וברמה של מכירת מוצר שקופה. כלומר ביקורת על האיכות של החומר מצד המשתמשים מול הסוחרים באותה אפליקציה ומשלוחים זריזים עד הדלת. מחזור הכספים בטלגראס הוערך בכ־60 מיליון שקלים בחודש והוא הקיף כ־200 אלף ישראלים וישראליות, כולל התרחבות לחו”ל ושכלול האפליקציה והשירות, מה שהביא על פי מביני עניין להקרסת השוק השחור הפרוע והיקר.

העניין הוא שעשרות ה”עובדים” ברשת, מנהלים, ראשי ענפים ועובדי תוכנה הם מתנדבים. במבט מהחוץ מדובר באלטרואיזם נטו עם קמצוץ של התרסה כנגד ממסד אטום, הן לסבל של נצרכים שלא צלחו את הבירוקרטיה הרפואית, והן לכיף של הציבור שצורך קנאביס. בגלל אכיפה פרועה הפך שוק הקנאביס לשוק פרוע שחסר מסגרת חוקית, והתוצאה היא כליאתו של סילבר שבעצם רק חיזקה את הארגון. 42 חשודים נוספים שנעצרו והופללו על ידי עד מדינה ממתינים למשפטם, ועורכי דינם משוכנעים שהם ייחלצו ללא נזקים מהותיים וכמובן ימשיכו לעשן.

אגב, שלמה פילבר, עד המדינה במשפט נתניהו, הוא סמל לעוצמה וליושרה מול עד המדינה שהביא להרשעת כולם, כולל סילבר, והעניין כיום תלוי ועומד על מצבו הנפשי של העד שקרס מנטלית. בגדול, הוויכוח המדעי והחברתי על יתרונות הקנאביס עבור אנשים הזקוקים לו הסתיים בחוות דעת מדעיות חיוביות. השאלה היא מידת ההזדקקות ומידת הנזק הצפויה כאשר התהליך העולמי במגוון מדינות הוא התרת השימוש תוך ביטול מהלכי ההפללה.

מאות אלפים צופים בתוכניתו האישית האינטרנטית של ביל מאהר כשהוא מראיין סלב תורן באחד על אחד ושניהם מעשנים קנאביס, מתמסטלים זה מול זה ומערפלים את עדשות המצלמות. בישראל דנה לפני כמה חודשים ועדה מיוחדת בהצעת חוק הסדרת השימוש בקנאביס למטרות רפואיות.

גילוי נאות: הכותב אינו צורך ולא צרך קנאביס ולא מבין מדוע עמוס סילבר כלוא שלוש שנים ללא משפט.