תחקיר שפורסם הערב (שלישי) ברשת CNN טוען כי כתבת אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה נהרגה מירי של כוחות צה"ל. הממצאים מתבססים על עדויות של שמונה עדי ראייה ומומחה לזיהוי פלילי, וכן סרטונים חדשים מהזירה שהגיעו לידי הרשת.

סאלים עוואד, צעיר בן 27, תושב מחנה הפליטים ג'נין, סיפר: "ראינו בערך ארבעה או חמישה כלי רכב צבאיים ברחוב עם רובים מבצבצים מהם - ואחד מהם ירה בשירין". לדברי עוואד, שצילם סרטון באורך 16 דקות מהאירוע, לא היו באזור פלסטינים חמושים או עימותים כלשהם עם כוחות צה"ל.

הלווית שירין אבו אעקלה, העיתונאית שנהרגה בג'נין (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
הלווית שירין אבו אעקלה, העיתונאית שנהרגה בג'נין (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

עוד טען כי כל הנוכחים הופתעו מהירי ואף אחד לא ציפה לו: "עמדנו שם, ראינו את זה. כשניסינו להתקרב אליה הם ירו עלינו. ניסיתי לחצות את הכביש כדי לעזור, אבל לא יכולתי". כאמור, בחקירת CNN נחשפו גם שני סרטונים מזירת הירי, שלטענתם מראים כי לא היה קרב פעיל או חמושים פלסטינים בזירת הירי. 

בצילומים נראים ארבעה עיתונאים ושלושה תושבים כאשר הרחוב שקט יחסית. אלא שההתרחשות ברחוב החלה כשהעיתונאית המוכרת הגיעה לדווח מהמקום ואנשים התאספו סביבה. בסרטון בן ה-16 דקות מהאירוע, מתועדת התקרבות של כוחות צה"ל למקום. עוואד טען כי הירי פרץ כשבע דקות לאחר שהגיע למקום. הסרטון שלו מתעד את הרגע שבו נורו יריות לעבר ארבעת העיתונאים.

"ראינו בערך ארבעה או חמישה כלי רכב צבאיים ברחוב עם רובים מבצבצים מהם, כאשר אחד מהם ירה בשירין. ראינו את זה, כשניסינו להתקרב אליה, הם ירו עלינו. ניסיתי לחצות את הרחוב כדי לעזור, אבל לא יכולתי", אמר עוואד והוסיף כי ראה שכדור פגע באבו עקל'ה ברווח שבין הקסדה לאפוד המגן שלה, ממש באוזנה.

הירי בג'נין (צילום: רשתות ערביות)
הירי בג'נין (צילום: רשתות ערביות)

בתחקיר נטען כי מסרטון וידאו שמתעד את התקרית ומדברי עדי הראייה ניתן לקבוע בדיוק מהן היריות שהרגו את העיתונאית. זאת מניתוח המרחק בין מקור הירי למקום שבו נהרגה. על פי מומחה, מרחק זה היה 170-200 מטר.

עוד נטען כי העץ שלידו נפלה אבו-עאקלה הוא ראיה קריטית משום שחורי הכדורים, שפגעו בו מעידים על כך שאופי הירי היה מכוון. לדברי האנליסט כריס קובס סמית, העובדה שיש מקבץ כה קרוב של שלוש-ארבע יריות מוכיחה כי הירי היה לעבר מטרה.

עוד טוען התחקיר כי מהמשאית הצבאית שנראית בסרטון שהשיגה הרשת, וגם בסרטון של צה"ל, היו חיילים ובהם צלף שירה לעבר העיתונאים. לדברי CNN, המשאית עמדה כ- 200 מטר מהעיתונאים, וממנה נורו היריות הקטלניות.

דובר צה"ל: "הטענה כי הירי הינו מכוון משוללת כל יסוד"

מדובר צה"ל נמסר מתגובה לתחקיר כי מאז קרות האירוע, צה״ל מתחקר ומברר את נסיבות מותה של הכתבת באופן מעמיק ויסודי. "בתחקיר הביניים אשר פורסם עלה כי לא ניתן לקבוע מהו מקור הירי שפגע והרג את הכתבת. הטענה כי הירי הינו מכוון משוללת כל יסוד".

"במסגרת מבצע מעצרים אליו יצא צה״ל כחלק מההתמודדות אל מול הטרור, נורתה אש נרחבת ולא נשלטת לעבר כוח צה״ל, לצד ירי מדויק והשלכת מטענים אשר פגעו בכלי הרכב הצבאיים ובסמוך ללוחמים. לקראת סיומו של המבצע, נפגעה עיתונאית פלסטינית אשר שהתה בתוך מרחב הלחימה בזמן חילופי האש", ציינו.

‎עוד הוסיפו כי קבלת הקליע לבדיקה בליסטית מקצועית עשויה להכריע בין האפשרויות. "נכון לרגע זה הפלסטינים לא נענו לבקשתנו לקיים תחקיר משותף או להעביר לנו את ממצאי החקירה שלהם ובין היתר גם את הקליע. הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי הנחה להמשיך ולפעול, לברר ולתחקר את האירוע תוך שימוש בכלל הכלים שברשותנו ותוך מחויבות לשקיפות ולחשיפת האמת".

ח״כ עאידה תומא-סלימאן צייצה בתגובה לתחקיר: "התחקיר של סי.אן.אן על רציחתה של שירין אבו עאקלה מצביע בבירור על צלף ישראלי כמי שרצח את שירין. לישראל אין שום טענה משכנעת שמדובר באש פלסטינית. על ממשלת ישראל למצוא את הצלף ולהעמידו לדין. לא ניתן למותה של שירין להישכח".

מארגון יש דין נמסר: "הפער בין התגובה המהירה של דובר צהל והמערכת הפוליטית, לבין התגובות כעת לממצאים החדשים מוכיחים שהצבא פשוט אינו מסוגל ואינו רוצה לחקור את עצמו ברצינות. מאחר ואלו הנסיבות, אנחנו קוראים לפתיחת חקירה בינלאומית בלתי תלוייה על מנת להגיע לאמת".