חרף הפשרה שהושגה אתמול (שלישי) במליאת הכנסת ועוגנה בחוק 'ממדים ללימודים', שלפיה המדינה תממן 75% משכר הלימוד של לוחמים משוחררים, בליכוד מתכוונים להעלות היום בקריאה טרומית הצעת חוק למימון 100% משכר הלימוד. אולם בקואליציה יפעלו להפלת ההצעה.

יוזם הצעת החוק ח"כ יואב קיש (הליכוד) אמר ל"מעריב": "אמש נעשה הצעד הראשון בדרך ל־100% מימון עבור הלוחמים שלנו. מדובר בהישג, והמנצחים העיקריים הם קודם כל הלוחמים שלנו. אני מודה לחבריי בליכוד על הנחישות ועל המאבק הצודק למען העלאת המימון עבור מלגות הלוחמים. כאשר נחזור לשלטון, נדאג שהלוחמים יקבלו 100%, בדיוק כפי שמגיע להם".

הוא הוסיף: "אני קורא לקואליציה לתמוך בהצעת החוק שיזמתי בנושא העלאת המימון ל־100% שתעלה היום במליאת הכנסת". גורם בקואליציה מסר: "מדובר בניסיון של הליכוד להתחמק מהמבוכה שנגרמה להם בשל ההתנגדות שגילו לחוק 'ממדים ללימודים' ומהנזק שגרמה להם ח"כ מירי רגב בהתבטאויותיה. הם כמובן ינסו לטעון שהליכוד עם החיילים בעוד הממשלה נגד".

את הפשרה שהציג שר הביטחון בני גנץ רגע לפני שהכנסת עמדה להצביע על אישור החוק, יזם יו"ר סיעת כחול לבן איתן גינזבורג. ״כמו שאמרנו לאורך כל הדרך, יש נושאים שבהם צריך להפריד את הפוליטיקה ולעזוב את החלוקה בין אופוזיציה לקואליציה", אמר אתמול גינזבורג. "בגלל החלטת הליכוד שלשום, לא לתמוך בהצעתו המקורית של שר הביטחון, נוצר מצב של קרע ממשי בין הקואליציה לאופוזיציה, כשבמרכזו ניצבים חיילי צה״ל".

בני גנץ (צילום: דוברות הכנסת)
בני גנץ (צילום: דוברות הכנסת)

"ראינו לאורך כל התקופה שאף צד לא מוכן להתפשר, וחשבנו שאפשר להעביר את החוק כמו שהוא, אבל הבנו שסכנת נפילה - אפילו קלושה - של חוק 'ממדים ללימודים', תהווה פגיעה קשה בלוחמי צה"ל ובחברה הישראלית ותעודת עניות לכנסת", הוסיף.

עוד אמר: "היו שאמרו לנו שעשינו קמפיין על ראש החיילים ונגד הליכוד, אבל ההפך הוא הנכון. אתמול הוכחנו זאת בהצעה מפשרת אך לא מתפשרת על החיילים שהעלה בני גנץ. ההצעה מציבה את החיילים מעל כל שיקול פוליטי. זאת הצעה שלדעתנו היא טובה ושומרת על העיקרון החשוב שהמימון יבוא הן מהמדינה והן מהסטודנט כדמי רצינות. זאת דרכנו, דרך הממלכתיות והפיוס למען אזרחי מדינת ישראל. אני שמח שהצלחנו לעגן את המלגה החשובה בחקיקה, כך שהכסף ייכנס בזמן לחשבונות של הלוחמים. זה צעד חשוב מאוד, ואני מברך על כך את שר הביטחון״.

הצעת הפשרה הגיעה לאחר שלקואליציה התברר באופן ודאי שאין לה רוב במליאה והצעת החוק "ממדים ללימודים" תיפול. תחילה, שקלו שם להעלות את החוק להצבעה, בהנחה שייפול ולהאשים את הליכוד בכך שפגע בציניות בלוחמים המשוחררים. אולם גנץ שכנע שטובת החיילים מעל הכל.

אישור חוק ממדים ללימודים (צילום: דוברות הכנסת)
אישור חוק ממדים ללימודים (צילום: דוברות הכנסת)

ההחלטה הסופית להציע פשרה על מימון של 75% של שכר הלימוד במקום 66% בהצעה המקורית ו־100% בהצעת הליכוד, התקבלה לקראת חצות בהתייעצות שהתקיימה בלשכת ראש הממשלה נפתלי בנט, שבה השתתתפו גם גנץ, שר החוץ יאיר לפיד, שר השיכון זאב אלקין, יו"ר סיעת כחול לבן איתן גינזבורג ויו"ר הקואליציה בועז טופורובסקי.

גנץ עלה לדוכן, זרק את הפצצה והמתין לתשובת הליכוד. נתניהו החליט ללכת על המהלך וכינס את סיעת הליכוד, שבה אושרה ההצעה. הצעת החוק עם נוסח הפשרה אושרה לבסוף במליאה ברוב של 55 תומכים מול שישה מתנגדים. הליכוד, הציונות הדתית והחרדים לא השתתפו, משום שהרשימה המשותפת הפכה את ההצבעה לאי־אמון. בתום ההצבעה נשמעו באולם מחיאות כפיים. גנץ ולפיד נופפו בידיהם לנציגי הלוחמים המשוחררים שישבו ביציע.