שניים מיועציו הבכירים של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיעו לביקור חשאי בסעודיה לשיחות בנושא התיווך בין ישראל לסעודיה, שנחשף בוואלה! מוקדם יותר השבוע. נושאים נוספים שיעלו לדיון הם הדרישה האמריקאית להגדלת הפקת הנפט וכן ההכנות לביקורו המתוכנן של ביידן בממלכה בסוף יוני, כך לפי שלושה מקורות אמריקאים. 

לפי שלושה מקורות אמריקאים, יועצו הבכיר של הנשיא ביידן לנושא המזרח התיכון, ברט מקגרק, והשליח האמריקאי לנושא אנרגיה עמוס הוכשטיין, שנחשב מקורב מאוד לביידן, הגיעו ביום שלישי לסעודיה כדי לקיים פגישות עם בכירים סעודים.

בבית הלבן סירבו להתייחס. ממשרד החוץ האמריקאי נמסר: "אין לנו מה למסור על נסיעות בשלב הזה".

כזכור, הנשיא ביידן מתכנן לבקר בסעודיה כחלק מביקורו במזרח התיכון שיכלול גם את ישראל והרשות הפלסטינית. כדי שהביקור ייצא לפועל הצדדים צריכים לסיים לגבש חבילה של הבנות על הנושאים הללו בין ארה"ב לבין סעודיה.
 
דברים אלו מגיעים לאחר שמוקדם יותר השבוע פורסם בוואלה! כי ממשל ביידן מתווך בחשאי בין ישראל, סעודיה ומצרים בניסיון להשיג הסדרה שתשלים את העברת האיים טיראן וסנפיר בים האדום לריבונות סעודית, ושתכלול מהלך נפרד של צעדי נורמליזציה סעודיים כלפי ישראל.

אם המו"מ יסתיים בהצלחה, הוא עשוי לסלול את הדרך לצעדי נורמליזציה משמעותיים מצדה של ערב הסעודית כלפי ישראל. התפתחות כזו תהיה פריצת דרך משמעותית והישג מדיני גדול של ממשלת בנט-לפיד ושל ממשל ביידן במזרח התיכון. הבית הלבן רוצה להשיג הבנות בנושא לפני נסיעתו המתוכננת של ביידן למזרח התיכון בסוף יוני.

שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן-פרחאן, נשאל על הפרסום בוואלה! במהלך פאנל בכנס בדאבוס ביום שלישי. הוא לא הכחיש את קיומו של המו"מ. "אמרנו תמיד שנורמליזציה היא התוצאה הסופית של מסלול שצריך לעשות", אמר. "נורמליזציה בין האזור לבין ישראל תועיל אבל לא נוכל לקצור את כל הפירות הללו אם לא נטפל בנושא הפלסטיני. העובדה שהנושא הזה לא פתור יוצרת חוסר יציבות באזור. העדיפות הראשונה צריכה להיות להשיג התקדמות בתהליך השלום הישראלי-פלסטיני ואם זה יקרה זה יועיל לכל האזור".

גם הנשיא יצחק הרצוג התייחס לנושא ואמר במהלך פאנל בכנס דאבוס כי סעודיה היא מדינה חשובה וישראל הייתה רוצה שהסעודים יצטרפו להסכמי אברהם. "זה תהליך וזה לוקח זמן", הוסיף הרצוג.

התמונה הגדולה

ביידן רוצה שהסעודים יגבירו את הפקת הנפט. עד כה למרות כמה בקשות, הסעודים מסרבים וטוענים ששוק הנפט מאוזן ואין צורך להזרים נפט נוסף לשוק. הסיבה שבגללה ביידן צריך שהסעודים יגבירו את הפקת הנפט, היא כדי לנסות להוריד את מחיר הדלק בעולם ובמיוחד בארה"ב, לקראת בחירות האמצע לקונגרס בנובמבר.

הגדלת תפוקת הנפט חשובה לביידן גם על רקע המלחמה באוקראינה והסנקציות שהוא רוצה להטיל על הנפט הרוסי. בלי נפט סעודי נוסף בשוק ביידן יתקשה לקדם סנקציות כאלה. הסעודים הדגישו עד כה כי הם לא יפרו הסכם שחתמו עם רוסיה על קביעת מכסות הפקת נפט, אך ההסכם הזה עומד לפוג בספטמבר. הדבר עשוי לפתוח את הדרך להסכם סעודי-אמריקאי שייכנס לפועל בעתיד אך הכרזה עליו תביא לירידת מחירים ותסייע לנשיא האמריקאי.

אם השיחות של יועצי ביידן בסעודיה בנושא הנפט, הנורמליזציה עם ישראל וסוגיות נוספות יסתיימו בהצלחה, הדבר יגביר את האמון בין ארה"ב לסעודים ויסלול את הדרך לביקורו של ביידן. בביקור כזה צפוי הנשיא האמריקאי להיפגש בצורה כזו או אחרת עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. המודיעין האמריקאי קבע כי בן סלמאן הוא שהורה על רצח פרשן הוושינגטון פוסט, ג'מאל חשוקג'י.

על הרקע הזה כינה ביידן את סעודיה במהלך הקמפיין שלו לנשיאות "מדינה סוררת" והבטיח לנקוט כלפיה קו קשוח. ביקור של ביידן בסעודיה עשוי לסמל שינוי משמעותי במדיניות האמריקאית הזו.