התובע הכללי של הרשות הפלסטינית, אכרם אל-חטיב, הציג היום (חמישי) במסיבת עיתונאים את ממצאי התחקיר על תקרית מותה של עיתונאית שירין אבו-עאקלה בג'נין וטען כי "לצה"ל יש ראייה ברורה וישירה על מיקום העיתונאים בג'נין, ברגע הירי בעיתונאית שירין אבו-עאקלה. העיתונאים היו לבושים באפודים המקובלים בעולם, אולם החיילים פתחו באש ללא כל אזהרה מוקדמת".

לדבריו, "אחד מהחיילים ירה לעבר העיתונאית ופגע בראשה, בעת שניסתה להימלט. החקירה הוכיחה כי הקליע שהרג את שירין הוא קליע חודר שריון. סיבת המוות הייתה שבר בגולגולת, מה שמעיד שהיא ניסתה לברוח. כמו כן, על פי התחקיר היא נורתה מנשק צלפים, מדרום למיקומה של אבו-עאקלה".

שר הביטחון, בני גנץ, מסר בתגובה לדברים: "מדינת ישראל מצרה על מותה של שירין אבו עאקלה, צה"ל מבצע תחקיר בנושא בכדי להגיע לחקר האמת. כל טענה שצה"ל פוגע בכוונה בעיתונאים או בבלתי מעורבים היא שקר גס ובוטה. צה"ל פועל מול טרור רצחני, שגבה בשבועות האחרונים את חייהם של 20 בני אדם. רבים מהטרוריסטים יצאו מאזור ג'נין, שהוא האזור בו אירע האירוע המדובר.  אנחנו פועלים תמיד, תוך התמקדות בפגיעה בטרוריסטים והימנעות ככל שניתן מפגיעה בבלתי מעורבים. כך נמשיך לעשות. תחקירים והפקת לקחים לא מבצעים במסיבות עיתונאים, אלא בחדרים הסגורים, ותוך העברת מידע. 

"למרות פניות רבות של הצד הישראלי, הפלסטינים מסרבים לשתף פעולה, מה שמעלה את השאלה האם הם באמת רוצים להגיע לחקר האמת. גם כיום אני קורא לרשות הפלסטינית להעביר לידינו את הקליע ואת כלל הממצאים. אנו מוכנים ונכונים לקיים תחקיר בשיתוף גורמים בינלאומיים גם כעת. מי שמאמין לעצמו, לא מפחד. מי שיודע שהוא פועל מול הטרור, ונמנע מפגיעה בבלתי מעורבים, רוצה לדעת את האמת, ולחשוב מה ניתן לעשות בכדי לשמור על חיי אדם", הוסיך.

"החקירה החד צדדית", המשיך גנץ והוסיף, "הניסיונות להאשים את חיילי צה"ל בפשעי מלחמה תוך קידום תחקירים שקריים כמו זה שפורסמו ברשת CNN, פוגעים ביכולת להגיע לשקט וליציבות באזור, ונותנים רוח גבית לטרור צה"ל הוא צבא מוסרי. אני נותן ללוחמיו את כל הגיבוי וגאה לעמוד בראש מערכת ביטחון שפועלת בכל מקום ובכל זמן, במטרה להגן על אזרחי ישראל".

התחקיר הפלסטיני על תקרית מותה של העיתונאית שירין אבו-עאקלה (צילום: Palestinian President Office (PPO)/ REUTERS)
התחקיר הפלסטיני על תקרית מותה של העיתונאית שירין אבו-עאקלה (צילום: Palestinian President Office (PPO)/ REUTERS)

ממצאי התחקיר של הרשות הפלסטינית מצטרפים לממצאי תחקיר שפורסם ביום שלישי האחרון ברשת CNN ובו נטען כי אבו עאקלה נהרגה מירי של כוחות צה"ל. הממצאים מתבססים על עדויות של שמונה עדי ראייה ומומחה לזיהוי פלילי, וכן סרטונים חדשים מהזירה שהגיעו לידי הרשת. סאלים עוואד, צעיר בן 27, תושב מחנה הפליטים ג'נין, טען: "ראינו בערך ארבעה או חמישה כלי רכב צבאיים ברחוב עם רובים מבצבצים מהם - ואחד מהם ירה בשירין". לדברי עוואד, שצילם סרטון באורך 16 דקות מהאירוע, לא היו באזור פלסטינים חמושים או עימותים כלשהם עם כוחות צה"ל.

חילופי האש בין כוחות צה"ל לחמושים בג'נין, קרדיט רשתות ערביות

עוד טען כי כל הנוכחים הופתעו מהירי ואף אחד לא ציפה לו: "עמדנו שם, ראינו את זה. כשניסינו להתקרב אליה הם ירו עלינו. ניסיתי לחצות את הכביש כדי לעזור, אבל לא יכולתי". כאמור, בחקירת CNN נחשפו גם שני סרטונים מזירת הירי, שלטענתם מראים כי לא היה קרב פעיל או חמושים פלסטינים בזירת הירי. 

דובר צה"ל נמסר מתגובה לתחקיר כי מאז קרות האירוע, צה״ל מתחקר ומברר את נסיבות מותה של הכתבת באופן מעמיק ויסודי. "בתחקיר הביניים אשר פורסם עלה כי לא ניתן לקבוע מהו מקור הירי שפגע והרג את הכתבת. הטענה כי הירי הינו מכוון משוללת כל יסוד".

"במסגרת מבצע מעצרים אליו יצא צה״ל כחלק מההתמודדות אל מול הטרור, נורתה אש נרחבת ולא נשלטת לעבר כוח צה״ל, לצד ירי מדויק והשלכת מטענים אשר פגעו בכלי הרכב הצבאיים ובסמוך ללוחמים. לקראת סיומו של המבצע, נפגעה עיתונאית פלסטינית אשר שהתה בתוך מרחב הלחימה בזמן חילופי האש", ציינו.

‎עוד הוסיפו כי קבלת הקליע לבדיקה בליסטית מקצועית עשויה להכריע בין האפשרויות. "נכון לרגע זה הפלסטינים לא נענו לבקשתנו לקיים תחקיר משותף או להעביר לנו את ממצאי החקירה שלהם ובין היתר גם את הקליע. הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי הנחה להמשיך ולפעול, לברר ולתחקר את האירוע תוך שימוש בכלל הכלים שברשותנו ותוך מחויבות לשקיפות ולחשיפת האמת".