היועץ לביטחון לאומי איל חולתא ייצא בשבוע הבא לוושינגטון וייפגש עם מקבילו בבית הלבן ג'ייק סאליבן כדי לדון בהכנות לביקורו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל שמתוכנן לסוף יוני, כך אמרו לוואלה! שלושה פקידים ישראלים בכירים.
 
למה זה חשוב

חולתא מוביל מול הבית הלבן את המגעים העקיפים עם סעודיה על הסדרת האיים טיראן וסנפיר ועל המהלך המקביל לקידום צעדי נורמליזציה כלפי ישראל מצידה של ערב הסעודית. האמריקנים שואפים להשלים את המהלך לקראת ביקור הנשיא.

היועץ לביטחון לאומי, שריכז בחודשים האחרונים את הקמפיין הישראלי בנושא משמרות המהפכה יגיע לוושינגטון על רקע ההחלטה האמריקנית לא להוציא את הארגון מרשימת הטרור ללא תמורה איראנית משמעותית.
 
במוקד החדשות
הפקידים הישראלים הבכירים אמרו כי היועץ לביטחון לאומי ייצא לוושינגטון יחד עם משלחת של נציגים בכירים ממשרד הביטחון, משרד החוץ, המוסד וצה"ל לכינוס נוסף של הפורום האסטרטגי לנושא איראן שמכונה "פורום לשם".הנושא המרכזי שצפוי לעלות בדיונים הוא הצורך בגיבוש תוכנית פעולה חליפית עבור תרחיש שבו אין חזרה להסכם הגרעין בעתיד הנראה לעין. ישראל צפויה לבקש בדיונים עם האמריקנים בשבוע הבא לקדם החלטת גינוי נגד איראן במהלך כינוס מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה בעוד כשבועיים.

חולתא צפוי לקבל עדכון מפורט במהלך השיחות בוושינגטון על הביקור של יועציו הבכירים של הנשיא ביידן השבוע בסעודיה. אחד הנושאים שעלו בביקור הוא התיווך האמריקני בין סעודיה, ישראל ומצרים על הסדרת האיים בים האדום ומהלכי נורמליזציה סעודים כלפי ישראל.
 
מאחורי הקלעים
 
בשנה האחרונה היה חולתא איש הקשר המרכזי של ראש הממשלה נפתלי בנט לבית הלבן, במיוחד בנושא האיראני. העיסוק של חולתא בנושא הסכם הגרעין והמערכה המדינית נגד איראן החל עוד בתפקידו הקודם במוסד.

חולתא הוביל גישה קשוחה בכל הנוגע לעמדות המהותיות של ישראל בסוגיה האיראנית, לצד גישה מתונה בכל הנוגע לסגנון ההתנהלות מול הבית הלבן ושאר בכירי ממשל ביידן.

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Evelyn Hockstein)

בדיוני הקבינט ובדיונים סגורים אחרים הדגיש חולתא כי האינטרס הישראלי הוא לשמר את היחסים התקינים עם ממשל ביידן חרף המחלוקות בנושא האיראני. המסר שלו היה שגם אם יהיה הסכם וגם אם לא יהיה הסכם, ישראל תהיה זקוקה ליחסים טובים עם הממשל ביום שאחרי.

פקיד ישראלי בכיר ציין כי הרוב המוחלט של המגעים בין לשכת ראש הממשלה לבית הלבן בנושא משמרות המהפכה התנהלו בציר שבין חולתא לבין מקבילו האמריקני ג'ייק סאליבן ויועצו הבכיר של הנשיא ביידן לענייני המזרח התיכון ברט מקגרק.

"חולתא זיהה את הסדק שנוצר בין איראן לבין האמריקנים בנושא משמרות המהפכה ורתם את המערכת בישראל לקמפיין בנושא", אמר פקיד ישראלי בכיר.

שלושה פקידים ישראלים בכיר אמרו כי בניגוד ליועצת המדינית שמרית מאיר שיחסיה עם בכירי משרד החוץ ומשרד הביטחון היו רעועים ומתוחים, חולתא עבד בצורה צמודה גם עם מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז וגם עם בכירי משרד הביטחון.
 
מה הלאה

בשלב הזה עדיין לא נקבע מועד סופי לביקורו של הנשיא ביידן בישראל. המועדים האפשריים שעלו עד כה להגעת הנשיא היו ה-19 או ה-20 ביוני. בכירים ישראלים מקווים שבמהלך ביקורו של חולתא ניתן יהיה לקבוע מועד סופי לביקור.