ארגוני הטרור הפלסטינים בעזה הודיעו היום (חמישי) על העלאת רמת הכוונות ומסרו כי נקטו בצעדים כחלק מהיערכות להסלמה אפשרית. במקביל לכך, הערב נערך ברצועה כינוס של הפלגים כדי לדון על המצב בירושלים, כך לדבריהם. בסיום הכינוס נמסר: "אנו רואים בממשלה הישראלים כאחראית להשלכות. ההתנגדות לא תיסוג ממה שהשיגה בקרב סייף אל-קודס (שומר החומות)". 

בהמשך קראו להמונים בירושלים, יהודה ושומרון ושאר המקומות בישראל לעלות להר הבית החל ממחר ולהחשיב את יום ראשון "כיום הגנה לאומי על אל-אצקא". בהמשך הזהירו מפני "כל פעולה טיפשית שתאפשר הסתערות על מסגד אל-אקצא בחסות מצעד הדגלים. תכנית זו תהיה חבית אבקת שריפה שתתפוצץ ותצית את האזור כולו. כל האפשרויות פתוחות".

זכריה אבו מועמר, חבר הנהגת חמאס ברצועת עזה, אמר בתום ישיבת הפלגים: "עמנו לא יעמוד בחיבוק ידיים, ויתעמת בכל הדרכים עם התוכנית הזו במטרה להגן על עמנו ועל קדושותינו". מפקד הזרוע הצבאית של החמאס בשומרון לשעבר, חוסאם בדראן, מסר: "המשך ההתגרות הניסיון לשנות את המצב הקיים במסגד אל-אקצא ובירושלים הם פתיל שיביא לפיצוץ גדול שאיש לא יכול לצפות את היקפו".

אתמול אמרו בכירים בעזה לאלמיאדין כי הודיעו למצרים וקטאר כי התגובה "תגיע מכל הזירות, כולל עזה. כל האפשרויות נמצאות על שולחן, כולל האופציה הצבאית". כמו כן, מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה איים ומסר: "אני אומר לממשלת האויב ולכל מי שמגן עליה, כל התקפה על מסגד אל-אקצא תוביל לפיצוץ". 

"עליכם לדעת שהתוקפנות נגד אל-אקצא והמקומות הקדושים יביאו לפיצוץ גדול באזורנו וההשלכות יהיו חמורות. אסור לממשלת האויב לנקוט בצעד שיהיו לו השלכות קטסטרופליות על הישות הציונית וקיומה הזמנית", הוסיף נסראללה. 

בתוך כך, דוברו של אבו מאזן, נביל אבו רודיינה, קרא לממשל האמריקאי ללחוץ על ישראל לבטל את מצעד הדגלים. במסיבת עיתונאים משותפת עם היועץ המשפטי לממשלה, אמר אבו רודיינה כי הממשל האמריקני הוא היחיד שמסוגלת ללחוץ על ממשלת ישראל. ההנהגה הפלסטינית הזהירה שוב ושוב את ממשלת ישראל מפני משחק באש. ישראל מזלזלת בעם הפלסטיני ובאומה הערבית, וההערכות שלה תמיד שגויות, העם הפלסטיני יוכל להגן על המקומות הקדושים שלו".

בצל האיומים והחשש מהסלמה ביטחונית, צה"ל הודיע כי ייעתר חלקית לבקשת המשטרה לקבל ארבע פלוגות מג"ב. האישור שניתן מצה"ל אישר עד כה תוספת של שתי פלוגות מג"ב איו"ש, שיסופחו למשטרה במסגרת הטיפול באירועים. תחילה פנתה המשטרה בבקשה לקבל ארבע פלוגות שנמצאות בגזרת איו"ש, וזאת בנוסף לשלוש פלוגות מילואים שגיוסן החל היום.

כאמור, מצעד הדגלים המסורתי יתקיים כסדרו כמדי שנה מזה עשרות שנים, ויעבור ממרכז העיר ירושלים לכותל המערבי דרך שערי העיר העתיקה וסמטאותיה - ללא כניסה להר הבית, זאת בניגוד לפרסומים כוזבים בנושא ברשתות החברתיות. המשטרה הודיעה במעוד מועד כי חלק מההיערכות תכלול אלפי שוטרי משטרת ישראל, לוחמי מג"ב ומתנדבים.

 במשטרה נערכים לקראת אירועי יום ירושלים שייערכו בשבוע הבא בסימן 55 שנים לאיחוד העיר, במטרה לאפשר להם להתקיים כסדרם, בהתאם למתווה המקובל. למעלה מאלפיים שוטרים גלויים וסמויים יפעלו לקראת מצעד הדגלים ובמהלכו. המשטרה תיערך עם אמצעים טכנולוגיים ותפעל לוויסות תנועת הולכי רגל וכלי רכב באזור, ובפרט בסמוך לעיר העתיקה. תכלית הפעילות הינה לשמור על מרקם חיים תקין ככל שניתן למשתתפים, להולכי רגל ולמתפללים בני כל הדתות, וכן למנוע אירועי חיכוך ואלימות.

 כוחות המשטרה בעיר העתיקה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות המשטרה בעיר העתיקה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן מסר: ״משימתנו המרכזית היא להבטיח את קיומם התקין והבטוח של אירועי יום ירושלים כמדי שנה בתקופה זו. זהו יום חג לאומי בפרט עבור תושבי העיר והמבקרים בה, ומוטלת עלינו החובה לשמור על הביטחון, ועל הסדר הציבורי".

"לצד ההיערכות המשטרתית המוקפדת והפריסה הרחבה של כל המערכים, עלינו להישאר דרוכים וערוכים כל העת בכדי להגיב לכל איום ולטפל בכל אירוע חריג בצורה מיטבית. נפעל בכל הכלים שברשותנו כלפי הפרות סדר וגילויי אלימות מכל סוג שהם. שילוב הזרועות בין כלל המערכים והיחידות המשטרתיות שיפעלו יחד עם גופי הביטחון, החירום וההצלה וכל השותפים להיערכות והפעילות המבצעית- הכרחי וחשוב במאמץ המשותף של כולנו".

גורם במשטרה הוסיף כי "המשטרה קיבלה החלטה לאפשר את מתווה אירועי יום ירושלים בהתאם למתווה הנהוג למעלה מ–30 שנים ואנחנו בהחלט ערוכים לקראת אירועי יום ירושלים. מערך שלצורך העניין אינו מתייחס רק למצעד הדגלים אלא לאירועים שמתחילים בחמישי לרבות לילה לבן. צריך לזכור שבמקביל מתקיימים גם אירועים של המוסלמים", הוסיף.