בתחילת מגפת הקורונה בשנת 2020, האבולוציה של הקמעונאות והמסחר האלקטרוני עברה להילוך גבוה, ונעצרה במהירות לקראת 2030. לפתע קמעונאים מתמודדים עם דרישות צרכנים חדשות, אתגרי שרשרת האספקה ​​והסתמכות רבה יותר על מסחר אלקטרוני. פתאום, מותגים נאלצו להתחדש בכדי לשרוד את העתיד. להלן חמש מגמות מרכזיות שייכנסו לתוקף ב-2030:

 1. קניות מידיות הופכות להיות מידיות באמת

המושג "לצאת לקניות", שעשוי להיראות כמו "עיכוב" של שעה או יותר כדי לעיין בחנויות פיזיות או חנויות מסחר אלקטרוניות, הופך כמעט למיושן. בשנת 2030, הזדמנויות לרכישה יוטמעו בחיי היומיום שלנו, ויגשרו באופן מיידי על הפער בין השראה לרכישה.

בזמן הצפייה בנטפליקס, תהיה לנו את היכולת להקפיא את הפריים, להקיש על התלבושת של דמות מהסמארטפון שלנו, ולגשת לקישורים כדי לרכוש מיד את הפריטים שאנו רוצים. במשחקי וידאו, אווטארים בעיצוב דיגיטלי ילבשו סגנונות אמיתיים שאותם נוכל לקנות באמצע המשחק.

בחוץ יוחלפו שלטי חוצות במסכי מגע ומודעות אינטראקטיביות. כל עובר אורח יוכל להקיש ולקנות פריטים נבחרים, בעוד הארנקים הניידים יהיו מצוידים להזנת פרטי משלוח מיידי ולהנפיק תשלומים תוך כדי תנועה.

עד 2030, המשקפיים החכמים סוף סוף יצברו תאוצה, AI חזותי מתקדם יאפשר למרכיבי המשקף לזהות באופן מידי את המותג, המחיר ורמות המלאי של כל פריטי אופנה או עיצוב הבית שהם מזהים - גם בחנות וגם ברחוב. צרכנים יוכלו לבצע רכישות מידיות, והמחסן הקרוב ישלח את החבילה. 

2. התאמה אישית נמצאת בכל מקום

בשנת 2030, כל היבט שניתן להעלות על הדעת של קניות באמת יהפוך להתאמה אישית, מה שהופך את תהליך הגילוי, הרכישה וקבלת הסחורה לקלי קלות.

 בחנות

ניתוחים מתקדמים, השאובים מנתוני התנהגות היסטוריים ובזמן אמת של קונים יאפשרו לצוות המוכרים בחנות לדעת מידע רלוונטי על כל אדם שנכנס לחנות. אם הקונה הוא לקוח נאמן, לקמעונאים תהיה הבנה לגבי רכישות קודמות, טעם והעדפות. הם יוכלו להציע תמיכה המבוססת על הצרכים של לקוחות חדשים וקיימים.

טכנולוגיה דיגיטלית - כגון מראות חכמות, בובות דיגיטליות, קודי QR, אפליקציות אינטראקטיביות ועוד – יהפכו למרכיב עיקרי בקמעונאות פיזית בעתיד הקניות, ותאפשר למותגים ולקמעונאים לספק מסעות דיגיטליים מודרכים דרך חנויות פיזיות.

לדוגמה, כאשר קונה שעשה בעבר "לייק" לפריט באתר של מותג נכנס לחנות, סטייליסטים בחנות יקבלו התראה בטאבלט או בסמארטפון ברגע שהם מגיעים. הם יידעו אילו מוצרים להכין מבעוד מועד. בינתיים, בובות דיגיטליות ישתנו כאשר קונים שונים יסתובבו, ויציגו פריטים המתאימים ביותר לטעמם. בתוך חדר המדידה, מראות דיגיטליות יאפשרו לקונים לבקש גדלים שונים ולספק המלצות בכדי "להשלים את המראה". 

טכנולוגיה אינטואיטיבית רגשית תעריך באופן רציף את ההקשרים ומצבי הרוח של הקונים מהרגע שהם נכנסים לאתר או לאפליקציה. ערכות צבעים, מסרים ואסתטיקה יתאימו לרוכשים במיוחד. המוצרים המופיעים במסך הבית, הטקסט בעמוד, השימוש בשם הקונה וקידום מוצרים וקולקציות מסוימות יסודרו בצורה כזו שיתאימו לטעמו הייחודי של הקונה. מותגים בשנת 2030 יוכלו להבין טוב יותר את אישיותם של קונים אינדיבידואליים ולהתאים את החוויות לצרכיהם.

3. אופנה דיגיטלית היא המיינסטרים בעתיד הקניות

מגזר היוקרה היה הראשון שאימץ את NFTs כשהופיעו לראשונה בשנת 2020. עד 2030, NFTs בתחום האופנה יהפכו לדבר שבשגרה, ויציעו הזדמנויות חדשות למעצבים ליצור קווים ניסיוניים ולייצר מקורות הכנסה חלופיים.

NFTs בתחום האופנה יסייעו גם למותגים לחזק את הקהילות שלהם על ידי מתן הזדמנויות רבות יותר להחזיק בפריטים ייחודיים. בשנת 2030, NFTs באופנה יימצאו בכל מקום, כולל אווטארים אישיים במדיות חברתיות, עולמות וירטואליים ומשחקי וידאו, שיהפכו לחלק חשוב מהחיים הדיגיטליים של הצרכנים.

4. שרשרת האספקה ​​והלוגיסטיקה בנויות כדי להיות זריזים

ברגע שתעשיית הקמעונאות תתאושש מאתגרי שרשרת האספקה ​​הקשורים למגפת הקורונה, היא תפתח גישה עמידה יותר ללוגיסטיקה. מודלים מתוחכמים של שרשרת אספקה ​​מופעלי בינה מלאכותית ינהלו כל מרכיב בשרשרת האספקה ​​הקמעונאית, כולל ייצור, הובלה, אחסנה, ניהול מלאי ומשלוח.

בשנת 2030, מותגים וקמעונאים יוכלו להגיב באופן מידי לשינויים בלתי צפויים על ידי שינוי מהיר בהיקפי הייצור וניהול המלאי הנוכחי.

עם יכולת התאמה טובה יותר לביקוש, לחברות השילוח יהיו את התובנות הדרושות בכדי לאפשר שילוח מהיר ויעיל יותר. קונים בשנת 2030 יוכלו לבחור את שיטת השילוח המועדפת עליהם - בין אם משלוח ישיר, רחפן או איסוף - ולקבל את ההזמנות שלהם מהר מאי פעם.

5. קיימות הופכת לנורמה

תובנות הנגזרות ממנועי התאמה אישית, אלגוריתמים לניהול שרשרת אספקה ​​ושימוש במשלוח יאפשרו קיימות אמיתית בשנת 2030. מותגים וקמעונאים יידעו בדיוק כמה פריטים לייצר ולבטל בתהליך. גם האנרגיה והכסף הנדרשים לאחסון ולהובלה ירדו משמעותית.

במקום לזרוק או להרוס בגדים שלא ניתנים למכירה, מותגים וקמעונאים יחברו לארגוני צדקה וארגונים לא ממשלתיים, ויספקו בגדים, רהיטים ואביזרים לאנשים נזקקים בכל רחבי העולם.

הסעיפים הכלולים במאמר זה אולי נשמעים רחוקים, אך ההפך הוא הנכון. כל ההליכים הללו כבר בעיצומם. מגפת הקורונה רק חיזקה עד כמה חשובים זריזות, כושר המצאה וחדשנות לקמעונאות. בשנת 2030 ואילך, המאפיינים הללו יהפכו למכריעים עוד יותר.

הכותבת היא מנכ"לית חברת SYTE, המציעה פלטפורמה לחיפוש ואיתור מוצרים, כגון פריטי אופנה וריהוט לבית, בעזרת בינה מלאכותית חזותית שמספקת לקונים באתרים מקוונים חווית רכישה אינטואיטיסבית, מהירה וויזואלית