ישראל דחתה בקשות ממצרים וקטאר לשנות את מסלול מצעד הדגלים בירושלים, כך דווח היום (שבת) בעיתון "ראי-אל יום", היוצא לאור בלונדון. 

על פי הדיווח, בכירים בממשל המצרי והקטארי קיימו מגעים עם ישראל על מנת לשנות את מסלול הצעדה ולמנוע הסלמה, כך לדבריהם. עוד דווח כי המגעים בין הצדדים נכשלו, זאת לאחר שישראל הודיעה לקטאר ולמצרים כי ההחלטה על מסלול הצעדה הגיעה מהדרגים הגבוהים ולא תשונה, "חרף הלחצים החיצונים".

בהמשך נטען כי במהלך המגעים התגלו חילוקי דעות בין מצרים לישראל, וכי השיחה האחרונה בין שני הצדדים היתה "מלאה בהאשמות ובאזהרות רבות על הצעדה". עוד דווח כי הלחץ המצרי על ישראל נבעה מהמסרים שהתקבלו במצרים מצד ארגון הטרור שמאיימים להגיב. כאמור, חמאס פרסם היום קריאה נוספת להמוני פלסטינים להגיע למסגד אל-אקצא.

 על פי סוכנות הידיעות "שיהאב", בחמאס טוענים כי "זו חובתו של כל מי שמסוגל להגיע למסגד ולכל נקודה בה יעבור המצעד. הדגל שלנו צריך להתנוסס גבוה ושלהם צריך ליפול".  בתוך כך, ארגון הטרור הדגיש כי "מחר תהיה התקוממות עממית מאסיבית של בני עמנו ושל בני האומה באל-אקצא. אומתנו הערבית והאסלאמית קוראת למנהיגים, לממשלות, לעמים ולארגונים לסכל את תוכניתו של הכיבוש. זו היא אחריות היסטורית שנושא עמנו הפלסטיני והאומה הערבית האסלאמית. אנו צריכים לפעול על מנת שפלסטין תחזור לאנשיה ותשוחרר מהכיבוש".

במקביל, ארגוני הטרור ביהודה ושומרון קראו גם הם לפלסטינים לצאת ולהתעמת עם כוחות הביטחון. בכלי תקשורת פלסטינים דיווחו כי "הארגונים קוראים לכלל הציבור להגיע לכיכר אל-מנארה ברמאללה בשעה 17:00 ולצאת להתעמת עם כוחות הכיבוש בישראלים במחסומים, בתגובה למתנחלים ולצעדת הדגלים". כמו כן, הפלגים בחשבון קראו גם הם להתגייסות כללית בשעה 18:00 וקראו גם הם לפעילים, לצאת ולהתעמת עם כוחות הביטחון.

עימותים ביהודה ושומרון (צילום: REUTERS/Raneen Sawafta)
עימותים ביהודה ושומרון (צילום: REUTERS/Raneen Sawafta)

אתמול, קיים ראש הממשלה נפתלי בנט שיחת עדכון לקראת האירוע, במהלכה קיבל עדכון מקיף אודות ההיערכות המשטרתית לקראת האירועים, בדגש על המאמצים המודיעיניים ועל תגבור הכוחות בשטח על מנת לאפשר את ציון יום ירושלים וקיום מצעד הדגלים באופן סדור ובבטחה. הוא סיכם כי המצעד יתקיים כסדרו ועפ"י המתווה המתוכנן כפי שמתקיים מזה עשרות שנים - ויסתיים בכותל המערבי, כך שאינו עובר בהר הבית, בו הפעילות תימשך כסדרה.

בתוך כך, במשטרה עדכנו כי הושלמה היערכות גיוס לוחמי המילואים של משמר הגבול לטובת אבטחת אירועי יום ירושלים. מדובר בלוחמות ולוחמים ממרחבי מג"ב ירושלים ומג"ב עוטף ירושלים. שלוש פלוגות גיוסו אתמול ובתוכן כ-200 אנשי מילואים אשר הצטרפו לפלוגת מילואים שכבר הייתה בתעסוקה מבצעית. הפלוגות עברו ב-24 שעות האחרונות מסלול גיוס והכשרה הכוללת אימוני ירי ואמצעים לפיזור הפגנות והכנה מנטלית לקראת המשימה הלאומית. 

נצ"מ ערן לוי, רמ"ח מבצעים מג"ב על מצעד הדגלים. צילום: דוברות המשטרה

בהערכת מצב בראשות של מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן עם סגל הפיקוד הבכיר של מג"ב ומפקדי מערך המילואים, אמר מפקד מג"ב: "אני רוצה להביע הערכה רבה למערך המילואים, ללוחמים וללוחמות, למפקדים ולמפקדות שנרתמו באופן מלא למשימה, אני מרוצה ממהירות הגיוס של המערך. הבקשה שלי לגייס את מערך המילואים - כוח מקצועי מבצעי מיומן עם פיקוד ושליטה מסודר, שלאורך כל השנה עובר קברת דרך משמעותית באימונים והכשרות שבהם אנחנו מתאימים את המערך לאתגרים המבצעיים".