גינויים בישראל ובארה"ב להצעת החוק שאושרה בפרלמנט העיראקי, שקובעת כי אלה שיהיו מעורבים בנורמליזציה עם ישראל עלולים לעמוד בפני עונש מוות או בפני מאסר עולם. 275 מתוך 329 חברי הפרלמנט הצביעו ביום חמישי האחרון בעד הצעת החוק "הפללת הנורמליזציה וכינון יחסים עם היישות הציונית". לא ברור אם הנשיא הכורדי של עיראק ברהאם סאליח יחתום על החוק, שאמור להיכנס לתוקף בכל מקרה.

החוק, שמרחיב חקיקה קודמת מ־1969, אוסר על אזרחים עיראקים, מוסדות וארגונים במגזרים השונים לקיים קשר ישיר או עקיף עם ישראל. החקיקה מגיעה בעת שהמערכת הפוליטית העיראקית עדיין משותקת מאז הבחירות באפריל, ונתפסת כמאבק בין הכוחות השונים במדינה בצל המצב הכלכלי הקשה.

את הצעת החוק הוביל הגוש הסדריסטי, בהובלת המטיף השיעי מוקתדא א־סדר, הגדול ביותר בפרלמנט כיום, שמנסה לבסס את מעמדו מול הפלגים השיעים המזוהים עם איראן. במקביל ניטש מאבק כוחות בין השיעים מול הכורדים, הנחשבים למתונים יותר ביחסם כלפי ישראל.

הפגנת תמיכה בחוק בעיראק  (צילום: REUTERS/Thaier al-Sudani)
הפגנת תמיכה בחוק בעיראק (צילום: REUTERS/Thaier al-Sudani)

בחיזבאללה ציינו: "אנחנו גאים בהחלטה ההיסטורית, ורואים בה צעד חשוב בעימות עם התהליך המשפיל של נורמליזציה מצד מדינות ערביות מסוימות, ועמדה מוצקה בתמיכה בעם הפלסטיני מול התוקפנות והטרור". בארה"ב גינו: "אנחנו מוטרדים מאוד מהאישור של החקיקה שמפלילה נורמליזציה ביחסים עם ישראל. החקיקה הזו מנוגדת לתהליך שעשו שכנותיה של עיראק עם בניית גשרים ונרמול היחסים עם ישראל".