בצל הטבח המזעזע בבית הספר בעיירה יובלדי והכשלים הקשים של המשטרה המקומית שלא הצליחה למנוע את הרצח של 19 הילדים ושתי המורות, התקיים הכינוס השנתי של איגוד הרובאים הלאומי של ארה"ב בעיר יוסטון בסוף השבוע. המשתתפים, ובראשם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, דחו את הקריאות להטלת מגבלות על רכישות הנשק וקראו להגביר את האבטחה במוסדות החינוך.

ארגון הרובאים, לובי הנשק החזק ביותר בארה"ב שגם מחזיק בהשפעה עצומה בגבעת הקפיטול, סירב לבטל או לדחות את האירוע על אף האבל הכבד על מסע ההרג בבית הספר רוב, וגם לא נענה לדרישות שלא לקיים את האירוע ביוסטון, 450 ק"מ מיובלדי. המושל הרפובליקני גרג אבוט החליט לבטל את השתתפותו, על אף ששלח הודעה מצולמת, וגם שורת זמרים, ובראשם דון מקלין, ויתרו על השתתפותם.

מאות בני אדם הפגינו מול מרכז הכנסים ג'ורג' בראון ביוסטון, האשימו את לובי הנשק באחריות למעשי ההרג בארה"ב ודרשו פעולה מיידית שתגביל את היכולת לרכוש כלי נשק. אולם בתוך הבניין התקיים הכינוס כסדרו, כולל תערוכה של כלי נשק מגוונים. הנוכחים האשימו כי הסיקור התקשורתי מוטה, וכי לא הרובים אחראיים לטבח בבית הספר ולאירועים דומים – אלא "אנשים רעים".

בית הספר בטקסס בו נרצחו 19 תלמידים (צילום: רויטרס)
בית הספר בטקסס בו נרצחו 19 תלמידים (צילום: רויטרס)

הנאום המרכזי היה של הנשיא לשעבר טראמפ, שפתח את דבריו בהקראת שמותיהם של הנרצחים בבית הספר, אולם מיד החל בהתקפה חריפה נגד הממשל הנוכחי. הוא מחה על כך שאושרו 40 מיליארד דולר לטובת אוקראינה, והאשים כי "לפני שאנחנו בונים מדינות אחרות בעולם, אנחנו צריכים לבנות בתי ספר בטוחים עבור ילדי האומה שלנו". הוא גם דרש לקחת את הכספים הבלתי מנוצלים של השיקום מהקורונה לטובת אבטחת בתי הספר.

טראמפ גם דחה את הקריאות להקשחת ההגבלות על כלי נשק, והאשים כי הדמוקרטים "מנצלים" את הטרגדיה. "הקיום של רוע בעולמנו אינו סיבה לפרק אזרחים שמצייתים לחוק מנשקם. הקיום של הרוע הוא אחת הסיבות הטובות ביותר לחמש אזרחים שומרי חוק", אמר. "בכל פעם שיש אדם מעורער שמבצע פשע מחריד, תמיד יש מאמץ גרוטסקי מצד גורמים מסוימים בחברה לקדם את האג'נדה הפוליטית הקיצונית שלהם".

בתוך כך, ממשיך להתברר המחדל המשטרתי במהלך התבצרותו של החמוש בבית הספר ביובלדי. לפי לוח הזמנים שפרסמו הרשויות ביום שישי, החמוש נכנס לבית הספר בשעה 11:33 בבוקר דרך דלת שאחד המורים השאיר פתוחה, וצעד לתוך כיתות 111 ו־112 המחוברות כשהוא יורה יותר מ־100 קליעים. מספר תלמידים הצליחו להתקשר למוקד החירום מתוך הכיתה, אולם השוטרים פרצו לכיתה רק ב־12:50, לאחר שהשיגו מפתח מאחד השרתים, ואז חיסלו את הרוצח – לא לפני שהוא רצח 19 ילדים ושתי מורות.

מנהל המחלקה לביטחון הציבור של מדינת טקסס סטיבן מקראו הודה כי התפקוד של כוחות המשטרה בשטח היה לקוי, וכי הם לא היו צריכים להמתין פרק זמן כה ממושך. "זו הייתה ההחלטה השגויה", אמר בדמעות במסיבת עיתונאים. "המפקד בשטח האמין שזה עבר ממצב של יורה פעיל לאדם שמתבצר, וחשב שאין ילדים בסיכון. ברור, בהתבסס על המידע שיש לנו כעת, שהיו ילדים בסיכון בתוך הכיתה". המושל אבוט הוסיף כי "המשפחות שחייהן נהרסו צריכות תשובות מדויקות".