הממשלה מתכנסת היום (ראשון) לישיבתה השבועית, ברקע המתיחות הביטחונית. לרגל יום ירושלים, הישיבה נערכת בבניין מדעי המוח באוניברסיטה העברית. בין היתר יועלו לסדר היום הצעות הקשורות ביום ירושלים, כגון התוכנית הלאומית לחשיפת ירושלים הקדומה, וכן הצעה לשחזור ובניית בית הכנסת תפארת ישראל ברובע היהודי בבירה.

בפתח הישיבה אמר ראש הממשלה נפתלי בנט: "יום ירושלים שמח. לפני 55 שנה, לוחמי צה"ל שחררו את העיר העתיקה ואיחדו את ירושלים. זה אירוע שברגע אחד איחד גם את העם כולו".

נפתלי בנט, יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נפתלי בנט, יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בהמשך התייחס למצעד הדגלים, ואמר כי "היום יתקיימו שלל אירועים לציון יום ירושלים, בכללם מצעד הדגלים המסורתי שייערך במסלול הקבוע. הנפת דגל ישראל בבירת ישראל היא דבר מובן מאליו, ולכן היינו בהירים וברורים בנושא מהרגע הראשון".

"אני מבקש מהמשתתפים לחגוג בצורה אחראית ומכובדת, ומכאן - בשם שרי ממשלת ישראל - אני שולח תודה גדולה לשוטרות ולשוטרי משטרת ישראל על אבטחת האירועים כולם", הוסיף.

נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נפתלי בנט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עוד אמר ראש הממשלה: "אנחנו מביאים היום שורה של החלטות לפיתוח העיר ירושלים בהיקף של למעלה ממיליארד שקלים. הממשלה תאשר תכף תכנית חומש שתתמקד בפיתוח כלכלי, השקעה באקדמיה, חיזוק ירושלים כמוקד תיירות ופיתוח תעסוקה בעיר, לצד תכניות לפיתוח ובניית כבישים, פינוי פסולת, התייעלות אנרגטית והשקעה בעיר דוד, שהיא אתר מורשת היסטורי ראשון במעלה. בהזדמנות הזאת אני ממליץ לכלל אזרחי ישראל לקפוץ לשם ולבקר, לראות היכן הכל התחיל". 
 
"ממשלת ישראל מעלה היום את ירושלים על ראש שמחתה – במעשים ובהחלטות משנות מציאות, כדרכנו. אני גאה בכך ורוצה להודות לחבריי בממשלה, בראשם השר זאב אלקין, על הפעילות החשובה", הוסיף והתייחס גם לציון יום הזיכרון לנספים מהעדה האתיופית, שעלו ולא הצליחו לעשות את העלייה לארץ ישראל: "איבדנו בדרך אלפי יהודים, אבות, אימהות, אחים ואחיות, בנים ובנות - במסע מפרך לעבר ירושלים, ירוסלם. ביום הזה אנחנו זוכרים את הנופלים". 

בהמשך, התייחס לאיראן ואמר: "השבוע ראינו שוב שבמקום לשפר את חייו של העם האיראני, המשטר באיראן בוחר בעריצות, בטרור ובשקרים. במהלך סוף השבוע האחרון העם האיראני יצא בהמוניו לרחובות באבאדן ובמקומות אחרים באיראן, והפגין נגד עריצות המשטר. בתגובה, כוחות איראניים ירו על אזרחי איראן. במקומות רבים באיראן, כרגע, קשה להשיג מים, לחם במחיר סביר. איראן משקיעה בטרור, כמו בסיס הכטמ"מים התת-קרקעי שהם הציגו בימים האחרונים". 
 
"איראן גם משקיעה בשקרים כמו ההטעיה השיטתית שלה את סבא"א על מנת לברוח מביקורות הארגון, כפי שנחשף השבוע. המשטר האיראני מבוסס על עריצות, טרור ושקרים, הוסיף ראש הממשלה וציין כי "על העולם לעמוד לצד העם האיראני ולהתנגד לפעולותיו של המשטר האכזרי. משך שנים רבות, המשטר האיראני הפעיל נגד ישראל והאיזור טרור באמצעות שליחים, אבל ראש התמנון - איראן עצמה, זכתה משום מה לחסינות. כפי שאמרנו לא פעם - עידן החסינות של המשטר האיראני נגמר. מי שמממן טרוריסטים, מי שמחמש טרוריסטים, מי ששולח טרוריסטים - יישא במלוא המחיר".

הממשלה אישרה: מעל מיליארד שקלים יושקעו בפיתוח כלכלי של הבירה

תכנית החומש החדשה לפיתוחה הכלכלי של ירושלים, "לביא", אושרה בישיבת הממשלה. התכנית, בהובלת משרד ירושלים ומורשת, תבוצע על ידי הרשות לפיתוח ירושלים בין השנים 2022-2026, ותפעיל מנועי צמיחה לחיזוק כלכלת ירושלים. תכנית "לביא" הינה תכנית החומש הרביעית לפיתוחה הכלכלי של ירושלים, ומטרתה לחזק את יתרונותיה היחסיים של ירושלים במספר תחומים.

למשל, מעל ל-240 מיליוני שקלים יושקעו בפיתוח תעסוקה איכותית ומתקדמת בבירה, כאשר יושם דגש על ענפי ההייטק והביוטק. כמו כן יושקעו 70 מיליון שקלים באקדמיה הירושלמית, שתתמקד בהעלאת מספר הסטודנטים והסטודנטיות הלומדים מקצועות טכנולוגיים, העצמת התשתיות במוסדות האקדמיים בעיר, וכן הגדלת מספר הסטודנטים החרדים.

בנוסף, לענף התיירות יועבר תקציב בסך 160 מיליון שקלים, ולטובת שיפור איכות החיים ופיתוח עירוני, כמו הקמת פארקים, מרכזי תרבות ושבילי אופניים, יוקצו מעל ל-125 מיליוני שקלים.  

נוף ירושלים (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
נוף ירושלים (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

כמו כן, לראשונה יושקעו 10 מיליוני שקלים בביסוסה של ירושלים כ"עיר ממשל", שישמשו לפיתוח תכנית מרחבית, שתביא לידי ביטוי שיקולים וצרכים שונים הייחודיים לאזור קריית הממשלה, וכן לעידוד גופים וחברות ציבוריות הנמצאים בקשרי עבודה עם משרדי הממשלה השונים לעבור לירושלים, במטרה לייצר "אקו- סיסטם" ממשלתי כולל. 

שר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת, זאב אלקין: "אנו מביאים בשורה משמעותית לירושלים ביום חגה. תכנית "לביא", יחד שורת תכניות ופרויקטים שמבוצעים על ידי משרד ירושלים ומורשת בראשותי, מובילים בימים אלו את ההשקעה הממשלתית הרחבה ביותר בעיר מאז קום המדינה, והופכים אותה לעיר חדשנית ומתקדמת, לצד שמירה ופיתוח אתרי המורשת בעיר. ירושלים צועדת קדימה, בהייטק ובביוטק, באקדמיה, בתיירות ובממשל. נמשיך לפתח את ירושלים, מזרחה ומערבה, ולבסס אותה כעיר הבירה הבלתי מעורערת של מדינת ישראל"

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "זו הזדמנות מצויינת להמשיך ולחזק את העיר לא רק במילים אלא גם במעשים ובתקציבים. פיתוחה הכלכלי של בירת ישראל זהו צעד אסטרטגי ראשון במעלה, אנחנו מעניקים ודאות לעיר, לתושבים, למבקרים ולעסקים בכך שאנו מאשרים תוכנית חומש עם אופק ברור שתזניק את ירושלים קדימה. אני מודה לחברי השרים על שיתוף פעולה ועל תמיכה בחיזוק ירושלים".