צעדת הדגלים עברה בשקט אל מול חמאס בעזה, אבל הפצעים המעמיקים של ירושלים אינם מבשרים טובות להמשך היציבות הביטחונית בחודשים הקרובים. אל מול חמאס הייתה זו הפעם ישראל שהציבה קו אדום ולא נכנעה לסחטנות. עם זאת ולמרבה הבושה, קבוצות צעירים יהודים קיצוניים שהגיעו אתמול לשמוח את חגה של ירושלים, מצאו דווקא בקריאות גזעניות של "מוות לערבים" והטרדת רוכלים ביטוי מיותר לאהבת המדינה.

במזרח ירושלים ממשיכה ההקצנה - מעורבות בטרור מצד צעירים פלסטינים, אלימות כלפי יהודים, זריקות אבנים והפרות סדר קשות הם לבדם אתגר משילות קשה שישראל הזניחה שנים רבות. לצדם, גם לא ניתן לעצום את העיניים ולהתעלם ממגמות מטרידות של הקצנה ואלימות בקרב צעירים יהודים, ולבטל מגמות אלה באמירה כי מדובר בשוליים לא משמעותיים. לפי גורמי אכיפת החוק חייבים להיכנס לעובי הקורה כאן, לפני שיהיה מאוחר מדי.

ובחזרה לרצועת עזה: למרות הדמיון בנסיבות לאירועי שומר החומות בשנה שעברה, התוצאה הפעם הייתה שונה לחלוטין. בכל מקרה, הכוננות הגבוהה מול הרצועה תישמר גם בימים הקרובים. זאת למרות שחמאס כנראה הבין שמחיר ההפסד שלו יהיה גדול יותר מהרווח שהוא יוכל להפיק מהסלמה נוספת עם ישראל בעת הזאת. זה שילוב של הרתעה ממלחמה נוספת, הצורך לשקם את היכולות הצבאיות ומחירי הפסד כלכליים כבדים - מההקלות של ישראל, דרך הכנסת הפועלים הרבים לעבודה מעזה לשטחנו, וכלה בפרויקטים בינלאומיים והבנה כי בחירה בהסלמה נוספת תסבך את הנהגת החמאס מול המצרים והקטרים כאחד.

בינתיים, חמאס מרגיש כי הוא יכול לתדלק את המתיחות בתוך ישראל בהסתה, ולעמוד בלחצים פנימיים על כך שאינו פועל צבאית כנגד ישראל. עם זאת, תגובה מצד ארגוני הטרור בעזה גם לאירועים בירושלים עדיין יכולה להתרחש בימים הקרובים, כסוג של שחרור שסתום. גם הם הבינו שתגובה ביום ירושלים עצמו תהיה בבחינת קו אדום לישראל. לצד זאת, הוכח גם הפעם כי באופן כמעט מלא, כאשר חמאס מעוניין בכך, אפילו "סורר" אחד לא נמצא ברחבי עזה לבצע ירי מהרצועה – ואת זאת כדאי גם לזכור לפעמים הבאות.

מערכת הביטחון המליצה הפעם המלצה הפוכה משנה שעברה ולא אפשרה לחמאס לקחת חלק דרך איומים ומסרים בניהול מדיניות הפנים של ישראל. זאת למרות שבמערכת ידעו כי בהחלטה שלא לשנות את מסלול צעדת הדגלים יש מידה של ניהול סיכונים מושכל ושל הבנה עמוקה כי להתקפלות מול חמאס עשויות להיות השלכות חמורות יותר לעתיד, מאשר סיכון בהסלמה נוספת וירי רקטות מהרצועה. במבחן התוצאה, במערכת הביטחון סבורים כי חמאס הוא זה שנמצא כעת במבוכה בהסברים מגומגמים לגבי המדיניות שלו.