סרט ההרפתקאות "עזית הכלבה הצנחנית" של הבמאי בועז דוידזון מציין בימים אלו 50 שנים לצאתו לאקרנים. הסרט שזכה להצלחה רבה בקופות הביא לבתי הקולנוע 327,000 צופים בשנת 1972 ונחשב עד היום לאחת הקלאסיקות של הקולנוע הישראלי.

במרכז העלילה נמצאת עזית, כלבת רועה גרמני, בעלת כישורים יוצאי דופן, אשר מביאים את צה"ל לגייסה עבור משימות מיוחדות מעבר לקווי האויב. התסריט לסרט נכתב בהשראת סדרת ספרי ילדים, באותו השם, שכתב מרדכי (מוטה) גור - לימים הרמטכ"ל העשירי של צה"ל.

בתחילת הסרט ד"ר חרובי (גדעון זינגר) ובתו תמי (מונה זילברשטיין) עוברים לגור בשכונה חדשה, יחד עם כלבתם עזית. בין תמי והשכן אורי (יוסי פולק), המשרת כסגן בחטיבת הצנחנים, מתפתח סיפור אהבה, במהלכו הוא מתחבר עם הכלבה עזית. 

כלבת הרועה הגרמני מתקשה תחילה להתקבל על ידי השכנים. בעלי האטליז השכונתי אף סולדים ממנה ומנסים לגרשה. אולם, לאחר שהיא מפגינה את כישוריה יוצאי הדופן ומצליחה לתפוס את גנב הארנקים ששדד את אשת בעל האטליז, היא הופכת לגיבורת השכונה.  

דבר זה מעורר התעניינות כלפיה גם מצד מפקדיו של אורי. בהחלטה משותפת עם ד"ר חרובי, נשלחת עזית הכלבה לאילוף צבאי, ובהמשך משתבצת ביחידת הצנחנים ומסייעת בלכידת מחבלים. 

באחת הסצנות המפורסמת בסרט, עזית מוצנחת ממטוס על מנת לאתר שני ישראלים שנתפסו על ידי מחבלים בירדן. במשימה אחרת, עוזרת עזית לאורי ללכוד חוליית מחבלים שפעלה בהר החרמון. 

לאחר שחוליית מחבלים מירדן, בראשותו של אבו חסן, מבצעת ירי רקטות לעבר יישובים הסמוכים לגבול, אורי ועזית מוזעקים כדי להוביל פשיטה על מעוז המחבלים בירדן כדי לעצור את הטרור. במהלך הפעולה מחוסלים מחבלים רבים, אך אורי נפצע ונופל בשבי. עזית נשארת בשטח ומסייעת לו להיחלץ מהם ואף לחסל את מפקדם, אבו חסן. 



הסרט תיאר את היטב את המציאות ששררה בישראל בתקופה שבין מלחמת ששת ימים ומלחמת יום כיפור, בה לוותה את הציבוריות הישראלית התחושה כי ישראל בלתי מנוצחת מול אויביה. דבר זה, אף הביא את גור, שכאמור, הסרט מבוסס על ספריו, לבקר את היוצרים על האופן שבו בחרו להציג על המסך את האויב. בריאיון עמו ששודר בגלי צה"ל בסמוך למועד יציאת הסרט, אמר כי "הערבים הוצגו יותר מדי כקריקטורות קיצוניות ופחות מדי כבני אדם. בספרים שלי הם מוצגים כאויב אבל נשארים בני אדם". עוד טען כי לבמאי הסרט הייתה אידיאולוגיה של סילוף מומנט זה. גור אף ביקש לגנוז מספר סצנות מן הסרט, אולם נאמר לו מצד המפיקים כי הדבר בלתי אפשרי.    

ביקורת דומה הגיעה גם מצד תלמידי כיתה ט' מבית ספר בבאר שבע. הם אף פנו אל ראש הממשלה דאז, גולדה מאיר, וכתבו: "ברצוננו להציע לתשומת ליבך את היחס השלילי לערבים בקולנוע ובספרות. יחס זה מופיע הרבה פעמים בסרט 'עזית הכלבה הצנחנית'. במשך הסרט מראה הבמאי את עזית כדמות חכמה ונעלה מן הערבי". 

בשנת 2013, כ-18 שנים לאחר פטירתו של מרדכי גור, יצא לאור ספר נוסף בסדרה, שכתב בנו רמי גור, המגולל את עלילותיה של עזית במלחמת לבנון הראשונה. לדבריו של גור הבן, אביו כתב את הספרים לאחר שבתור קצין צה"ל ביקר במקלטים של תושבי הקיבוצים ליד הגבול והחליט לשעשע את הילדים באמצעות סיפורים. את הדמות של עזית ביסס על כלבה אמיתית שהייתה לשכנו, בימי ילדותו בירושלים.