מחקר שבחן את השפעות גלי החום על תמותה בישראל פורסם היום (שלישי), והעלה ממצאים מטרידים שתיעדו כי כל גל חום בארץ מוביל לתמותה עודפת של כ-45 בני אדם. 

המחקר, שנערך במימון המשרד להגנת הסביבה וערכו אותו ד"ר דן ימין וד"ר ארז שמואלי מאוניברסיטת תל אביב, בהזמנת פרופ' נגה קרונפלד-שור, המדענית הראשית של המשרד, בחן גלי חום במהלך השנים 2012 עד 2020, ונותחו בו נתוני תמותה בישראל (למעט קורונה) במקביל לגלי החום. המחקר מצא כי בישראל קיימת עליה חדה ומובהקת בתמותה בשבועות שבהם היו גלי חום.

בממוצע, כל גל חום הוביל לפטירתם של כ-45 איש, שיתכן כי חייהם היו נחסכים לו הייתה היערכות מותאמת. בסיכום שמונת מקרי גלי החום שנבחנו במחקר, נמצאה תמותה עודפת של 363 אנשים. כך לדוגמה, לאחר גל החום שהחל ביום 26 באפריל 2013, מתו 871 אנשים, בעוד שתחזיות המודל צפו לתמותה שבועית של 811 איש (תמותה עודפת של 60 בני אדם).  

גל חום (צילום: מיכל פתאל, פלאש 90)
גל חום (צילום: מיכל פתאל, פלאש 90)

עיקר החריגה בתמותה נצפתה במבוגרים מעל גיל 70, שהיוו 88.5% מסך המתים בעקבות גל חום. נתון זה כשלעצמו מהווה סטייה מהנורמה, שכן בשגרה אוכלוסייה זו מהווה 70% - 73% מסך המתים, ומצביע על הרגישות הגבוהה של אוכלוסייה זו לגלי חום. שכיחות, עוצמת ומשך של גלי חום בכל העולם, כולל בישראל נמצאים במגמת עלייה, וקצב העלייה גבוה מהצפוי עד כה.

לעומת הצפות או שריפות, שבהן ההשפעה הפיזית הישירה על המשק ועל בריאות האדם ברורה, ההשפעה של גלי החום מורכבת יותר, ופוגעת בעיקר באוכלוסיות מוחלשות. מחקרים במדינות שונות בעולם מצאו, כי לא רק שיעור התמותה נמצא בעלייה כתוצאה מגלי חום, אלא גם מספר האשפוזים, משך האשפוז והוצאות הבריאות עולים בצורה משמעותית. ההשפעה של גלי החום על אשפוזים ותמותה גבוהה במיוחד במבוגרים, בנשים, ובאוכלוסיות במעמד חברתי-כלכלי נמוך.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג (מרצ), אמרה בהמשך לנתוני המחקר: "משבר האקלים הוא איום ממשי לבריאות ולחיים. המחקר מראה את ההשפעה של גלי החום ומשבר האקלים על תמותה עודפת, במיוחד באוכלוסיות החלשות ומצביע על הצורך הדחוף בפעולות ההיערכות למשבר האקלים. על כלל גופי הממשלה והרשויות המקומיות להיערך לגלי החום על מנת להפחית תמותה מוקדמת, סבל והוצאות רפואיות".