חבר הכנסת מוסי רז (מרצ) שוחח הבוקר (רביעי) עם ענת דוידוב וגולן יוכפז ב־103FM והתייחס למשבר סביב חוק הדגל וחוק יו"ש, כמו גם לאיומים של גדעון סער על חברי הקואליציה שמתנגדים לחוק יהודה ושומרון. ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה בפתח השבוע חופש הצבעה לסיעות הקואליציה על הצעת חוק האוסרת הנפת דגל מדינת אויב, והחוק יעלה בהמשך היום להצבעה במליאה.

איפה אתם עומדים הבוקר גם בעניין הזה של חוק יו"ש, גם בעניין של חוק הדגל?
"יש להבדיל בין שני הדברים. חוק הדגל זו הצעת חוק פרטית של הימין, במקרה הזה ח"כ אלי כהן מהליכוד. הצעה שבאה לאתגר. הרי עובדה שכשהם היו בשלטון 45 שנה, הם לא ניסו כך לבקוע. אגב, לפי חוק הדגל היה צריך להעמיד לדין את נתניהו, משום שחוק הדגל אומר שאסור יהיה להניף דגל של הרשות הפלסטינית במוסדות ציבור. נתניהו שאירח את אבו מאזן בביתו שממומן ע"י הציבור הניף את הדגל ובצדק. לפי החוק הזה, אם הוא היה עושה את זה לאחר קבלת חוק שכזה, אז הוא היה עובר על החוק. ברור שזה איזושהי הטרלה".

למה? כי בבג"ץ זה לא עובר?
"עזוב אותי מבג"ץ, ברור שזה סותר את האופי היהודי-דמוקרטי של מדינת ישראל. ברור שזה סותר את הרצון שלנו לשלום עם שכנינו. ברור שזה מנוגד לרצון לשלום".

סיטואציה כמו הנפת דגלים ע"י מאות סטודנטים ביום הנכבה באונ' בן גוריון, תוך כדי התרסה חלקית של המשתתפים שם, זה גם עובר בעיניך?
"יש דברים שהם עבירה על החוק, אם מישהו קורא קריאות כאלה או אחרות שעוברות על החוק - והיו לנו קליינטים כאלה, גם ערבים, גם יהודים - צריך לטפל. אגב, כשאתה מדבר על אונ' בן גוריון, אני צריך לשים במאמר מוסגר שאני הייתי בדיון בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, לא הייתי באונ' בן גוריון בהפגנה המדוברת. נשיא האונ' אמר ואני מאמין לו שלא היו קריאות כאלה באותה הפגנה שדיברו, אבל נניח שהיו, אז צריך לטפל בהם".

והנפת הדגל היא לא עבירה?
"לא, הנפת דגל ודאי שהיא איננה עבירה".

וכניסה של יהודים ביום ירושלים לעומק העיר העתיקה עם דגלים ישראלים זה שונה בעיניך?
"זה שונה, כי זה שמותר להניף דגל, לא אומר שמותר להניף אותו בכל מקום".

אסור ליהודי להניף את דגל ישראל בבירתו?
"ודאי שמותר להגיד ליהודי וגם לכל אחד אחר להניף את דגל ישראל".

גם בשער שכם?
"הדגל מונף גם בשער שכם, אבל בהקשר הזה של המצעד, מצעד פרובוקטיבי שראינו שהוא לווה גם כמובן ע"י מיעוט קטן מהמשתתפים בקריאות לאומניות מאוד קשות..."

פרובוקציה עם דגל פלסטין באונ' בן גוריון זה בסדר, פרובוקציה עם דגל ישראל בשער שכם זה לא בסדר?
"דגל פלסטין איננו פרובוקציה ודגל ישראל איננו פרובוקציה. אלימות היא פרובוקציה. קריאות מסיתות הן בלתי מתקבלות על הדעת, לא 'מוות לערבים', לא 'אחמד טיבי מת', לא שום דבר כזה משום צד. אין זה קשור לדגל. אתה יכול להגיד לי שבן אדם אכל ארטיק ובאותו זמן הוא גם קרא קריאות לאומניות, אז לא ניתן לו לאכול ארטיק? מה זה קשור לדגל?"

איפה העמדה של מרצ עומדת כרגע סביב חוק יו"ש?
"אני אגיד לך את העמדה שלי. קודם כל, אני אצביע יחד עם מרצ, זה בטוח".

למה אתה לא אומר, 'אני אצביע יחד עם הקואליציה'?
"למה שאני אמהר לנדב את עצמי להצביע בעד חוק שהוא בעייתי".

יש החלטה במרצ לא להצביע?
"אני לא אמרתי דבר כזה, דווקא יו"ר מרצ ניצן הורוביץ אמר ביום שני שנצביע, אבל אנחנו יודעים שבממשלה כזו, שדברים משתנים, והפרובוקציות נזרקות לפתחנו למכביר, כמו לדוגמה היום - חוק הדגל, חוק ועדות הקבלה וכמו חוקים נוספים שהקואליציה היא כל הזמן לטובת הימין".

גם רע"מ יעבירו את החוק?
"אני לא יודע אם רע"מ יתמכו. אני שואל שאלה אחרת, מדוע האולטימטום הזה? למה להגיש אולטימטומים. בנו פגעו שוב ושוב ומעולם לא הצבנו אולטימטום לממשלה".

מה זה לא נתתם אולטימטום? ח"כ ממרצ עזבה את הקואליציה.
"לסוף שבוע אחד, בלי שום הצבעה ובלי שום אולטימטום, ותבדיל בין ח"כ לבין מפלגה".

זה לא שאתם לא עושים בעיות, זה מה שהתכוונתי להגיד.
"ראשית, כל אחד צריך לעשות בעיות. שנית, אתה יודע, הממשלה הרי קיבלה עד עכשיו רק החלטות ימניות. לימין לא היה מה להתרגז".

אז אולי אתם לא עושים מספיק בעיות.
"מאוד יכול להיות שאנחנו לא עושים מספיק בעיות, אבל כיוון שאנחנו מחויבים לממשלה הזו ולשלמות הקואליציה, אז אנחנו לא עושים בעיות".

בזמן שאתם לטענתך מחויבים לשלמות הקואליציה, יכול להיות שגדעון סער תופר פה משהו עם נתניהו?
"כנראה פחות חשובה לו שלמות הממשלה, מאשר לנו, כי תראה, באותו שבוע - זה גם זה, זה גם התמיכה בחוק ועדות הקבלה, זה גם חופש ההצבעה על חוק הדגל, כל זה בשבוע אחד, אז כנראה פחות חשובה לו הממשלה ממה שהיא חשובה לנו".

אתה מעריך שיש מגעים מאחורי הקלעים?
"אני לא יודע. אין לי ידיעה על מגעים מאחורי הקלעים. אני לא מאמין שסער יחבור לביבי, לא יודע".

למה?
"אני חושב ששמענו מספיק מגדעון סער מה הוא חושב על ישיבה בראשות נתניהו".