משבר תקנות החירום ביהודה ושומרון: אחרי האולטימטום שהציב שר המשפטים גדעון סער, הודיעה היום (רביעי) סיעת מרצ כי החליטה לתמוך בהצעת החוק להחלת הדין הישראלי בשטחי יהודה ושומרון. זאת, לאחר דיון שקיים ראש הממשלה נפתלי בנט עם פורום ראשי מפלגות הקואליציה בלשכתו בירושלים. כעת מתקיימים בקואליציה מאמצים לשכנע גם את סיעת רע"מ לתמוך בהצעה. 

ממרצ נמסר: "לא מדובר בהחלת החוק הישראלי בשטחים ולא בסיפוח, אלא בתקנות דין שמתחדשות כל כמה שנים, על מנת לטפל בעבירות פליליות, עבירות תעבורה וכו'". 

מוקדם יותר היום פרסם שר המשפטים סער את חוות הדעת של המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד אביטל סומפליאנסקי, על חשיבותו ומשמעותו של החוק. כאמור, מדובר בהוראת שעה המוארכת על ידי ממשלות ישראל באופן קבוע, ואמורה לפקוע בסוף החודש. בסיעת רע"מ לא התחייבו לתמוך, וגם בליכוד לא מעוניינים לסייע לקואליציה בהעברת החוק.

"כבר עתה ניתן לומר, כי לפקיעת התקנות יהיו השלכות דרמטיות בכלל ההיבטים הללו, ומצב של היעדר הסדרה משפטית של סמכויות רשויות המדינה כלפי יו"ש ייצר השלכות רוחב גם לגבי ניהול המערכת המשפטית הישראלית בישראל", צוין בחוות הדעת.

יהודה ושומרון, ארכיון (למקום המצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
יהודה ושומרון, ארכיון (למקום המצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

עוד נטען כי "לא לחינם ראתה לנכון הממשלה להתקין את תקנות שעת החירום הללו כבר בשנת 1967, עוד בטרם החלה ההתיישבות הישראלית ביו"ש. על כן, קשה מאד לתאר את ניהול האזור ללא שהתקנות הללו בתוקף".

בסיכום הדברים נכתב כי "פקיעת התקנות תהפוך את ניהול החיים הישראליים ביו"ש לקשה עד בלתי אפשרית, ויהיה בה כדי להשליך על ניהולו התקין של האזור, ביטחונו, וניהול הממשקים עם מערכת המשפט בישראל. קיום התקנות חיוני אפוא להמשך היחסים המשפטיים שבין ישראל לבין האזרחים הישראליים באזור, רשויות האזור והרשות הפלשתינית".

יו״ר הציונות הדתית ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ הגיב להצבעה הצפויה בנושא, וכתב: "חברים, אין דרמה. עבאס כבר התקפל ויצביע בעד הארכת התקנות ליהודה ושומרון. טאהא וגנאים כרגיל עושים שרירים בכאילו וכרגיל בשביל עוד כמה מיליונים יתקפלו גם הם. וזה הניצחון וההישג הכי גדול של ההתיישבות ושלנו כאופוזיציה. גם הערבים מבינים שההתיישבות היא עובדה מוגמרת וחלק בלתי נפרד מישראל".

בכירים בקואליציה ציינו בשיחה עם מעריב כי "כל הקואליציה מחויבת להמשך הסטטוס קוו ועל כן, על כל סיעות הקואליציה להצביע בעד הארכת התקנות". עם זאת, בכירים נוספים בקואליציה אמרו כי "לפי שעה, עדיין לא ידוע על הסיכומים הברורים עם רע"מ, לתמיכה בהארכת התקנות".

כזכור, הקואליציה הייתה אמורה להעלות להצבעה את הארכת הוראת השעה: החלת החוק הישראלי ביהודה ושומרון בשבוע שעבר, אולם בהיעדר רוב ולאחר שראשי מפלגות האופוזיציה החליטו על התנגדות גורפת לכל חוק של הקואליציה במטרה להפיל אותה, שר המשפטים גדעון סער נעתר לבקשת ראש הממשלה בנט ושר החוץ לפיד לדחות בשבוע את ההצבעה, להיום.