מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק להכרה באחים שכולים ובזכויותיהם, של חברת הכנסת מיכל שיר. דקות לפני ההצבעה, החל עימות במליאת הכנסת, שכלל הוצאתם של מספר חברי כנסת מאולם המליאה. לאחר ההצבעה הסוערת, הצביעה המלאה גם על הצעת חוק איסור הנפת דגלי פלסטין במוסדות המתוקצבים על ידי המדינה.

ההצעה עברה אף היא בקריאה טרומית, ברוב של 63-16, כאשר חברי מרצ ורע"מ התנגדו להחלטה, בעוד חברי כחול לבן ויש עתיד לא השתתפו בהצבעה. ראש הממשלה נפתלי בנט וח"כ מתן כהנא, כמו גם חברי תקווה חדשה וישראל ביתנו הצביעו בעד ההצעה.

לאחר ההצבעה נרשם אירוע חריג במליאה, כאשר חברי הכנסת איתמר בן גביר ואחמד טיבי כמעט ונקלעו לעימות פיזי. סדרני הכנסת נאלצו להתערב ולהרחיק בין הצדדים. העימות התרחש בזמן דיון במליאה על הצעת חוק עונש מוות למחבלים שהעלה חבר הכנסת איתמר בן גביר.  לדברי בן גביר, חברי הכנסת טיבי ואוסאמה סעדי ניסו לתקוף אותו.

במהלך הדיון על הצעת חוק דגל פלסטין, אמר ח"כ אלי כהן: "תתארו לכם שבאוניברסיטאות בארה"ב היו מניפים את דגלי אל קעאידה. תארו לכם שבבריטניה בבתי חולים היו מניפים דגלי המחתרת האירית. שבסעודיה היו מנפים את דגלי החותים. בשם מקום בעולם לא יעלה על הדעת שיונפו דגלי אויביה ובטח לא במוסדות שהיא מממנת. דמוקרטיה אין משמעותה הפקרות. לכן לא יעלה על הדעת שגם כאן בישראל יצעדו עם דגלי אש"ף בטח לא במוסדות המדינה ובאו. המצעד ביום הנכבה באוניברסיטה מיצג שאיפות של אלו שרוצים לחסל את מדינת יהודים. גם כיום ברשות משלמים קצבה למי שרצח יהודים. גם כיום במערכת החינוך שלכם ממשיכים להסית נגד היהודים ונגד מדינת ישראל. גם כיום פועלים שם להעמיד את חילי צה"ל לדין בהאג. הנפת דגלי אש"ף היא צעד של התרסה והסתה נגד מדינת ישראל".
"אני רוצה להציג נתונים לסאמי אבו-שחאדה. אתם אלה שפתחתם במלחמה והפסדתם. אבל למזלכם הפסדתם. כי בזכות ההפסד שלכם אתם חיים במדינה אחת הטובות בעולם. אותם סטודנטים ערבים שמניפים דגלי אש"ף וקוראים 'בדם ואש נפדה את פלסטין' הם צבועים. כי אז לא היה להם דמוקרטיה וחופש אקדמי וביטחון לאומי. אתה יודע מה קרה למי שלא היה בישראל? הייתם חיים בפחד כמו בלבנון. הייתם חיים כפליטים, אם לא הייתם חיים כאן הייתם נשחטים בסוריה על ידי דעאש", הוסיף ח"כ כהן.
שר המודיעין לשעבר אף הציע להפוך את "יום הנכבה" ל"יום הקנאה": "העיניים שלכם יוצאות לראות איך הפכנו את מדינת ישראל למדינה פורחת. כל מי שבעזה רוצה להגיע לכאן בישראל. מי שרואה עצמו פלסטיני מוזמן לעבור לעזה וגם להישאר שם. אני מוכן לממן לו נסיעה. רוחו לעזה. רק מישהו העלה רעיון להעביר אותם לאום אל פאחם שקשקתם פחדתם. אפשר לקנות אותכם בכסף של ביטוח לאומי. אצלכם הכל למכירה. אין לכם ערכים אין לכם אידיאולוגיה.  אתם יכולים לעזוב למדינות ערב, לעזה, לירדן, אבל אתם כפויי טובה. אתם מתריסים נגד מדינת ישראל ומבינים שאין מדינה טובה יותר ממדינת ישראל".
אלי כהן  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
אלי כהן (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
שרת החינות ד"ר יפעת שאשא-ביטון עלתה לדוכן להגיב להצעת החוק: "על פי ההצעה, הוסכם כי עבירה פלילית תחול רק למניפי הדגלים ולא למשתתפים בהתקהלות. נוכח הסכמה זו הוועדה החליטה על חופש הצבעה לחברי הקואליציה. במהלך הדיונים לקראת קריאה ראשונה יבחן אם נכון להחיל את החוק על דגלי מדינות אויב בלבד או גם על דגלי הרשות הפלסטינית. מצוקת הסטודנטים מחייבת אותנו לפעול להשבת הסדר הציבורי. אני תומכת בחוק הזה. ראיתי מה קורה במוסדות. הנפת דגל מלווה בקריאות של הסתה והלל לשהידים. לכן אשמח שגם חברי יתמכו".
יו"ר הרשימה המשותפת חבר הכנסת איימן עודה: "לא יעזור לכם. לפני שבע שנים הכנסת אסרה על ציון יום הנכבה. מאז מספר המשתפים הולך וגדל ויש בהם אלפי ילדים קטנים שצועדים עם דגל פלסטין. לא יעזור לכם. הכנסת קיבלה לפני שעה קלה הצעת חוק של יהוד הגליל. היום 10% מכרמיאל ערבים ו-33% מנוף הגליל. לא יעזור לכם. אתם מתנהגים בדיוק כמו שיכור קוליניאליסט, כמו כל גנב. אתם מפחדים מהדגל. מציון יום הנכבה. אתם מכחישי נכבה. אתם מכחישי עם ודגל של עם. זה לא דגל אש"ף. זה דגל פלסטין. לכל עם יש דגל לאומי. אתם גם לא יודעים היסטוריה. אתם גם לא יודעים ערבית. להבדיל מאתנו שיודעים עברית והיסטוריה יהודית. לכן מבחינתכם אין עם אין דגל. זה דגל מלפני 800 שנה".
אלי כהן סיכם לפני ההצבעה: "אני רוצה לומר לערבים - אל תטעו בנו. יש בינינו מחלוקות אבל נהיה מאוחדים ונגבה מחיר יקר ממי שירצה לפגוע במדינת ישראל. אני קורא לכל הח"כים, לכל מי שרואה עצמו ציוני ופטריוט, לחזק את הריבונות. להיות ישר עם עצמו ולבו ועמו ולהצביע בעד החוק. ההיסטוריה לא תשכח למי שיצביע אחרת".

חוק ההכרה באחים השכולים עבר בטרומית

עוד קודם לכן, דנה הכנסת כאמור בהצעת חוק להכרה באחים השכולים. חברת הכנסת מיכל שיר סיפרה: "ביום שבו החלטתי להתמודד לכנסת, לפני כארבע שנים נפגשתי בחיפה, בבית קפה קטן ופינתי עם אדם בשם אלי דבי, אח שכול. אלי סיפר לי שבמדינת ישראל קיימת קבוצה שקופה. היא לא מדברת ולא מוכרת. זה לא אומר שהיא לא כואבת. זה לא אומר שהיא לא צריכה הכרה. הקבוצה הזו היא האחים שלנו, האחים השכולים.  אלי סיפר לי שבחוק הישראלי לא קיים המושג 'אח שכול'".

"זה היה נשמע לי אבסורד. הרי אנחנו בחברה הישראלי אוהבים לחבק את משפחות השכול ואוהבים לחשוב שאנחנו עושים ככל יכולתנו למען החיילים ומשפחותיהם, למען מגש הכסף, שעליו ניתנה לנו מדינת היהודים. מסתבר שבישראל המושג היחיד הקיים בחוק הוא: "אחיי הנופל" תחת המושג משפחה שכולה. המדינה לא רואה את האחים כפרטים", הוסיפה.

"במידה ואח או אחות שכולים רוצים ללכת לטיפול פסיכולוגי המוצע להם בחוק הם צריכים את אישור ההורים (ללא קשר לגילם, כן גם בגיל 50).
הידיעה על אובדן האח מגיעה לאחים דרך ההורים בלבד ולא באופן ישיר. במקרים בהם האח או האחות לא בקשר עם ההורים יכול להיות שהוא לא ידע בזמן אמת על כך שאחיו נפל (ובמקרים רבים לדעת על כך רק ממהדורות החדשות). אותם האחים לא יוכלו להשתמש בזכויות המקובעות להם בחוק- מהסיבה הפשוטה- לפי החוק היום האחים שקופים. לא מוכרים", המשיכה ופירטה חברת הכנסת. 

מיכל שיר מציגה את חוק ההכרה באחים השכולים. צילום: ערוץ הכנסת

חה"כ שיר הוסיפה: "אחרי האובדן הטראגי הקרקע נשמטת מתחת לרגלי המשפחה, פעמים רבות האחים הם אלו שצריכים להחזיק ולחזק את ההורים והאחים הנותרים. אבל בסוף, אין מי שישמור עליהם. "תהיה חזק בשביל אבא ואמא, תדאג להם". ברגע אחד התפקידים מתהפכים. והאחים? הם לא רוצים להכביד, הם מגדלים שריון ומתמודדים".

"החוק שאני מביאה בפניכם היום בא לתקן עוול היסטורי. החוק ייתן הכרה רשמית וטכנית במושג "אחים שכולים" ויאפשר להם לממש את זכויותיהם ללא תלות בהוריהם. לראשונה בתולדותיה של מדינת ישראל אנחנו נגיד היום לאחים השכולים: "אנחנו רואים אתכם, אנחנו כאן עבורכם. אתם כבר לא שקופים", סיכמה.

חברת הכנסת אורית סטרוק (ימינה) הודיעה על התנגדותה לחוק, ותקפה את הממשלה וכלל הסיעות החברות בה. "תחשבי כמה אחים שכולים התווספו לנו בגלל החברים שלך, השותפים שלך לקואליציה. כמה עוד אחים שכולים שלא עוד ועוד פיגועים", אמרה. חבר הכנסת אחמד טיבי, שמשמש בדיון כיו"ר הכנסת, השיב: "זו האשמה חמורה מאוד. את מאשימה חברי כנסת ערבים שותפים באחריות לרצח והריגה", וסטרוק השיבה - כן.

עימות בין ח"כ אורית סטרוק וח"כ אחמד טיבי בדיון על הצעת חוק חוק ההכרה באחים השכולים. צילום: ערוץ הכנסת

טיבי המשיך ותקף: "את מעלילה על חברי כנסת בבית הזה שהם חברים בקואליציה. ואת בכלל היחידה פה שחברה בסיעה בה מכהן מורשע בטרור". בהמשך הוא הורה על הורדתה מדוכן הנואמים. בתגובה, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' ניגש לדוכן וכינה אותו "מחבל". טיבי הורחה להרחיקו, תוך שציין "כל מי שמכנה את היו"ר - מחבל - עף מייד מהמליאה". בהמשך העימות, גם סטרוק וחבר הכנסת איתמר בן גביר הוצאו מהמליאה.

לאחר שהתברר כי הצעת החוק עברה בקריאה טרומית, חבר הכנסת שמחה רוטמן צרח על הליכוד - "נתתם לתומך טרור לנהל דיון על חוק אחים שכולים".

כאמור, ההצעה מציעה לקבוע כי אח של אדם שנספה בעת שירותו בכוחות הביטחון או שנפטר כתוצאה מפגיעת איבה יוכר כחלק מהמשפחה השכולה של הנספה או של האדם שנפטר, לפי העניין. כמו כן מוצע כי תימסר לאח השכול הודעה רשמית על המוות ועל אירועי זיכרון וכי משרד הביטחון יידע אותו בדבר ההטבות להן הוא זכאי.

יו"ר ארגון יד לבנים, אלי בן שם, מסר בתגובה לאישור הצעת החוק: "במשך שנים ניהלנו מאבק כדי שהאחים השכולים לא ירגישו שקופים ויזכו להכרה מלאה ממשרד הביטחון. זוהי אבן דרך היסטורית ביחסן של המדינה ושל החברה הישראלית כולה לכאבם ולרגשותיהם של האחים השכולים. המסר שיצא הערב מכנסת ישראל מרגש אותי במיוחד - השכול נותר מחוץ למחלוקות הפוליטיות - ואני מודה לכל מי שתמך מעומק הלב".

"אני מבקש להודות לח"כ מיכל שיר על שהובילה את החוק החשוב הזה בנחישות ובמקצועיות. תודה אישית לשר הביטחון בני גנץ על המהלך, ותודה גם לחברי הכנסת מירי רגב, יריב לוין וליו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, על שהוכיחו אחריות וסייעו לנו לעשות היסטוריה", הוסיף.