אחת המכוניות החשמליות המדוברות בארץ היא ללא ספק יונדאי איוניק 5. מאז השנה שעברה מגיעים לישראל עוד ועוד דגמים חשמליים חדשים, אבל איכשהו איוניק 5 היא תמיד אחת האפשרויות מבחינת הנהג הישראלי המעוניין לרכוש מכונית חשמלית. אם לרגע היה נדמה למישהו שהמכונית החייזרית למראה הזו תהיה סוג של קוריוז, רכב מגניב ומאוד ייחודי, שרוכשת רק קבוצה קטנה של שוחרי רכב חשמלי, נראה שזה לא הסיפור. על אף המראה הלא שגרתי, נראה שרבים לא נרתעים מהלוק ונהנים מהיותו קרוסאובר חשמלי מרווח למשפחה.

לפני שנה בערך פגשתי באיוניק 5 החדשה לראשונה, בהשקה שכללה נהיגה לדרום עם כמה עצירות ונסיעה של מטרים ספורים בתוך שביל כורכר, עם הבדלי גובה. זאת, כדי להתנסות ביכולות של איוניק בשבילים. הדגם הזה, אז כמו היום, מרשים מאוד, מבחוץ ומבפנים, האיכויות שלו, האבזור הייחודי ומרווח הפנים הענק בולטים מאוד, אך יכולות שטח או שבילים - אין. מי שתכנן ועיצב את הרכב הזה, ראה בעיני רוחו את המכונית היפה והבולטת הזו נעה בשקט בין בנייני הייטק, רמזורים ומכוניות משעממות בלבן או אפור. הסנטימטרים הבודדים שהגביהו אותה לכדי מעמד של דגם קרוסאובר, נועדו להקנות לה קצת גובה ולהפוך אותה לאטרקטיבית.

השבוע פגשתי את הגרסה החדשה של יונדאי איוניק 5, גרסת הנעה כפולה, 4×4, שנותנת פייט לטסלה מודל 3 בגרסה החזקה יותר, עם הנעה כפולה. ממש עפרה וירדנה. לא תוכלו לשכנע אף אחת מהן לאהוב את המכונית המתחרה.

באיוניק 5 עם ההנעה הכפולה מנועים חשמליים, המספקים 305 כ"ס (במקום 217 כ"ס), ומאיצים את הרכב מהמקום לכ־100 קמ"ש ב־5.2 שניות (במקום 7.4 שניות). עם ההספק ומערכת ההנעה המהנה מגיע נתון הטווח החשמלי, שמתקצר לכ־430 קילומטרים מול 450 קילומטרים, על פי היצרן. טווח שנבדק במבחן הדרכים.

במפגש עם איוניק החדשה, אחוז הסוללה בלוח המחוונים הראה 67%, טווח של בערך 250 קילומטרים, וזה לא נתון שיכולתי להיות רגועה איתו טרם יציאתי לדרום. חיפוש מהיר באפליקציית פלאג SHARE, מראה את עמדת הטעינה המהירה של אפקון ביקום, 150KW, ולשם אני נוסעת. מרימה את הידית, מכניסה אותה לשקע ברכב, מעבירה את צ'יפ הזיהוי, ועכשיו נותר להמתין, לא הרבה, ל־100% סוללה. לא יותר מ־20 דקות. אחרי שהסוללה מגיעה ל־80%, הטעינה הופכת אטית יותר, כדי לשמור על הסוללה, שלא תתחמם מדי ותיהרס.

יונדאי איוניק 5 (צילום: פרטי)
יונדאי איוניק 5 (צילום: פרטי)

לא קיבלתי את איוניק 5 הפראית הזו כדי להתענות בתוכה ולחסוך באחוזי סוללה, אז נסעתי רגיל. במקומות שבהם היה אפשר להאיץ - האצתי, כשאפשר היה לעלות ל־120 קמ"ש - עליתי, אם רציתי מיזוג של 21 מעלות - הגדרתי את הטמפרטורה, ואפילו התפנקתי באוורור במושב הנהג, לנוכח מזג האוויר השרבי.

אחרי 135־140 קילומטר נותרתי עם 40% סוללה, כשיצאתי עם 96%. לפני היציאה חזרה הביתה אפגוש עמדת טעינה נוספת. טוב שבערד יש עמדות טעינה. חבל שיש שתיים בלבד, בעיר שדרכה עוברים לים המלח ולאילת. לפחות הן תקינות ומהירות, 90KW, של חברת ג'ינרג'י. עצירת הטעינה עברה מהר ויצאתי חזרה עם 84% סוללה, ומספיק טווח כדי ליהנות גם מנסיעה לא רגועה.

הנסיעה הביתה בערב הייתה טובה פי כמה מהנסיעה הלוך בשעות הבוקר המאוחרות. החום בחוץ ללא ספק היה פקטור שהשפיע על הנהיגה, וגם הרוחות החזקות מאוד שליוו אותנו במשך שעה וחצי של נסיעה.

שני המסכים הגדולים לבנים ומאירים ולוכדים את המבט גם בחשיכה. אני מרגישה כמו פצצת תאורה עם ארבעה גלגלים. הפנסים היפהפיים והמיוחדים של הרכב מלפנים ומאחור ודאי מושכים תשומת לב.

הנסיעה עוברת בצורה חלקה ושקטה כל עוד הכביש שבו אני נוסעת סלול ומהודק, אחרת אשמע את הנסיעה על האספלט משטח הגלגלים הרחב של איוניק, דרך בתי הגלגלים, ועד לתא הנוסעים. הגרסה הזו מאיצה באופן יוצא דופן, וההספק הגבוה מורגש בכל שלב. כל כך מורגש, עד שבחרתי לנסוע במצב “אקו" בלבד. מצב הביניים - NORMAL - סיפק יותר כוח זמין משהייתי צריכה, ומצב SPORT, אתם כבר יכולים לתאר לעצמכם. הרבה אנרגיה מעניקה הנאה רבה לנהג, אך מביאה אותו לטווח נסיעה קצר יותר, פחות מ־450 הקילומטרים המוצהרים, עם אופי הנהיגה שלי, פחות מ־400 קילומטרים ריאליים. זו הפשרה הכמעט יחידה שתצטרכו להשלים איתה בגרסה הזו.

תא הנהג מרווח בצורה יוצאת דופן, ומקומות האחסון בין המושבים מלפנים (קונסולה שזזה אחורה וקדימה, ותא כפפות שהוא בעצם מגירה) מלהיבים.

רמת הגימור הגבוהה כוללת תא נהג בהיר ולבן, ובאור יום, אם תפתחו את גג השמש, תקבלו מרפסת שמש של ממש. מאחור ומלפנים כולם יישבו בנוחות, ובסטייל של טיסת עסקים. אין הרבה כלי רכב חשמליים משפחתיים שנותנים תחושה כזאת.

מלבד מסך המולטימדיה ולוח המחוונים, הפאנל הנאה כולל מתגי שליטה על מערכת השמע והמיזוג. כל היתר מתופעל ממסך המגע. אני לא יכולה לקבוע שממשק המולטימדיה אינטואיטיבי. הוא מסקרן, הוא מושך, הוא יפה, אבל דורש למידה והסתגלות. גם הנדסת האנוש לא חפה מתחכום יתר. כשתלמדו את מערכת המולטימדיה, תגלו שהיא טובה ומעניינת, וכוללת כל הגדרה אפשרית, היא דוברת עברית ובעלת פונטים גדולים וברורים.

באיוניק 5 רשימה ארוכה של מערכות בטיחות מתקדמות, והבולטת מכולן היא מערכת שפועלת עם הדלקת האיתותים. ברגע שתאותתו ימינה או שמאלה, יוצג על גבי לוח המחוונים צילום בזמן אמת של כל מה שמתרחש בצד הזה של הרכב. זו מערכת גאונית ואפקטיבית גם בלילה.
גרסת ההנעה הכפולה של איוניק 5 היא גרסה ייחודית כמו הדגם עצמו, והיא מתאימה לקהל ספציפי למדי, שמוותר על טווח תמורת ביצועים.
מחיר: 239 אלף שקלים. 

חדשות ואירועים

לנד רובר העולמית חושפת את הדור השלישי במשפחת דגמי הריינג' רובר - ריינג' רובר ספורט (בצילום למטה), שחוזר עם עיצוב מעודן יותר, ויכולות ספורטיביות יותר. הדור החדש כולל מגוון מערכות הנעה חזקות, כולל מנועי 6 צילינדרים בנפח 3.0 ליטר, בנזין ודיזל; גרסת Plug־in חשמלית־היברידית עם טווח נסיעה חשמלי; וגרסת מנוע V8 עם 530 כ״ס. למגוון תצטרף ב־2024 גם גרסה חשמלית, לראשונה בריינג׳ רובר ספורט. הדגם החדש יגיע לישראל עד סוף 2022. 

ריינג' רובר ספורט (צילום: יח''צ חו''ל)
ריינג' רובר ספורט (צילום: יח''צ חו''ל)

מטרו מוטור משיקה את טימקס החדש, הדו־גלגלי הרב־תכליתי בישראל. לטימקס (TMAX) מנוע טווין מודרני בנפח 562 סמ״ק, יש לו מרכב חדש ומעוצב בסגנון ספורטיבי, מושב רכיבה משופר ומתכוונן המאפשר שינוי תנוחת רכיבה קדימה ואחורה, ומספק נוחות רכיבה מיטבית. אזור אחיזת הרגלים הוצר ומאפשר לרוכב גמישות טובה יותר, והגעה קלה יותר אל הקרקע. בדגם עודכנה בנוסף מערכת הנעילה המרכזית בנעילה חשמלית של מכסה מכל הדלק ופתיחת מושב חשמלית לנוחיות בשימוש היומיומי. טימקס החדש מוצע בשתי גרסאות, החל מ־88 אלף שקלים.

עופר אבניר משיקה קטנוע חשמלי חדש בישראל, פיאג׳ו וואן, בגרסת אקטיב, עם סוללה נשלפת וקלה לטעינה ביתית, אפשרות לנסיעה עד כ־60 קמ״ש וטווח נסיעה של 85 קילומטרים במצב אקו ו־66 קילומטרים במצב ספורט. המחיר: 16,950 שקלים.