הרב אורי זוהר הלך היום לעולמו בגיל 86. קודם לחזרתו בתשובה, בסוף שנות ה-70, היה זוהר אחד מבמאי הקולנוע והבדרנים הבולטים בתולדות ישראל.

זוהר נולד בתל אביב להורים שעלו לישראל מפולין. בשירותו הצבאי שירת בלהקת הנח"ל, ולאחר מכן הצטרף ללהקת "בצל ירוק". בתחילת שנות ה-60 הרבה להופיע במופעי זמר ובידור.

"אישיות גדולה מהחיים": פוליטיקאים ואנשי תרבות ספדו לאורי זוהר

דרעי שמע על מות חברו אורי זוהר כשהעיד בוועדה לחקר אסון מירון

אורי זוהר (צילום: ראובן קסטרו)
אורי זוהר (צילום: ראובן קסטרו)

ב-1964 ביים את סרטו הראשון, "חור בלבנה", שנחשב לאחד הסרטים פורצי הדרך בקולנוע הישראלי. בהמש ביים סרטים מצליחים נוספים כגון "שלושה ימים וילד" ו"כל ממזר מלך".

בשלהי שנות ה-60 חבר זוהר לאריק איינשטיין, ושניהם עמדו במרכז "חבורת לול" - חבורת אנשי תרבות ובוהמה, שיצרו אלבומים, סרטים ותוכניות לטלוויזיה. עם חבורה זו יצר זוהר את "הטרילוגיה התל אביבית" שלו - הסרטים "מציצים", "עיניים גדולות" ו"הצילו את המציל". "עיניים גדולות" נחשב לסרט מופת בקולנוע הישראלי, בעוד "מציצים" נחשב כיום לשנוי במחלוקת בשל היחס המופיע בו כלפי נשים.

''מציצים'' (צילום: איור: אופיר בגון)
''מציצים'' (צילום: איור: אופיר בגון)

בנוסף לסרטים יצרה חבורת לול סדרה של ארבע תוכניות טלוויזיה באותו שם. תוכניות אלו שילבו את השירים המוכרים של איינשטיין עם מערכונים שיצרה החבורה, בהם קלאסיקות כגון "חידון התנ"ך" ו"לה מרמור מאת פרלש". בשנת 1976 הוחלט להעניק לזוהר את פרס ישראל בתחום הקולנוע, אך הוא סירב לקבלו.

בשנת 1977, בעקבות פגישה עם הרב יצחק שלמה זילברמן, החל זוהר בתהליך של חזרה בתשובה. בתחילה עוד ניסה לשלב בין שני העולמות, והגיש את תוכנית הרדיו "ציפורי לילה" בגל"צ בה שוחח עם המאזינים בנושאי דת, אך בשלהי שנות ה-70 התנתק סופית מעולם הבמה ועבר לישיבת אור שמח.

''אורי זוהר חוזר'' (צילום: בן גל דרן)
''אורי זוהר חוזר'' (צילום: בן גל דרן)

במהלך השנים הפך זוהר לרב משפיע המנחה חוזרים בתשובה. עם זאת, הוא ביצע מספר גיחות ספורדיות בחזרה לעולם הבמה: הוא ביים תשדירי בחירות עבור ש"ס, והגיש תוכניות בערוץ הראשון לקראת חגי ישראל. בשנת 2018 יצא לאקרנים הסרט התיעודי אודותיו, "אורי זוהר חוזר". באותה שנה פורסמה בעיתון "הארץ" כתבה ובה עדויות על תקיפות מיניות לכאורה מצדו של זוהר בימיו כחילוני.

בשנות ה-60 היה זוהר נשוי לזמרת אילנה רובינא. לאחר מכן נישא לאליה שוסטר, ששיחקה לצדו ב"עיניים גדולות". להם שבעה ילדים, כאשר שני ילדיו הבוגרים התחתנו עם בנותיו של אריק איינשטיין.