חג שבועות, הלא הוא חג מתן תורה, הגבינות ושעשועי המים, אהוב על כל שכבות הגיל. החג מציע לנו הזדמנות לצאת ולטייל ברחבי הארץ, בין שאריות הפריחה האביבית, חגיגות הביכורים המסורתיות ובשבילים המובילים אל מקורות המים המרעננים. ברחבי הארץ יתקיימו שלל פסטיבלים ופעילויות ברוח החג, המיועדים לכל המשפחה.

הנה כמה מההמלצות שלנו:

מכפר נחום לטבח'ה

אנו ממליצים על מסלול באורך כשני קילומטרים העובר לאורך רצועת החוף של צפון הכנרת. המסלול כולל תצפית נפלאה על הכנרת ועצירה במפל נסתר שנוצר מבאר ארטזית.

את המסלול מתחילים מרחבת החנייה של חוף כפר נחום. הולכים מערבה כשמצד אחד הכנרת היפהפייה ומצד שני מטעי מנגו וזיתים. אחרי הליכה של כקילומטר תגיעו אל מבנה בזלת ללא גג. השביל מוביל לכיוון מעין "חצי אי" שממנו יש תצפית אל האגם, שחזר לגדולתו.

המשיכו לצד מטע הזיתים והאזינו בקשב אל שאון המים היורדים מהמפל הנסתר וזורמים להם אל הכנרת. זהו מעיין איוב והמפל הנסתר שלו. המפל נוצר כתוצאה מקידוח של צה"ל אי־אז בשנות ה־60, בתקופה שבה חיפשו דרכים למנוע נביעת מעיינות מלוחים בכנרת. מאחר שהמים פורצים בעצמם ולא צריך לשאוב אותם, הנביעה נקראת באר ארטזית. ומאחר שהמים כאן לא מליחים ממש, מאפשרים להם לזרום אל הכנרת.

אם תלכו לכיוון שפת הכנרת, תוכלו לראות מדרגות שמובילות לכביש 87. כשאתם מטפסים במדרגות, שימו לב לעוד דבר חשוב, משמאל יש מבנה עגול. המבנה הוא "באר איוב" - בריכה שבנו מעל עין איוב. בריכת הרמה, המורמת מעל פני הקרקע, מרכזת לתוכה את מי המעיין שמשמשים להשקיה. המשיכו לטפס ובקצה המדרגות תפנו שמאלה ותלכו 200 מטר עד רחבת החנייה בכניסה לבית ההארחה "פילגרהאוס". אם לא השארתם כאן רכב, תוכלו לחזור את הדרך עד לתחילת המסלול.

איך מגיעים: יש להחנות את הרכבים בחניון חוף כפר נחום, כשנקודת הסיום היא בעין איוב. כדאי לדאוג לרכב איסוף שיחכה לכם ברחבת החניה בכניסה ל"פילגרהאוס".

מכפר נחום לטבחה, נביעת מפל איו, בריכת הרמה (צילום: איגוד ערים כנרת)
מכפר נחום לטבחה, נביעת מפל איו, בריכת הרמה (צילום: איגוד ערים כנרת)


לאורך הירקון

לא הרבה ריאות ירוקות יש באזור המרכז, אך המרכזית שבהן מושכת מבקרים בכל ימות השנה - ובעיקר בחגי ישראל. נחל הירקון, שזורם לו בגוש דן, מציע לחובבי הפיקניק והטיולים אין ספור פינות חמד, אתרים עתיקים, ואפילו שיט פסטורלי.

לא הרבה יודעים, אך לאורך הנחל יש שבילי טיול רבים המציעים קונטרסט מעניין בין נוף אורבני וטבע פראי, כולם מסומנים במפת שבילי הטיולים של רשות נחל הירקון (ניתן להוריד באתר הרשות).

את אחד היפים שבהם תמצאו בגן הלאומי מקורות הירקון. את המסלול, שאורכו כשישה קילומטרים, תוכלו להתחיל (ולסיים) בחניון גן לאומי מקורות. בגן זורם החלק הנקי של הנחל וסביבו ניתן לראות צמחייה מקומית ובעלי חיים. כאן גם תמצאו את טחנת אל־מיר - טחנת קמח שנקראת על שם כפר ערבי שהיה כאן והיא פעלה עד לסוף המאה ה־19. תוכלו למצוא גם פילבוקס ששימש כעמדת שמירה על מסילת הרכבת בין ראש העין לפתח תקווה בתקופת המרד הערבי. וכמובן, תראו את בריכת הנופרים היפהפייה.

מהבריכה אפשר לסיים את המסלול ולשוב לרכב, או להמשיך לכיוון גן לאומי תל אפק, שם מחכה לכם מבצר אנטיפטרוס, אגם גדול ובריכות שכשוך.

איך מגיעים: בווייז - חניון בתשלום בגן לאומי מקורות הירקון.

ירקון תל אפק (צילום: מנו גרינשפן)
ירקון תל אפק (צילום: מנו גרינשפן)


"דרך העץ" בשדמות דבורה

בפארק ההרפתקאות "דרך העץ" תוכלו לצאת לשיטוט במבוך עץ שלכבוד חג המים יהיה רטוב, או לצאת למרוץ קרטינג פדלים במסלול יפהפה, להשתתף בסדנת תיפוף, סדנה לבנייה בעץ, מיני גולף ובאולינג. בנוסף, תוצע נסיעה חווייתית בקרוניות רכבת אל מול נופי התבור. ואם אתם מחפשים מקום להניח בו את הראש, יש בפארק מתחם בשם "חאן דרך העץ", שבו תמצאו מגוון אפשרויות לינה, בהן חדרי מטיילים, חדר קבוצתי, אוהל ממוזג ואזור קמפינג אישי.

מחיר: 65 שקלים לילד מגיל שנתיים, 30 שקלים למבוגר. נסיעה ברכבת בתוספת 15 שקלים.
לפרטים נוספים: derechaetz.org.il ,04-6620606.

מבוך דרך העץ (צילום: מוטי שלף)
מבוך דרך העץ (צילום: מוטי שלף)

חגיגה בלבן בחבל מודיעין

לרגל חג הביכורים, המרחב הכפרי של יערות בן שמן יתקשט בשלל אירועים. בימי הפסטיבל (6 -2 ביוני) יתקיימו סיורים חקלאיים בשדות החיטה, בחממות הידרופוניות ובבית בד. חובבי הצילום יוכלו להצטרף לסיורים אינטימיים עם הצלם אלדד מאסטרו, לסיור בעקבות זוחלים, חרקים ועכבישים עם הזואולוג בועז שחם ולסיורים מודרכים באתר החפירות של תל חדיד. בנוסף, במהלך הפסטיבל יתקיימו פעילויות בנושא שבעת המינים בחוות אלאדין, פעילות באווירה תנ"כית בפארק נאות קדומים, מופעי ג'אז וטעימות יין ביקב נטוף, טעימות גבינות במחלבות האזור, סדנה להכנת לחמי שאור של חוה תפוחי בבית נחמיה ועוד.
לפרטים נוספים: thm.org.il.

קציר שיבולים בחבל מודיעין  (צילום: דודי לזר)
קציר שיבולים בחבל מודיעין (צילום: דודי לזר)


שבועות בגליל המערבי

בגליל הפורח והשופע אתרי תיירות, מחלבות ויקבי בוטיק יתקיימו במהלך החג מגוון אירועים חגיגיים. לדוגמה, במחלבת שירת רועים בקיבוץ לוטם ייערך היום (3.6), בין 09:00 ל־16:00, יריד של יצרני בוטיק מקומיים, שיציעו בו מוצרים כמו ממרחי דבש של חברת צוף, שמני זית של משק שחם, ממרחים של livnie’s, אומנות עץ של "ממעמקים", הריבות והליקרים של ענת והיינות של יקב שטרן. לצד מוזיקה שתתנגן לאורך האירוע, המבקרים יוכלו גם לרכוש כריכים שמוכנים במקום על בסיס הגבינות הנפלאות של שירת רועים, והממרחים של המשתתפים ביריד. 
לפרטים נוספים: 3957566 - 072 ,westgalil.org.il/events.

אירועי שבועות 2022 - שירת רועים (צילום: אנטולי מיכאלו)
אירועי שבועות 2022 - שירת רועים (צילום: אנטולי מיכאלו)


שבועות בערבה הדרומית

הערבה הדרומית, שבה פזורים עשרה קיבוצים שופעי פעילות חקלאית, תציין את חג הקציר עם שפע חוויות שבמהלכן תוכלו לפגוש את החקלאים המקומיים, לטעום מחומרי הגלם הגדלים באזור, וכמובן לטייל במרחבים הפתוחים. בין הפעילויות: בקיבוץ לוטן תתקיים "אקו דינר" - הכנת ארוחת ערב משותפת עם הצוות במטבח האקולוגי שכולל טאבון שנבנה מבוץ, תנור טיל שעובד כמו ארובה, בלנדר שמופעל על ידי דיווש באופניים ועוד. בפארק יטבתה תתקיים סדנת "סבון חלב ודבש" להכנת סבונים בצורות, בריחות ובמרקמים שונים. במקום תתקיים גם תצוגת כלים חקלאיים של הקיבוץ. בקיבוץ אליפז תתקיים פעילות "הרפתן המדען", שכוללת סיור ברפת הקיבוץ ומשק החלב. בפארק תמנע יתקיימו סיורי שקיעה, סיורי עששיות וסיור בוקר מודרך. בקיבוץ אילות יתקיים שוק לילה עם מגוון דוכני מזון ודוכנים של אומנים מקומיים.
הפעילויות יתקיימו עד 5 ביוני.
לפרטים נוספים: aravaway.co.il ,08-6616976.

אקו דינר קיבוץ לוטן (צילום: ליטל שמואלי)
אקו דינר קיבוץ לוטן (צילום: ליטל שמואלי)


פסטיבל "חלב ודבש"

לרגל שבועות יתקיים בעמק יזרעאל זו השנה ה־21 ברציפות פסטיבל "חלב ודבש". במסגרת האירועים השונים, שיתפרסו על פני סוף השבוע והחג, יתקיימו במרחב התיירות של העמק יריד יין, מופעי מחול, חגיגת אקורדיונים, תיקוני שבועות ומגוון רחב של פעילויות באתרי התיירות והמורשת.
במסגרת הפסטיבל: הקרקס החקלאי במושב היוגב יקיים חגיגה רב־חושית של שמחה וחיבור לטבע עם פעילות מים לכל הגילאים, צילומים על חציר, סדנאות קרקס, פעילויות חקלאיות במשק חקלאי אורגני, מופע קרקס מעולה לכל המשפחה.
מתי: שבת וראשון 4.6־5.6, 10:30־15:00. מחירים: 55 שקלים לילד, 44 שקלים למבוגר.

במוזיאון עין דור תתקיים פעילות "מהחיטה אל הלחם" שיכלול הדגמות והסברים על קציר חיטה, תהליך הכנת קמח, אפיית פיתות, ביקור במוזיאון וסדנת יצירה.
מתי: שבת 4.6 בין השעות 10:00־16:00. מחירים: 35 שקלים לילד, 15 שקלים למבוגר.

גם במוזיאון העמק יקיימו פעילות ייחודית עם שוק פעילויות אקולוגיות שכוללות תחנות התנסות במלאכות עתיקות, משחקי חידות דיגיטליים, סיורים מודרכים, חצר טרקטורים ענקית ופעילות מים ובועות סבון.
מתי: שבת 4.6 - 9:00־15:00, ראשון 5.6 - 9:00־15:00. מחירים: בשבת הכניסה למוזיאון ללא תשלום. ערכת פעילות חג: 20 שקלים. יום ראשון: כניסה 50 שקלים לילד, 30 שקלים למבוגר (כולל השתתפות חופשית בכל התחנות).

"חקלאות ים ואדם"

לכבוד חג שבועות מתקיים באזור חוף הכרמל פסטיבל "חקלאות ים ואדם". הפסטיבל מתקיים זו השנה השלישית, בשיתוף המועצה האזורית חוף הכרמל, עמותת התיירות כרמלים וקק"ל. בין שלל האירועים יתקיים ביום שבת טיול בשביל הבריחה ביער חוף הכרמל - סיור המספר את סיפורה של תנועת הבריחה, שהייתה אחראית להברחת יהודים מאירופה במהלך מלחמת העולם השנייה. מחיר למשתתף: 20 שקלים.
ביום ראשון יתקיים סיור בעקבות הקדמונים בכרמל - סיור חווייתי בין מסתרי יער עופר, משולב במשחק משימות משפחתי. במהלך הטיול הסברים על אודות בעלי החיים המתגוררים ביער וסיפורם של הקדמונים שהתגוררו בעבר במערות בכרמל. מחיר: 50 שקלים למשתתף.
לפרטים נוספים: shavuotbahof.co.il.

עמותת התיירות כרמלים (צילום: עמותת התיירות כרמלים)
עמותת התיירות כרמלים (צילום: עמותת התיירות כרמלים)