שר החוץ, יאיר לפיד, הביע אופטימיות לגבי הסיכוי לנורמליזציה עם סעודיה, כך אמר השבוע ל"ג'רוזלם פוסט", זאת מכיוון שזה נראה חיובי וכי אם משהו יתקדם בכינון היחסים הרשמיים בין ישראל לממלכה, זה יהיה בצעדים מדודים. 

 האם ישראל וסעודיה בדרך לנורמליזציה?

"זה ייקח זמן", אמר לפיד בראיון, "הסכמי אברהם היו כמו פיצוץ, בשנה שלאחר מכן ביליתי את שלושת החודשים הראשונים של היותי כשר חוץ על המטוס, הלכתי לפתוח שגרירויות במקומות שלא חלמנו לפתוח בהם שגרירויות. עם ערב הסעודית, אם זה יקרה, זה יהיה בצעדים מדודים. אני חושב שחלק מהצעדים האלה ננקטים. אני חושב שהממשל האמריקאי הוא חלק מתהליך הזה, ואנחנו מעריכים את זה".

כשנשאל אם האמריקנים ממלאים תפקיד פעיל יותר מבעבר, אמר לפיד שהוא מאמין שכן. "לישראל יש הרבה מה להציע לעולם באופן כללי", אמר, והסביר מדוע מדינות כמו סעודיה ואחרות ירצו לנרמל את היחסים עם ישראל. "יש קשת שעוברת מארכיטקטורת אבטחה אזורית לחדשנות, למים ואנרגיה וכן הלאה. ישראל היא מעצמת-על בתחומים מסוימים, ואנחנו יותר ממוכנים לחלוק את היכולות האלה".

יאיר לפיד ואנתוני בלינקן (צילום: Edits palens)
יאיר לפיד ואנתוני בלינקן (צילום: Edits palens)

בהתייחסו למצב הקואליציה (הראיון נערך לפני דיווחים על המו"מ של גדעון סער עם הליכוד) אמר: "כל שבוע אני נכנס לכאן עם אנשים שאומרים לי שזה נגמר, ואני אומר, וואו, זה ממש עצוב. ואז אנחנו זוכים בכל קול והצבעה, או כמעט בכל הצבעה - לא בלי ייסורים, לא בלי קצת כאב בחדר, אבל זה בסדר".

בהתייחסות לאיראן אמר לפיד שאם תושג הסכם חדש בין מעצמות המערב לאיראן, היא לא תחול על ישראל. "זה לא חל עלינו בשום צורה, ואנחנו הולכים לעשות כל מה שצריך כדי לוודא שאיראן לא תהפוך למדינת סף גרעינית", אמר. כזכור, מספר פעולות חשאיות יוחסו לישראל בתקופה האחרונה, בין היתר הפצצת מפעל רחפנים באיראן, חיסול הקצין בכיר של משמרות המהפכה בטהרן והתקיפה ימים לאחר מכן נגד מתקן צבאי-גרעיני איראני סודי ובו מל"טים מתאבדים.

לפיד, מטבע הדברים, לא הגיב על כל האמור לעיל. אבל כשנשאל אם חל שינוי במדיניות הישראלית לגבי מה שהיא מוכנה לעשות נגד איראן, אמר: "איראן אומרת 'אנחנו יכולים להביא את המלחמה אל מפתן ביתכם, כי לעולם לא תביאו אותה לשלנו'. זה לא הולך לקרות. אני מבין למה הם הרגישו שככה זה עבד בשנים קודמות, אבל זה לא הולך לעבוד עם הממשלה הזו. אם האיראנים יביאו מלחמה לפתחנו, אז הם ימצאו מלחמה אצלם. אם הם רוצים להימנע מזה, אז גם אנחנו נמנע מזה".