מכירים את הרגע המבהיל בו אתם מתעוררים במהלך השינה, בלי כל יכולת לדבר או לזוז? אתם בהכרה מלאה, אך הגוף פשוט לא מגיב להוראות שהמוח מחלק לו. בשלב זה, כשאתם מבולבלים לגמרי, בדרך כלל נחשפת לנגד עיניכם דמות צל המתקרבת אליכם ומאיימת על קיומכם. 

אם מה שתיארנו לפניכם הזכיר לכם סיטואציה שאתם כבר מכירים – ככל הנראה סבלתם בחייכם מתופעה בשם "שיתוק שינה".

שיתוק שינה הוא תופעה נפוצה ומבהילה - אז למה זה קורה? (צילום: טיקטוק)

שיתוק שינה נקשר באופן מסורתי לרוחות רעות המפריעות לאנשים במהלך הלילה, כאשר כמעט כל תרבות בעולם מספקת הסבר אחר לתופעה. ביפן המקרה מיוחס לרוח נקמנית החונקת את אויביה בשנתם, בעוד שבברזיל מסופר על שד עם ציפורניים ארוכות בשם "פיסאדירה" שהולך על החזה של אנשים שיש על הגב.

הקנדיים טוענים כי שיתוק שינה נגרם על ידי לחש שמאני, ואילו העולם האסלאמי מייחס את המצב להתקפה של ישות בין-ממדית המכונה ג'ין או ג'יני. 

לעומת כל התיאוריות, ישנן גם הסברים מדעיים לתופעה, שכן הם מתארים את המצב כמעין הזיה המתרחשת במהלך הפרעה בין שלב השינה הקלה לשינה העמוקה. מחקר אחר, שפורסם באתר החדשות Daily Star, הציג זווית אחרת לפיה שיתוק שינה מיוחס לחוסר איזון עצבי שגורם להזיות.

כוכב רשת בשם דני @AskDani הסביר: "בזמן שינת חלום (REM) הגוף שלנו מפריש הורמון שמשתק את השרירים, וכאשר אנחנו מתעוררים הוא מפריש את ההורמון ההפוך, שמעיר אותם. לכן, שיתוק שינה הוא בעצם תקלה טבעית והגיונית בגוף שלנו". 

אם מצאתם את עצמכם סובלים מכך, יש כמה דברים שתוכלו לעשות כדי למנוע זאת בעתיד: 

  • מומלץ לייצר שגרת שינה קבועה של בין 6 ל-8 שעות כל לילה.
  • פעילות גופנית יכולה לעזור, כל עוד היא נעשית למעלה מ-4 שעות לפני השינה.
  • אל תאכלו ארוחה גדולה, תעשנו או תצרכו אלכוהול או קפאין זמן קצר לפני השינה.
  • אל תישנו על הגב, כיוון שזה יכול להעצים את תחושת שיתוק השינה.