כפר הנוער הודיות השוכן בסמוך לטבריה פועל מזה 72 שנים ברצף, כאשר נערים ונערות רבים מצאו בו בית חם ובנו בו את עתידם. אל כפר הנוער מגיעים נערים ונערות מרחבי העולם והארץ ובו הם מקבלים חיבוק חם, מגורים והכנה לחיים.

במקום פועלות מספר מגמות בהן עוסקים הנערים על מנת להבטיח עבורם עתיד מקצועי בו יוכלו לעסוק לאחר השירות הצבאי. אחת המגמות המבוקשות היא מגמת החקלאות המשלבת את עבודת האדמה יחד עם טכנולוגיות חדשות, המשביחות את היבול ומגדילות את התפוקה.

מי שאמון על תחום החקלאות בכפר כבר 33 שנה הוא שמואל סבג רכז החקלאות בכפר, בתפקידו מלמד שמואל את הנערות והנערים את רזי המקצוע ועוסק יחד עמם בעבודת הכפיים. "ברוך השם ראינו ברכה בעמלנו", אומר סבג ומוסיף: "אם בתחילת הדרך התוצרת החקלאית הייתה מיועדת לצרכי הכפר בלבד הרי שהיום אנו משווקים את התוצרת החקלאית דרך החברות במשק והנערים זוכים לראות כיצד התוצרת עליה עמלו מגיעה לבתים רבים ברחבי הארץ".

החקלאות בכפר מתחלקת לארבעה תחומים: גידול ירקות אורגניים בחממות, גידול צמחי מרפא ותבלינים על-פי משנתו של הרמב"ם, מחזור וטיהור מים. כלל תהליכי הגידול בכפר הנם אורגניים ומבוססים על התהליכים הטבעיים ומבטיחים תוצרת איכותית ללא התערבות של חומרים כימיים וחומרי הדברה.

פרויקט ייחודי ומפתיע של הכפר הוא שיתוף פעולה עם כפר הנוער שבעיר לליבלה שבאתיופיה, לאחרונה ביקר מנהל הכפר האתיופי בארץ וסוכם כי כפר הנוער הודיות ייצא את הידע החקלאי שרכשו בכפר לכפר הנוער האתיופי וזאת על מנת להקנות לבני הנוער האתיופים את הכלים להשתלבות בחיי העבודה במדינתם. 

"יש לי סיפוק אדיר ממה שאני עושה פה" אומר חיים לדני חניך בכפר, "הרגע הכי מרגש עבורי הוא לראות את מה שעבדתי עליו ארוז וממתין שיעמיסו אותו על המשאית, זה שווה את כל המאמצים הרבים שאנחנו משקיעים בעבודה הזו. אני מתלהב בכל פעם מחדש לדעת שמה שאני גידלתי במו ידי הולך לעלות על שולחנות רבים בארץ".

תוצרת חקלאית של כפר הנוער הודיות (צילום: ללא קרדיט)
תוצרת חקלאית של כפר הנוער הודיות (צילום: ללא קרדיט)

"אחרי השירות הצבאי אני בהחלט מתכוון לעסוק בתחום", ממשיך לדני "אני מתכוון להוציא תואר בתחום ולהשתלב בתחום בחברות הגדולות במשק, זה סיפוק אדיר לראות את מה שעמלת עליו הופך לתוצרת משובחת ואיכותית. הדבר האוהב עלי זה לקטוף עגבנייה בשלה ישר מהשיח וליהנות ממתנת הטבע הזו".

אלי שטיין, מנכ"ל הכפר: "זכינו ובכפר נמצאים מיטב בני הנוער, כחלק מתהליך הצמיחה קיימת בכפר מגמת חקלאות בה רוכשים בני הנוער ידע מקצועי בו יעסקו בחייהם. אין ספק כי החקלאות הנה הציונות העכשווית, בני הנוער שלנו מתחברים כל יום מחדש שקרקע עליה הם דורכים ומיישבים בו ידיהם את ארץ ישראל. גאה בהם ושמח בכל פעם מחדש לראות את הגבהים אליהם הם מגיעים".