מינים רבים של חיות בר מתגוררים איתנו או בסמיכות לנו, ועם תנופת ההתחדשות העירונית ששוטפת את ישראל עולה לפעמים חשש לחייהם.
לכן מעת לעת יוצאים אנשי תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע למבצעי חילוץ והצלה של אותן חיות במתחמים שמיועדים להריסה ולבנייה מחודשת או בשטחים מופרים שעומדים לפני בנייה.

לאחרונה נערכה פעילות מיוחדת במתחם חדש לבינוי באזור קריית משה ברחובות, הנחשב לאחד הפרויקטים הגדולים בארץ להתחדשות עירונית, בשטח של אדמת חמרה עם שטחים חוליים, שכולל לא מעט שרידים של שטחים חקלאיים ובוסתנים לשעבר.

מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע עמיר בלבן מספר כי במהלך הפעולה צוות של לוכדי חיות בר, שפעלו במסגרת היתר של רשות הטבע והגנים ובתיאום עם הקבלן המבצע, חילצו כ־30 זיקיות וכמה זוחלים וקרפדות, וכולם שוחררו בגנים לאומיים ובשמורות טבע באזור כחלק מהיערכות לקראת הבנייה בשטח.

"במציאות הישראלית התחדשות עירונית היא הכרח, כיוון שהיא מנצלת את השטח ושומרת על השטחים הפתוחים. הפעילות הזאת היא חלק ממאמץ כללי שהחברה להגנת הטבע עושה בסביבה העירונית, שמטרתו למתן את השפעת הפיתוח על המערכת הטבעית ועל עולם החי. חילוץ חיות בר מוגנות מאפשר לנו להגן עליהן, לפתח את הערים ולהגדיל את כושר הנשיאה האנושי בתחומן וגם לשמור על השטחים הפתוחים החשובים בישראל ועל חיות הבר המיוחדות", הוא אומר.

את המבצע יזמה חברת מועצת עיריית רחובות איטל בציר אלשיך בשיתוף חבר המועצה ד"ר אסף אל בר. ביחד הם סייעו בהשלמת מימון הפרויקט לאיסוף בעלי חיים, בטרם יעלו הדחפורים על השטח, בעידוד ובתמיכה של עמותת נח - ההתאחדות הישראלית של הארגונים להגנת בעלי החיים שבראשה עומדת אלה אבין.

אבין כבר הובילה כמה פרויקטים דומים בבת ים ובירושלים וכעת גם בעיר רחובות, והיא מספרת: "הצלה בסדר גודל כזה היא תקדים ודוגמה לערים אחרות ביחסן ההומני כלפי בעלי החיים. תושבים רבים לא מודעים כלל לחיות הפעילות בתוך העיר, בייחוד בשעות הלילה, ובעצם הן חלק חשוב ובלתי נפרד מהסביבה העירונית שבה אנו חיים".