מפלה לקואליציה: הצעת החוק להארכת תקנות החירום ביהודה ושומרון נפלה היום (שני) בהצבעה במליאת הכנסת, ברוב של 58 מתנגדים לעומת 52 תומכים. ההצבעה נפלה עם התנגדותם של חברי הכנסת מאזן גנאים וחברת הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי. שאר חברי מפלגת רע"מ לא נכחו במליאה, ואילו חבר הכנסת עידית סילמן בחרה שלא להצביע. 

המפלה עשויה לחרוץ את גורלה של הממשלה בעקבות האולטימטום שהציב יו"ר תקווה חדשה ושר המשפטים גדעון סער. מדובר בקריאה ראשונה, כאשר את החוק צריך להעביר עד ה-30 ביוני. 

כאמור, כפי שהצהיר, ח"כ מאזן גנאים הצביע נגד, בניגוד להצבעת הקואליציה ועורר סערה במליאה. חבר הכנסת ניר אורבך תקף: "אתם לא רוצים להיות שותפים, הניסוי איתכם נכשל". 

הצבעה על חוק יו"ש, וידאו: ערוץ הכנסת

מוקדם יותר, הקואליציה שקלה להפוך את ההצבעה להצעת אי אמון, מכיוון מצד אחד הצבעה כזאת עשויה לתת לרע"מ סולם "לרדת מהעץ" ולתמוך באמון ובחוק, ומצד שני, זה יכול לגרום לח"כ עידית סילמן להצביע אי אמון ונגד החוק, ובכך לתת למפלגת ימינה "חומר" בניסיון להכריז עליה כפורשת. לבסוף הוחלט כי חוק יו"ש יישאר חוק רגיל, בעוד ההצבעה על מינוי מתן כהנא מחדש לתפקיד שר הדתות תהפוך לאי אמון.

רגע לפני ההצבעה, נתקלה הקואליציה בקושי נוסף כאשר ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה אובחן כחיובי לקורונה. בליכוד נענו בחיוב לבקשת הקואליציה לקיזוז.

בהצגת החוק, אמר השר סער: "ביטחונם של אזרחי יהודה ושומרון ואזרחי ישראל בכלל מחייב את העברת החוק. אחריותו של כל נבחר ציבור תיבחן בעת הזאת, ללא קשר לשיוכו הפוליטי ולתפיסת עולמו הפוליטי. אינני חושב שיש איזשהו ציבור שמעוניין באנרכיה בשטחי יהודה ושומרון ולשם אתם חותרים לצערי".

גדעון סער במליאה (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
גדעון סער במליאה (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"אני מציע להאריך את תוקפן בחמש שנים נוספת, לא בוצע כל שינוי בנוסח התקנות. יש רגעים מכריעים בדמוקרטיות - הרגע הזה הוא מכריע משום שבו מוגדר האם כל דבר יכול להיות כלי משחק פוליטי? לרסק לחלוטין את המערכת המשפטית ביהודה ושומרון זה דבר בלתי נסלח, אזרחי ישראל לא ייסלחו למי שיעשה זאת - מביבי ועד טיבי", תקף. 

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר לפני ההצבעה: "בשבוע הראשון אמרו שלא נגמור את השבוע, בחודש הראשון אמרו שלא נגמור את החודש. עכשיו אנחנו חוגגים שנה של צמיחה, אבטלה נמוכה, וביטחון בעוטף עזה וגם את זה אנחנו נעבור".

ראש הממשלה בנט לקראת הצבעת החוק להארכת תקנות יו"ש, יקי אדמקר וואלה!

לצד זאת, בביטוח לאומי הבהירו כי גם אם התקנות בהתנחלויות לא יעברו. החוק עדיין מכניס את תושבי ישראל ביו״ש תחת חוק הביטוח הלאומי והם זכאים לקצבאות.

בקואליציה טענו טרם ההצבעה כי גם אם החוק לא יעבור הערב, הוא יועלה שוב להצבעה. וכן נוטים לחשוב שגדעון סער לא יפיל על זה את הממשלה, על אף המסרים החריפים שהעביר לאחרונה. כמו כן, מרוב העיסוק בעמדת תקווה חדשה ובכוונותיו של גדעון סער, ההתרחשויות והתארגנויות בימינה קצת ירדו מסדר היום, כאשר גורמים מסרו כי לפחות ח"כ אחד בימינה התבטא בימים האחרונים על כוונתו לפרוש מהקואליציה במידה והתקנות לא תאושרנה.

לקראת ההצבעה הדרמטית, התראיין הבוקר ח"כ גנאים בתחנת הרדיו "מכאן" ורמז כיצד יצביע הערב: "אם הממשלה מתפרקת זו תהיה הבעיה של סער ובנט. כולם יראו איך אצביע". עוד הוא אמר כי "כהנא היה מתבייש לדבר כמו אלי כהן ושרים בממשלה הזו. אורבך וקארה מתמוגגים בכל פעם שמישהו אומר שצריך לשלוח אותנו למדינות ערב".

גם חבר מועצת השורא ורשימת רע"מ עטיה אלעסאם התייחס להצבעה הערב, בראיון ב'רדיו גלי ישראל' ואמר: "ה סוף הדרך של רע״מ? זה גם סוף הדרך של הממשלה. אם רע״מ תצא מהממשלה - היא תיפול. אני לא יודע מה זה חוק יו״ש, זו אדמה כבושה, אני לא יודע אם החוק הישראלי צריך לחול על האדמה הזו". לעומת זאת, בקואליציה דווקא פוזלים לתמיכה מהאופוזיציה, כאשר השרה קארין אלהרר קראה ב-103FM למפלגת הליכוד לתמוך בהצעה: "מה שצריך להנחות אותה זה לא פוליטיקה זולה אלא האינטרס הציבורי". היא אף קראה לכל חברי הקואליציה לתמוך, גם אם זה "נגד דברים שמאוד מאמינים בהם".

יו"ר ישראל ביתנו, שר האוצר אביגדור ליברמן, אמר בישיבת הסיעה כי הקואליציה תצליח להתגבר על כל המצב שנוצר. אני מקווה שאנשים יבינו שחשוב מאוד להעביר את התקנות. אני מצפה מראשי מועצת יש"ע לדרוש מנתניהו לתמוך בתקנות". את דבריו חתם באומרו כי הוא "מאמין שבסופו של דבר נעביר את תקנות יהודה ושומרון".

אביגדור ליברמן (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)
אביגדור ליברמן (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)

בקואליציה שקלו להכריז על הצבעת אמון בממשלה

אמש התכנסו חברי סיעת רע"ם לדון באופן הצבעתם. יו"ר רע"ם מנסור עבאס אמר בסוף השבוע בראיון לרדיו א־נאס: "יכולתי מזמן לפרק את הקואליציה ולצאת גיבור לאומי פלסטיני, אבל אני מנהיג אחראי שדואג לעתיד החברה הערבית וכלל החברה הישראלית". הוא אמר עוד כי ההחלטה שתתקבל תחייב את כל חברי הסיעה.

בקואליציה שקלו על כן להכריז על ההצבעה היום כעל הצבעת אמון בממשלה כדי לחייב את כל חברי סיעת רע"ם לתמוך בהצבעה, אך נסוגו מההחלטה. ההערכה הייתה כי רע"ם תתמוך בתקנות, בין היתר בהסתמך על הודעה שפרסמה הסיעה בסוף השבוע, ובה הודיעה על סיכום להעברת כ־200 מיליון שקל לסיוע ליישוב ג'סר א־זרקא. הסיכום הושג בפגישה בין ח"כ וליד טאהא יו"ר סיעת רע"ם לבין מנכ"לית משרד ראש הממשלה החלופי נעמה שולץ ובכירים מהרשות המקומית בג'סר א־זרקא. "אם רע"ם תביא לפירוק הקואליציה, כל ההישגים שלה ירדו לטמיון", אמר אמש בכיר בקואליציה.

יו''ר רע''ם מנסור עבאס (צילום: יונתן זינדל)
יו''ר רע''ם מנסור עבאס (צילום: יונתן זינדל)

כזכור, ועדת הכספים אישרה לפני כשבועיים העברה של כ־740 מיליון שקל, שהובטחו לרע"ם כחלק מתוכנית חומש למגזר הערבי. מהודעת המפלגה עלה כי קודם לכן אישרה הוועדה 75.5 מיליון שקל נוספים לזירוז אישור פעולות תכנון ובנייה ביישובים הערביים.

כזכור יו"ר תקווה חדשה ושר המשפטים גדעון סער הזהיר בשבוע שעבר כי ההצבעה היום תהיה "מבחן אם הקואליציה רוצה להתקיים או לא רוצה להתקיים. ההצבעה הזאת תראה את זה”, מה שהתפרש מיד כאיום לפרק את הקואליציה במקרה שהחוק לא יעבור. לגבי כוונותיו של סער, אומרים אותם גורמים כי "סער לא מעוניין בהפלת הממשלה. הוא עובד קשה כדי שהתקנות יעברו. ואם החוק הזה לא יעבור השבוע, נביא אותו מיד שוב בשבוע הבא".

נפתלי בנט וגדעון סער במליאת הכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
נפתלי בנט וגדעון סער במליאת הכנסת (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

שנה לממשלת בנט־לפיד: משבר רודף משבר

  • יוני 2021 – ח"כ עמיחי שיקלי (ימינה) הצביע נגד הקמת ממשלת בנט־לפיד בעת השבעתה.
  • יולי 2021 – הקואליציה נכשלה בהעברת חוק האזרחות, לאחר שח"כ שיקלי התנגד ושני ח"כים מרע"ם נעדרו.
  • פברואר 2022 - כחול לבן הודיעה כי לא תשתתף בהצבעות בגלל הפגיעה בפנסיות הצה"ליות.
  • פברואר 2022 – השר אלי אבידר (ישראל ביתנו) התפטר מהממשלה וחזר לכהן בכנסת.
  • אפריל 2022 – ח"כ עידית סילמן (ימינה) פרשה מהקואליציה. הממשלה איבדה את הרוב בכנסת.
  • אפריל 2020- רע"ם הקפיאה את פעילותה בקואליציה, אך בעקבות החלטת מועצת השורא החליטה לתת לקואליציה "הזדמנות נוספת".
  • מאי 2022 – ח"כ ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ) הודיעה על פרישה מהקואליציה, אך חזרה בה בתמורה לשורה של הבטחות.

פגישת יאיר לפיד וג'ידא רינאוי זועבי (צילום: ללא)
פגישת יאיר לפיד וג'ידא רינאוי זועבי (צילום: ללא)

  • מאי 2022 – גל פרישות בלשכת ראש הממשלה.
  • מאי 2022 – ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) הודיע כי לא ישתתף בהצבעות, למעט אי־אמון, בשל התנגדותו לרפורמת התחבורה הציבורית ולרפורמה בחקלאות.
  • יוני 2022 – אולטימטום של השר גדעון סער (תקווה חדשה), לאחר שהקואליציה מתקשה להשיג רוב להארכת תקנות שעת החירום ביו"ש.