תרגיל צה"ל אולי דפק כמו שעון, אבל למציאות יש חוקים משלה. החשיבה המקובלת היא כאילו הולכים למלחמה, ויאללה, הסתער, כולנו יחד. אז זה לא הקייס. אין דרך לטשטש אי־הסכמות על הצורך במלחמה בעזה, וברור שעל תקיפה יזומה באיראן אין קונצנזוס. וברור שאסור שמישהו יקמבן פה פרובוקציות, וצה"ל ייגרר אליהן כמו בימים הטובים ההם ממבצע סיני ועד מלחמת לבנון והפרעות של המתנחלים בגדה.

וזה המקום להוסיף את המרכיב המכריע במוכנות צה"ל, והוא הפער בין צה"ל התקני לצבא אלאור אזריה. אם פעם אלה היו חיילים, היום אלה הם מפקדי חטיבות בואכה מפקדי אוגדות כמו עפר וינטר. הפיקוד העליון, בייחוד הרמטכ"ל אביב כוכבי, מגיבים באוזלת יד גמורה, ומי שלא מסוגל להתמודד מול פשיעה לאומנית בתוך הצבא - מאבד את יכולתו לפקד על הצבא בעת מלחמה. גם אם כדי להגיע לקונצנזוס בתוך צה"ל צריך להעיף מפקדים וחיילים בצבא אלאור אזריה.

ככלל, אמון הציבור בישראל בצה"ל היה באוקטובר האחרון הנמוך ביותר מאז שנת 2008 - כך עולה ממדד הדמוקרטיה הישראלית לשנת 2021 של המכון הישראלי לדמוקרטיה. אמון הציבור היהודי בצה"ל היה באוקטובר 78%, לעומת 90% ביוני השנה. המגמה היא מדאיגה בייחוד כאשר היא תלויה בתוצאות המלחמה.

אני מניח שחלק מחוסר האמון נובע מאי־הסכמה לגבי הפעלת הצבא ומטרותיו. אומנם אלוף במיל' גרשון הכהן מסביר את חשיבות צה"ל בכך "שאסור לשכוח, אנחנו נלחמים על ארץ אבותינו בזכות המורשת" וטוען ש"אנו נלחמים על קיומנו בהשראת מורשת נשגבת עתיקת יומין", אך נדמה לי שיחס מרבית הציבור לצה"ל הוא הביטחון בכך שצה"ל נלחם באויב שקם עלינו לכלותנו ולא בציווי אלוקי.

אכן, ממשלות ימין הצליחו לטעת בתודעה את התחושה שבכל רגע נתון האויב קם עלינו להכחידנו, אלא שתוצאות המחקר מורות על כך שיש מגמת ערעור על התפיסה הזו. כל סיבוב קרבות נוסף עשוי להביא לערעור נוסף במעמד צה"ל, ולערעור הזה יש משמעות ביכולת. בייחוד כאשר מנהלים בסוף כל לחימה חשבון חללים.

אלוף יואל סטריק אמר כי "אנחנו בצה"ל צריכים לתאם ציפיות. צריך לעבוד בזה יותר. מה יקרה כשיוחלט לתמרן לתוך עזה? הכרעת חמאס לא תעלה באפס נפגעים. אם לא נהיה נכונים לשלם מחיר, לא יהיו הישגים. דרישת הציבור מאיתנו לא מקוממת אותי, אבל זה מחייב חידוד. העניין הזה העסיק אותי גם כמפקד פיקוד העורף. יש קושי להכין את דעת הקהל למפגש עם המציאות, כולל אפשרות של ירי אלפי רקטות לעורף". וזה הזמן והמקום להבהיר שמטחי טילים בגין ציווי אלוקי ולא בגין איום ממשי הם האיום הגדול על יכולתו של צה"ל.