המשטרה תציע פרס כספי שלא יפחת מ-50 אלף שקלים לכל אדם שלכד מחבל נמלט או הביא ללכידתו, כך קובעת הצעת חוק חדשה של חברת הכנסת שרן השכל (תקווה חדשה). "לדאבוננו, בפועל ישנם מקרים בהם מחבלים בורחים וכוחות הביטחון לא מצליחים לתפוס אותם", הסבירה, "לעתים, המצוד אחריהם נמשך שבועות שלמים, כאשר ישנם אזרחים העשויים להיתקל בהם, ויש להם את היכולת להביא ללכידתם". היא הדגישה כי "ישנן הגבלות חוקיות על מעשה כזה, שבמצב מסוים עלול להיות לא חוקי ולהפוך אותם לעבריינים".

מסיבה זו, חברת הכנסת השכל מציעה להעניק לכל אדם סמכות לעכב מחבל שביצע מעשה טרור ופגע או ניסה לפגוע באדם אחר. כמו כן, מוצע שהמשטרה תציע פרס כספי, שלא יפחת מ-50 אלף שקלים, לכל מי שלכד או הביא ללכידתו של המחבל. הדבר יוצר למעשה תמריץ לגורמים רבים להצטרף למאמץ למען לכידת המחבל, כולל סביבתו הקרובה.

בנוסף, מוצע להתיר לכל מי שינסה ללכוד את המחבל, לעשות שימוש בכוח פיזי שנדרש על מנת להתמודד עם מקרה בו המחבל מתנגד ללכידה. במידה ואכן נעשה שימוש בכוח פיזי, ואין חשד סביר שהאדם פעל ברשלנות - הוא יהיה חסין מפני העמדה לדין.

שרן השכל (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)
שרן השכל (צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן)

"ישנה חשיבות עצומה ללכידתו המיידית של מחבל שפגע, או ניסה לפגוע באדם אחר, הן ברמת ביטחון הציבור והן ברמה המורלית, זאת לצורך מניעת החשש והחרדה בקרב הציבור", סיכמה יוזמת ההצעה, "מדובר באחריות היסודית ביותר של המדינה, ולמעשה, בהצדקה המוסרית העמוקה ביותר לקיומה: מניעת פגיעה בחיי אדם חפים מפשע".