הרמטכ"ל אביב כוכבי הכריז אתמול על מהלך מהפכני בצה"ל, לפיו יתבצע שילוב של בנות בתפקידי לוחמה ביחידות מובחרות ובחטיבות חי"ר. האלופה (מיל') שרת הכלכלה אורנה ברביבאי שוחחה על הדברים הבוקר (רביעי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM, והתייחסה להחלטה המעוררת מחלוקת. "זה מעט מדי, מאוחר מדי", טענה.

לדבריה, כבר ב-2010 הייתה ועדה שהמליצה לפתוח 100% מהמקצועות בפני נשים, "מתוך תפיסה שכמו שיש גבר שלא יכול, יש אישה שיכולה. העניין המגדרי לא רלוונטי. אתה רוצה להגיד לי שלירדן ג'רבי אין יכולות וכישורים הרבה יותר מגברים שנמצאים היום ביחידות לוחמות? למה שתמנע ממנה ומשכמותה? בגלל שהיא אישה?".

מגל השיב כי "פורסם אתמול שצה"ל מוריד את הרף בדרישות לנשים. זה מצטרף לרמה כללית של שילוב נשים ביחידות לוחמות, על כל המשמעות של אנשים צעירים שחיים ביחד. בנוסף, יש גם אירועי גאווה בצה"ל ומתעסקים בניתוחים לשינויי מין ובפונדקאות. הצבא הזה רוצה לנצח או שהוא רוצה להיות סניף של ויצ"ו?".

"הצבא רוצה לנצח, חשוב בשביל כולנו שהוא ינצח, ומבחינתי, המשימה היא הדבר הכי חשוב", השיבה השרה. "עכשיו, בוא נבדוק אם האקסיומה שאומרת 'נשים מפריעות לצבא לנצח', אם היא נכונה, אני כופרת בה בכל צורה שהיא".

"מי אמר שהזכות להתמיין נקבעת ע"י גברים? יכול מאוד להיות שתהיינה הרבה נשים שיש להן כושר גופני כזה, אבל בואו נלך מהתחלה. מה זו ההבחנה הזאת, שגבר, חובה שיילך להיות לוחם ושלאישה אין אפילו זכות להגיע להתמיין?", תקפה.

עוד טענה כי "יש נשים שיכולות לעמוד בדרישות פיזיולוגיות גבוהות וצריך לתת להם את הזכות ואי אפשר לשלול מהם את המיון, רק בגלל שנולדתי במקרה אישה. הצבא אומר 'חסרים לי גברים', אז הוא מוכן שיהיו חסרים לו גברים ומוכן שגברים יעשו שירות ארוך יותר, ובלבד שלא לאפשר לנשים להגיע, שרוצות ויכולות, לא כולן. אני לא יכולה להיות לוחמת, בסדר? אבל יש נשים שיכולות ומסוגלות".

כשנשאלה האם היא לא חושבת שיש בעיה בשילוב גברים ונשים באותן יחידות, השיבה: "אני חושבת שעם תנאים מסוימים אפשר להסדיר את זה שגברים ונשים ישרתו ביחד. מה אתם רוצים? שנשים לא יהיו במרחב הציבורי כי זה מפריע לגברים?".

מגל ענה: "לא, אני רוצה שיחידות לוחמות לא יתעסקו באנרגיות אחד עם השני, יתעסקו במטרה לנצח במלחמה". ברביבאי תקפה: "אתה מבין שהאמירה הזאת היא מזעזעת? אמירה שאישה לא תהיה במרחב שבו גבר נמצא כי חלילה הוא לא ישלוט ביצריו, נראה לך הגיוני מה שאתה אומר לי?  האמירה הפטרונית הזאת של 'לא תאפשר לנשים להיכנס ללחימה, כי זה לא יסתדר בין גברים לנשים', זה לא ריאלי".

"לא אמרתי את זה. אני גם אמרתי שאני לא נגד לוחמות, אני לא רק לא רוצה שיערבבו אותם, שלא יתעסקו אחד עם השני, שיתעסקו במשימה", סייג מגל. 

בהמשך, התייחסה השרה למשבר הפוליטי בקואליציה, ושיתפה: "זה לא טריוויאלי, אבל אתם רואים, שנה שלמה של עבודה, של תוצאות ואני מאמינה ביכולת של הממשלה הזאת לעבוד ביחד ולהביא תוצאות למען הציבור, למען האזרחים".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM