המטרה המיידית הטקטית של הליכוד (שיש לה חשיבות אסטרטגית, כמובן) היא לשבור את שלישיית שקד-אורבך-קארה, זאת ברקע הדיווחים העוסקים בשלושה שפורסמו בתקופה האחרונה, וסימני השאלה הרבים שעלו לאחרונה בנושא עתיד ממשלת בנט-לפיד. במקביל, השרה איילת שקד וחבר הכנסת ניר אורבך נפגשו אתמול, ושוחחו ארוכות על המצב. מקורבים לשניים טוענים בשיחה עם מעריב כי "התיאום ביניהם נותר על כנו, ולפי שעה אין חדש בנושא עתידם בקואליציה הנוכחית".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

כאמור, מהשיחות הרבות שניהלו אנשי הליכוד עם שקד, עלה לא פעם כי היא אינה מעוניינת בקיום בחירות, אלא רק בהקמת ממשלת ימין חלופית. במקביל, היא הבהירה יותר מפעם אחת לאנשי נתניהו, כי אינה מעוניינת בהצעות לשיריון ברשימת המפלגה, אלא אם תוקם ממשלה חלופית שתשרוד לפחות שנה. במידה והדבר יקרה, אז הסוגייה תעלה על הפרק, בכל הנוגע להתמודדותה הראשונה ברשימה. בניגוד לשיריון, היא הביעה עניין במצב בו יקוצר עבורה הפז"ם הנדרש להתמודדות בפריימריז במפלגה, לכשאלה יתקיימו לקראת מערכת בחירות כללית נוספת. 

לצד הסוגיות הללו, למעריב נודע כי במפלגה לא קיימו עימה שיחות רשמיות רבות בחודשים האחרונים, אך לדברי בכירים במפלגה הועבר אליה מסר, לפיו במידה ותסכים לחבור אליהם - לבדה או כחלק משלישייה, והיא תהיה האצבע ה-61, היא תשוריין במקום החמישי ברשימת הליכוד. לצד השיריון, הובטח לה גם תפקיד שרה בכירה בממשלה הבאה, כאשר תיקי המשפטים והפנים לא עומדים על הפרק. 

עידית סילמן וניר אורבך בכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)
עידית סילמן וניר אורבך בכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)

בדומה לשקד, גם אורבך אינו מעוניין בקיום בחירות כעת, ולא רוצה להיות זה שממוטט את הממשלה, אם כי הוא כל כך שבור מהמצב הנוכחי, כך שהוא מוכן לשקול אופציה זו, אליה הוא מוכן נפשית. עם זאת, הוא הדגיש בשיחה עם למקורביו כי עדיין לא החליט סופית בנושא, ואינו רוצה לבגוד בשקד, זאת במקביל ללחוץ האדיר הופעל עליו כעת מהליכוד, שהציעו גם לו שריון ברשימת המפלגה. הבטחה דומה ניתנה גם לחברת הכנסת עידית סילמן, זאת במידה והיא תהיה האצבע ה-61 שתפיל את הממשלה. 

הוא שוחח על הסוגייה עם ראש הממשלה נפתלי בנט ואמר לו כי הגיע לקו האדום, זאת לאחר נפילת חוק התקנות ביהודה ושומרון, והצבעת זועבי עליו. השיחה בין חה"כ לרה"מ התקיימה בלילה שבין שני לשלישי, ובהמשך בנט שוחח גם עם מקורבי אורבך, שאמרו לבנט כי הוא "לא יכול עוד להמשיך ולהשלים עם המצב, שהחלק השמאלי בממשלה, והערבים, עושים מה שבא להם - ועם כל מחויבותו, הוא העביר מסר לפיו הוא לא מוכן להמשיך כך".

הצבעה על חוק יו"ש, וידאו: ערוץ הכנסת

אפשרות נוספת שעלתה, היא שיריון של שקד בליכוד, לצד שיריון של אורבך או סילמן אצל סמוטריץ'. האפשרות השלישית האפשרית כעת, היא תרחיש בו שלושה ח"כים - שקד, סילמן וח"כ נוספים - יתפלגו, יקימו סיעה עצמאית ויעבירו את פיזור הכנסת בקריאה ראשונה. לאחר מכן, הם יחזרו כדי להקים ממשלה חלופית. במידה ויתפלגו מימינה כשלישייה - ולא כאדם בודד - לא יוטלו עליהם סנקציות המוטלות על פורש ממלגתו, שמוגדר כסיעת יחיד.

כעת, בליכוד מבצעים חישוב פשוט, ויוצאים מנקודת הנחה כי הרשימה המשותפת תתמוך בפיזור הכנסת. משמעות תמיכתם, לצד זו של אורבך, היא שיושג רוב להליכה לבחירות.

אביר קארה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אביר קארה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)