מסלולי טיולים יש בישראל בשפע, וכשחושבים על טיולים, בדרך כלל הדמיון שלנו לוקח אותנו לצפון או לדרום - אך מסתבר שגם במרכז יש המון אפשרויות, שמשלבות ירוק, היסטוריה מרתקת ואפילו מים. אחד מהם מחכה לכם ביציאה מתל אביב.

אחרי יותר מ־15 שנים מאז הקמתו, פארק אריאל שרון חנך באופן רשמי את מתחם חוות שלם - המתחם התחתון (והמרכזי) שלו. המתחם הישן־חדש כולל את בתי "חוות הזרע" ההיסטוריים, ששימשו לראשית החקלאות בארץ ישראל המתפתחת. מבני החווה שוקמו ושוחזרו ולצדם הוקמו גם גן שעשועים אקולוגי, אגם מלאכותי עם עמדות תצפית ועוד שלל הפתעות לחובבי הטבע האורבני. בימי החורף ניתן ליהנות בו גם מבריכת חורף חביבה, ובימים אלה פשוט נפלא לצאת לסיורי הליכה קלילים במסלולי הטיולים שסובבים אותו או לצאת לרכיבה באחד מהסינגלים שלאורכו.

כעת, משהחליטו לפתוח את המתחם באופן רשמי, מתכננים לערוך בו גם סיורים מודרכים, הדרכות בנושא צפרות, מופעי תרבות, ירידים ועוד.

פארק אריאל שרון הוא הפארק המטרופוליני האקולוגי הגדול בישראל, ובעוד רובנו שמענו לא מעט על מתחם ההר העליון שנפתח ב־2014 ומאז הפך לפופולרי בקרב מטיילים מכל הארץ, לא הרבה יודעים ומכירים את המתחם התחתון, שמשתרע על מאות דונמים. איכשהו האזור הקסום שנמצא בלב המרכז - בין חולון, תל אביב, רמת גן, אזור ואור יהודה - הפך לסוד הכמוס של תושבי האזור ושל רוכבי אופניים שנכנסו באופן לא רשמי למקום. מתחם "חוות שלם" הוא חלק מרכזי בפארק שמתפרס על פני כ־8,000 דונמים. אם אנחנו רוצים להתרברב, זה אומר שהוא גדול יותר מפי 2.5 מסנטרל פארק.

הכניסה ל"חוות שלם" נמצאת על דרך חיים בר־לב, בין צומת מסובים לשכונות המזרחיות של תל אביב. משער הכניסה מגיעים למתחם חניה שנמצא בין מטעי העצים שבפארק. שימו לב שהכניסה למתחם החווה אינה קשורה לכניסה העליונה שמובילה למתחם ההר. מסיבה לא ברורה, אין קשר בין שני החלקים, גם לא רגלי, אם כי בהנהלת הפארק עובדים על זה. מה זה אומר? שאם חשקה נפשכם לבקר בשני החלקים, תצטרכו להזיז את הרכב, או לחלק את הביקור לשני מועדים.

בכל מקרה, כעת החניה של חוות שלם במפלס התחתון בחינם, אך כדאי לעקוב, כי בהמשך היא צפויה לעלות כסף. רגע לפני שתיפרדו מהרכבים ותצאו מאזור החניה, שימו לב לתוואי של נחל כופר שעובר כאן. מדובר בנחל אכזב, שהוא למעשה יובל צפוני של נחל איילון. כופר, שזורם רק כשיש גשמים רבים, מתחיל באזור תל השומר, דרך רמת גן וגבעתיים ומנקז על הדרך את מי הגשמים שיורדים, בהמשך מגיע לאגם היפהפה של הפארק הלאומי ברמת גן, ומשם ממשיך לזרום אל שטחי פארק אריאל שרון. ברחבת החניה יש גשר מעל הנחל, כך שאפשר לעבור בבטחה בכל ימות השנה.

פארק אריאל שרון -מתחם המגוון הביולוגי (צילום: בן ניקסון)
פארק אריאל שרון -מתחם המגוון הביולוגי (צילום: בן ניקסון)

פארק אריאל שרון (צילום: ניצן)
פארק אריאל שרון (צילום: ניצן)

אחרי שחציתם לצד השני, תוכלו להיכנס דרך שדרת הכניסה אל שטח הפארק. השדרה, שעוצבה על ידי האדריכל פיטר לאץ, כוללת פרגולה גבוהה שאורכה 250 מטרים. בשטח זה מתוכננים להיערך שוקי אוכל, ירידים ומופעי תרבות. אומנם אי אפשר להתעלם מהנוכחות של פרגולת המתכת הענקית שתכנן לאץ, אך אני חייבת להודות שהיא נראית מעט מנותקת מהאופי של המקום. כך או כך זוהי נקודת פתיחה לכל סיור בפארק, אם של בודדים ואם של קבוצות.

אחרי שתחצו את השדרה תוכלו לצאת אל חלקי הפארק השונים, הקרוב שבהם הוא חוות שלם הישנה. חוות שלם הוקמה בתחילת שנות ה־50 על ידי "הזרע" - אגודה חקלאית שיתופית ששמה לה למטרה לפתח חקלאות יהודית בארץ. בשנים הראשונות של החווה פיתחו בה בעיקר זרעים, מאחר שבאותה התקופה היה חרם כלכלי על המשק היהודי בארץ. חברי האגודה שהיו חלוצים ניסו להתמודד עם הצורך הגובר של היישוב היהודי באוכל ובתוצרת חקלאית טרייה. מעבר לצורך המיידי באוכל, אנשי האגודה הבינו שהיישוב היהודי חייב להיות עצמאי ולא יכול להתקיים ללא עצמאות חקלאית. בשל כך בחווה עבדו גם על פיתוחים חדשניים שבסופו של דבר הפכו את ישראל לחלוצה ולמובילה בתחום החקלאות המודרנית.

בימי שגשוגה חיו בחווה העובדים ובני משפחותיהם, והיא חולקה לשני חלקים: המתחם החקלאי שבו נעשו עבודות הפיתוח והגידול, ומתחם מגורים משפחתי. כיום נותרו במקום חמישה ממבני המגורים, באחד מהם, שמתפקד כמרכז מבקרים ישנו מיצג אורקולי שמספר על תולדות החווה. המיצג המרתק סוקר את השינויים שהמקום עבר, מה יש בפארק כיום ואפילו מציג עדות קצרה ממי שחיה וגדלה בחווה. במבנים האחרים ישנה גלריה שתציג תערוכות מתחלפות ובהמשך צפויים להיפתח במבנים גם בתי קפה. אם אתם מטיילים עצמאית באזור, תוכלו להיעזר בשלטים הפזורים מחוץ למבנים שמספרים בתמצות על העבר העשיר של החווה. אם השלטים אינם מספיקים, תוכלו לברר על אחד מהסיורים המודרכים שמציעים בחווה.


חוות שלם - פארק אריאל שרון  (צילום: בן ניקסון)
חוות שלם - פארק אריאל שרון (צילום: בן ניקסון)


בסמוך לבתי החווה תמצאו גן משחקים אקולוגי שבסופי שבוע בדרך כלל עמוס במשפחות עם ילדים. הגן משתרע על כשלושה דונם, ויש בו מגוון מתקנים שעשויים מעץ רוביניה. המתקנים בנויים על מעין תל, ולכן באופן טבעי נותנים תחושה שהם אתגריים יותר. בסמוך למתקנים יש רחבת דשא גדולה שבה פוזרו שולחנות עץ לחובבי הפיקניקים. מכאן אפשר גם להמשיך במסלול שמקיף את הפארק ועל הדרך ליהנות מצלם של עצי הפרי הרבים שפזורים לאורך הדרך, ואם יתמזל מזלכם אולי אפילו תוכלו לקטוף ולטעום פטל אפגני עסיסי ומתוק. גם אם לא תספיקו לטעום, לפחות תיהנו מהיעד - האגם המלאכותי של מתחם החווה.

מתחם נחל כופר - פארק אריאל שרון  (צילום: בן ניקסון)
מתחם נחל כופר - פארק אריאל שרון (צילום: בן ניקסון)

גינת התבלינים במתחם חוות שלם בפארק אריאל שרון (צילום: בן ניקסון)
גינת התבלינים במתחם חוות שלם בפארק אריאל שרון (צילום: בן ניקסון)


זהו למעשה "מרכז הצפרות" של הפארק, אזור שהוא לא פחות מפנינה קסומה. פנינה נסתרת מהעין, לכן היא בדרך כלל לא עמוסה. מסביב לאגם יש עמדות מצפור וספסלים שבהם תוכלו להתרווח, להביט אל כל הירוק וליהנות מהשלווה. באגם תמצאו דגים ממינים שונים, ועל פי הערכות מגיעים לביקור בו כ־200 מיני בעלי כנף בשנה, מאחר שהפארק נמצא בנקודה אסטרטגית עבור הציפורים שחוצות את שמי ישראל בעונת הנדידה. כמובן שמחוץ לעונה ניתן לראות מינים בודדים של ציפורים, בהם סיקסק, שלדגים ואנפות. כמו כן, מתקיים באגם ניטור של ציפורים, ובמועדים שונים אף מוצעים סיורים סביבו על ידי מחלקת ההדרכה בפארק.


מכאן ממשיכים עם השביל לכיוון בריכת החורף. בריכת חורף היא מקווה מים גדול שמתמלא לאחר הגשמים וחיים בו בעלי חיים רבים. בימים אלה הבריכה כבר התייבשה, אך עדיין ניתן להתרשם מהגודל שלה ומהצמחייה שהתפתחה סביבה. בהמשך מחכה לכם גם גינת צמחי תבלין ומרפא שריחה נישא למרחוק.

איך מגיעים: מהכניסה הצפונית שנמצאת על כביש 461 (דרך לוד).