השנה זכינו לראות כמה מכוניות חשמליות מעניינות נוחתות בארץ. יותר ספורטיביות, יותר מיוחדות, והמחיר שלהן גבוה - בהתאם לאיכותן ולהנאה מהנהיגה בהן. הקהל שלהן מצומצם, והן בדרך כלל "מטפטפות" ארצה במספר יחידות מועט. אחת המכוניות החשמליות המעניינות שהופכות את כל עניין מהפכת הרכב החשמלי לפחות מרתיע, היא ב.מ.וו i4.

ב.מ.וו i4, גרסה חשמלית לחלוטין לגראן קופה מסדרה 4 של ב.מ.וו, הגיעה ארצה לפני כמה חודשים, וקצת איחרה להגיע אליי. ודווקא חיכיתי לה, כי ידעתי שיש למה לחכות, ב.מ.וו אחרי הכל. זהו אחד מהמותגים הבודדים שיודעים לייצר מכוניות ספורט אמיתיות ומרגשות - והספורטיביות והריגוש זולגים לכל הדגמים שלהם.

במבט ראשון אפשר להבין שמדובר ברכב חשמלי, אבל לא סתם: דגם ה־M החשמלי הראשון של ב.מ.וו. מחייב: הכליות האטומות של ה־i4 מושחרות, וחיישני הרדאר מסייעים לשלל מערכות הבטיחות לפעול. אורכה של המכונית המרשימה הוא 4.7 מטרים, רוחבה 1.8 מטרים, ובסיס הגלגלים מכובד - כ־2.8 מטרים. ב.מ.וו גאה מאוד במקדם הגרר של הרכב (נתון התנגדות שיוצר הרכב עם האוויר) - נתון מרשים של 0.24, שמסייע גם לצריכת חשמל יעילה יותר.

ב.מ.וו מציעה שתי גרסאות ל־i4: גרסה פותחת, i4 eDrive40 עם מנוע חשמלי אחד, המספק כ־335 כוחות סוס וטווח מוצהר של עד 480 קילומטרים; ואת הגרסה שלכבודה התכנסנו - ב.מ.וו i4 M50, מכונית סדאן ארבע דלתות בעלת שני מנועים חשמליים, המספקים יחד 544 כוחות סוס, מומנט מרבי משולב של 80 קג"מ ויכולת האצה ל־100 קמ"ש ב־3.9 שניות. אוהדי המותג וחובבי דגמי ספורט ודאי ישמחו לדעת שחלוקת המשקל כאן היא 48.2/51.8 אחוזים מלפנים/מאחור, שניכרים בתחושת היציבות של ה־i4 על האספלט.

קיבולת הסוללה היא 84 קוט"ש, מעט יותר מהסוללה הגדולה ביותר של המתחרה טסלה מודל 3 פרפורמנס (82 קוט"ש). קיבולת זו מזכה בטווח ריאלי של 420 קילומטרים, אך זה נתון שתלוי מאוד באופי הנהיגה ובמצב הנהיגה. אני הסתפקתי במצב קומפורט, שכשמו כן הוא, הוא נוח ומשכך. על פי היצרן, צריכת האנרגיה בגרסה הזו היא 19 קוט"ש ל־100 קילומטרים, ובפועל זה קרוב יותר ל־25־26 קוט"ש. בל נשכח שזו ה־i4 M50 הראשונה שכווננה על ידי חטיבת M המפורסמת. ה־BEV M הראשונה. אך עם כל הכבוד ל־M, המהירות המקסימלית כאן מוגבלת אלקטרונית ל־225 קמ"ש, יש סוללה שצריך לשמור עליה.

i4 M50 מצויד במתלי M אדפטיביים עם קפיצים ובולמים נפרדים, מוטות ייצוב מיוחדים ומוט קפיצי נוסף בחלק הקדמי, בשילוב היגוי ספורטיבי עם תגבור משתנה, בלמי M, וגלגלי סגסוגת קלה M עם צמיגים מעורבים. כל הפיצ'רים המפוצצים האלה באים לידי ביטוי בחוויית הנהיגה. נהיגה שלא הגיעה לקצוות או למגבלות הרכב, אפילו לא במעט. המשקל שלה מורגש, ואיכשהו בא לטובתה, ולא העיב על תחושת הספורטיביות כלל.

בידוד הרעשים מרשים, גם בנסיעה בינעירונית. מהירות של שלוש ספרות, ואני מחכה שלפחות רחשי הרוח ייכנסו, והם לא. עוד ציון לשבח מגיע למערכת הבלימה הרגנרטיבית, שהיא אפקטיבית ומצוינת, ללא פדלים מאחורי ההגה, שחסרונם אומנם מורגש, אך המערכת יודעת, על פי הגדרת מצב הנסיעה והבלימה, להאט ולבלום בצורה טבעית באופן מעורר השתאות. הבלימות מדויקות ולא מפריעות לנסיעה. גם הסוללות זוכות לאנרגיה מחודשת מעצם הנהיגה.

בפנים יש מסך מולטימדיה גדול ומעוקל השולט בכל המערכות ברכב. המסך בגודל זהה לזה שנמצא ב־iX, שהוא דגם גדול בהרבה. הצג הקמור החדש של ב.מ.וו כולל לוח מחוונים בגודל 12.3 אינץ' מאחורי ההגה וצג מדיה בגודל 14.9 אינץ' עם מערכת ההפעלה iDrive8 העדכנית ביותר וקישוריות מלאה לאפל קאר פליי.

BMW i4 (צילום: יחצ)
BMW i4 (צילום: יחצ)

שני הצגים נטולי מסגרת, וכל אזור הנהג והנוסע לצדו נראה נקי מרעש וכפתורים. הדגמים החשמליים של ב.מ.וו זוכים לשפת עיצוב שונה, יחד עם תוספות צבע תכולות. כמו בפנסים וסביב הרכב, אלמנטים עיצוביים כחולים נמצאים גם בתוך תא הנוסעים: על מתג ההתנעה, על ההגה ועל בורר ההילוכים.

מה שמרגש במכוניות חשמליות כמותה הוא השילוב בין ההאצות החזקות, ההיגוי והתגובות המרוסנות. זו מכונית חשמלית שכיף לשוטט איתה, ושכמעט גרמה לי לשכוח ששום רעש מגרגר לא בוקע מהמנוע. אם זו התחושה שמכוניות חשמליות נותנות, אולי הייאוש יהפוך יותר נוח.
מבחינת מרווח, i4 היא מכונית משפחתית לחלוטין, מתאימה לחמש נפשות, עם מרווח ברכיים גם לאנשים בוגרים מאחור. צורת המרכב לא הופכת את התא לקלסטרופובי, ומהסאן־רוף הפנורמי תגיע השמש לכולם אם תרצו בכך ותפתחו את הווילון. נפח תא המטען 470 ליטר שימושיים מאוד.

מה לגבי אבזור ובטיחות? גרסת הכניסה לדגם הב.מ.וו i4 כוללת בין היתר מערך בטיחות Driving Assistant, בקרת שיוט אדפטיבית, מערך עזר לחנייה Parking Assistant הכולל את מערכת העזר בנסיעה לאחור, פנסי LED מלפנים ומאחור, שמשות כהות, חלון שמש חשמלי, מושבי Sport עם ריפודי Sensatec במגוון צבעים ודיפון Sensatec בלוח המחוונים, תא מטען נפתח חשמלית, מערכת בקרת אקלים משולשת עם פתחים לאחור ומערך ה־Live Cockpit, הכולל את הצג הקמור החדש של ב.מ.וו עם לוח מחוונים בגודל 12.3 אינץ' וצג בקרה בגודל 14.9 אינץ'. המחיר: 339 אלף שקלים.

דגם ה־M50 כולל את כל האבזור הקיים בגרסאות ה־eDrive40 ומוסיף את חבילת העיצוב הפנימית והחיצונית M־Performance, הכוללת גימורי קרבון, פנסי לייזר וחישוקי 19 אינץ' ייעודיים עם צמיגים שונים מלפנים ומאחור - ויעלה 539 אלף שקלים.

טעינה ואחריות: דגם ה־WLTP) M50) ניתן לטעינה אטית, AC, בעזרת שקע חד־פאזי או תלת־פאזי בהספק של עד 11 קו"ט, בפחות מ־8.5 שעות. ובטעינה מהירה בזרם ישר (DC), בהספק של עד 200 קו"ט. בדגם הזה ניתן להגדיל את טווח הנסיעה ב־140 קילומטר בתוך עשר דקות בלבד. האחריות על הסוללות למשך שמונה שנים או עד 160 אלף קילומטרים. 

חדשות ואירועים

כלמוביל משיקה בישראל את יונדאי סטאריה (בצילום למטה) - רכב הנוסעים החדש של הקבוצה, עם עיצוב עתידני ושימושיות גבוהה גם למשפחות גדולות - בגרסת שמונה או תשעה מקומות ישיבה, החל מ־270 אלף שקלים, וגרסה ללא חלונות (רכב עבודה) במחיר 237 אלף שקלים.

כלמוביל מרצדס משיקה את ה־EQE, מכונית סלון חשמלית ויוקרתית ממשפחת EQ. זה דגם חשמלי רביעי שמרצדס משיקה בארץ עם טווח מרבי של עד 660 קילומטרים. ארבע רמות גימור, מ־500 אלף שקלים. חטיבת סקודה מבית צ'מפיון מוטורס משווקת לראשונה גרסאות Plug-in hybrid לאוקטביה המשפחתית (החל מ־178,990 שקלים) ולסקודה סופרב (החל מ־242,500 שקלים). טווח נסיעה חשמלי של 60 ו־50 קילומטר, בהתאמה.

יונדאי סטאריה (צילום: יחצ)
יונדאי סטאריה (צילום: יחצ)

סטלנטיס וטויוטה מוטור הודיעו על הרחבת השותפות שלהן עם הסכם לייצור ושיווק טנדר מסחרי חדש גדול, כולל גרסה חשמלית. הרכב החדש מציג מרכב שלישי מסוגו ומשלים מערך מלא של רכבים מסחריים קלים.

ב.מ.וו העולמית חושפת את דגם X1 החדש שלה, הקרוסאובר הקטן בסדרת ה־X. ב.מ.וו X1 ישווק גם בגרסה חשמלית מלאה, עם שני מנועים חשמליים עם הספק של עד 313 כ"ס, סוללה עם קיבולת של 64.7 קוט"ש, וטווח נסיעה של עד 438 קילומטר. ה־X1 החשמלי ישווק בישראל בתחילת 2023.