שחר שרגא, מייסד שותף ומנכ"ל ExitValley, פלטפורמת הון הסיכון הראשונה בישראל שמאז הקמתה גייסה יותר מ־220 מיליון שקל עבור יותר ממאה חברות, אומר: "ההתחלה של יזמים היא הכי קשה - הם משקיעים את מירב זמנם ביצירת טכולוגיה יש מאין, הם צריכים לגייס עובדים וממון, והדבר החשוב ביותר שהם צריכים הוא שקט בצד הכספים, שייתן להם אורך נשימה".

שחר שרגא, מנכ''ל ExitValley (צילום: באדיבות אקזיט ואלי)
שחר שרגא, מנכ''ל ExitValley (צילום: באדיבות אקזיט ואלי)

הפלטפורמה של ExitValley נוסדה בשנת 2015 במטרה להעניק לסטארטאפים הזדמנות יעילה לגייס הון, ומנגד לאפשר לציבור הרחב להשקיע בחברות ישראליות ולהיות שותף בעל מניות בסטארט־אפ ניישן. החברה הוקמה על ידי אדריכלי תעשיית ההשקעות האינטרנטיות בישראל, והיא מובילה בשוק עם המספר הגבוה ביותר של סבבים שהושלמו ועם סכומי הכספים הגבוהים ביותר שגויסו.

"לאחר הקמת החברה ביצענו בעצמנו את סבב הגיוס הראשון שהיה בישראל בפלטפורמה אינטרנטית, והגענו ל־400 אלף דולר בפחות מ־24 שעות", משחזר שרגא. "באותו רגע הבנו שאנו עומדים בפני מהפכה ואנו יכולים לשנות את שוק הגיוסים בישראל. כיום פונים אלינו המון יזמים מכל התחומים, ואנו שמחים שהפכנו להיות חלק אינטגרלי באקוסיסטם החדשנות הישראלי".

שרגא מספר כי מאחורי הקמת הפלטפורמה עמדו תחילה הוא ושותפו ניר מי־טל, מייסד שותף וסמנכ"ל השיווק של החברה. שרגא הוא בעל תואר ראשון מאוניברסיטת חיפה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת בן־גוריון בנגב. מי־טל בעל תואר ראשון בכלכלה ומדעי המדינה מאוניברסיטת תל אביב ותואר שני בלימודי ביטחון מאוניברסיטת בר־אילן. השניים שירתו יחד כקצינים ביחידה מובחרת, ואף המשיכו יחד למילואים כמפקדי פלוגה באותה היחידה.

צוות אקזיטוואלי (צילום: באדיבות אקזיט ואלי)
צוות אקזיטוואלי (צילום: באדיבות אקזיט ואלי)


מי שאמון על הצד הטכנולוגי הוא יואל אטדגי, שותף מייסד וסמנכ"ל טכנולוגיות בחברה. עם יותר מ־20 שנות ניסיון בתחום ההייטק כיועץ, כמשקיע וכמנהל פרויקטים, אטדגי הוא זה שהגה ויצר את הפלטפורמה הטכנולוגית של ExitValley עם הכלים הבורסאיים פורצי הדרך שלה. "מאז הקמת החברה ועד היום גייסנו יותר מ־220 מיליון שקל עבור יותר ממאה חברות", מציין שרגא. "סטארטאפים בשלל תחומים: תחבורה, תוכנה, חקלאות, מכשור רפואי, רפואה דיגיטלית ועוד רבים וטובים".


"ההתחלה הייתה מאתגרת מאוד והיו הרבה מכשולים", הוא מדגיש. "למעשה, ביצענו חינוך שוק שהכיל כמעט את כל המרכיבים בענף - מהרגולטור, דרך עורכי הדין ועד ליזמים ולמשקיעים - וזה היה אתגר, כי אף אחד לא הכיר את המודל הזה. מי שרצה לגייס כסף היה עושה את זה בדרכים הקונבנציונליות, ועדיין היה קשה מאוד לגייס את הכסף בשלבים הראשונים".

"התחלנו תהליך שממשיך גם היום. אפשר לראות עשרות רבות של יזמים שהצליחו אצלנו, חלקם מכרו את החברות ואחרים צמחו איתן ואף יצאו להנפקה. תרמנו לא מעט לסטארטאפים לגדול, הם מגייסים עובדים ומגדילים את הצמיחה במדינה ובמשק. אני יכול להגיד היום בגאווה גדולה שאנחנו בפנקס הכיס של כמעט כל יזם בתחילת דרכו, ויש לנו המון ידע וערך מוסף שאנו מביאים לחברה שעובדת איתנו".

פורצי דרך

החברות המוצגות בפלטפורמה הדיגיטלית של ExitValley מגיעות ממגוון תחומים שונים, אך מה שמשותף להן הוא שהן פורצות דרך בתחומן ומביאות בשורה. בין הסטארטאפים שמככבים באתר בימים אלה נמצאים Clariter, שנותנת מענה פורץ דרך לבעיית הפלסטיק העולמית על ידי הפיכתו לחומר גלם תעשייתי, או הסטארט־אפ הרפואי ביואקסטרים, שפיתח טכנולוגיה המשקמת נפגעי שבץ מוחי. באתר יש גם סטארטאפים מעולם הפנאי והבילוי, כמו CreamCol, שפיתחה טכנולוגיה מוגנת בפטנט, המאפשרת להפוך כל משקה אלכוהולי לקרם אלכוהולי אכיל. כל הסטארטאפים שמוצגים באתר של ExitValley נהנים גם מהטכנולוגיה הבלעדית של הפלטפורמה.

"המערכת הטכנולוגית שלנו מאפשרת הקמה מלאה של סבבי הגיוס על כלל ההיבטים (תוכן, עסקי ומשפטי) ומערכות נוספות שמאפשרות לנו לנהל עם היזם את הסבב על הצד הטוב ביותר", מסביר שרגא. "אבל מעבר למערכת ולכלים הנוספים שאנו מפתחים בימים אלה, הידע והניסיון של הצוות שלנו הם היתרון המשמעותי. לאחר יותר מ־100 גיוסים, אפשר לומר בזהירות שאנחנו יודעים מה המשקיעים שלנו מחפשים".

כאמור, ExitValley הייתה חלוצה בתחום ותרמה באופן משמעותי לשינוי הרגולטורי שאפשר להקים את הפלטפורמה האינטרנטית. בחברה הבינו שני דברים רבי־חשיבות: קיים מחסור משמעותי בהיצע הון לחברות ישראליות בשלביהן הראשונים, וכן ההשקעה בתעשיית ההייטק הישראלית היא משהו שנגיש בלעדית לקבוצה קטנה מאוד, המורכבת בעיקר מקרנות הון סיכון ומחממות.

"יש לנו כמה יתרונות על פני גופים אחרים שמתיימרים לעשות את מה שאנחנו עושים", מציין שרגא. "אנחנו הפלטפורמה הגדולה ביותר בישראל עם הכי הרבה ניסיון, וגייסנו הכי הרבה כסף להכי הרבה חברות. המתודה שבנינו היא מערכת טכנולוגית שעליה מבוסס הגיוס, והיא מקנה לנו מכפיל כוח משמעותי. אנו יודעים לרתום קהלים וקהילות לסבבי הגיוס שלנו.

מעבר לכך, אנו חברה יצירתית שיודעת לפעול בסביבה מאוד מורכבת ותחרותית. בתחילת הדרך הסביבה הרגולטורית בארץ הייתה מפותחת פחות מזו שבמדינות מערביות, כדוגמת ארה"ב ואנגליה, והיה לא פשוט לסלול עבור כולם את הדרך. היום, כשהדרך סלולה, אנחנו מקפידים לא לקפוא על השמרים, ותמיד עובדים על יצירת אפיקי השקעה חדשים בעולם הון הסיכון לצד פיתוח מגוון מערכות טכנולוגיות, שמטרתן לפשט את כל התהליך הן עבור המשקיע והן עבור היזם.

"יתרון נוסף שיש לנו הוא ההון אנושי", הוא מוסיף. "יש לנו צוות מהמנוסים בישראל, עבדנו עם מאות יזמים ופיתחנו מתודולוגיות מאוד מדויקות, שיודעות לזהות את הדנ"א של ההצלחה. בניגוד לפלטפורמות אחרות אנו מקפידים על סטנדרטים גבוהים, ולא כל חברה תעלה אצלנו לגיוס. יש לנו סט של המון בחינות ובדיקות שאנו מבצעים לכל אחת מהחברות, ורק המתאימות יעלו לפלטפורמה. מדובר בדרך כלל בחברות בשלב מתקדם יותר, שכבר גייסו כסף מגופים משמעותיים, כמו חממות, קרנות או משקיעים בולטים, וזה מאפשר לנו לבחור את החברות המתאימות יותר שאנו מאמינים שיצליחו בהמשך הדרך".

"הזדמנות לצמוח בישראל"

החברות שעולות בפלטפורמה של ExitValley הן ישראליות או בעלות אוריינטציה ישראלית, כלומר חברות מקומיות שנמכרו או בבעלות חלקית של משקיעים ממדינות זרות. "אנחנו פונים למשקיעים מכל העולם", מדגיש שרגא. "30% מהמשקיעים שלנו מגיעים מאירופה, מארה"ב, מאוסטרליה ומניו זינלנד, וכמובן השאר מגיעים מישראל.

"יש תחושה שקיימת הזדמנות גדולה לצמוח בישראל. גם עם כל מה שקורה היום בשוק ההון וחוסר היציבות, הסטארטאפים הישראליים הם עדיין מנוע צמיחה משמעותי בישראל ובעולם", אומר שרגא. "זה מורכב מכמה בחינות: כמות החברות שמוקמות כאן מדי שנה, ההון האנושי שצמח בישראל, ההשקעה במחקר ופיתוח, הפתיחות לחדשנות ותוכניות לימודים והכשרה מעולות - יש כאן תעשייה שלמה שמייצרת חדשנות.

"מצד שני, יש גם אתגרים ויש בתעשייה לא מעט בעיות", הוא מספר. "בעשור האחרון כמות הסטארטאפים החדשים צנחה בקרוב ל־60%. יזמים לא רצים היום כל כך מהר לעשות את הצעד הזה - לקום ולעזוב מקום עבודה יציב ולצאת לדרך עצמאית. הם מכירים את רכבת ההרים הזאת, שאף אחד לא יודע איפה היא תסתיים.

"עם זאת, הסטארטאפים שנולדים היום איכותיים יותר. אנחנו עדיין כן שומעים על גיוסי ענק של קרנות זרות שמשקיעות בארץ, אבל מרבית הכסף הולך לחברות בשלבים מתקדמים. שלבי הסיד רוויים פחות, וליזם שהחליט לעזוב את העבודה המסודרת לא יהיה כל כך פשוט להיפגש עם הכסף. אנחנו פעילים גם בשלבים האלה ומאפשרים לחברות הטובות להשלים סבבי גיוס מוצלחים. עשרות רבות של חברות הפורטפוליו המצליחות שלנו הן כרטיס הביקור הכי טוב שלנו, והראיה לכך היא שאפשר לעשות הרבה במרחב הזה.

יש משקיעים רבים מאירופה, מארה"ב ואפילו מאיחוד האמירויות שכל הזמן מחפשים חברות ישראליות, המון גופים וחברות, ואנו רואים זאת היטב בסבבי הגיוס שלנו. מנקודת מבטי, עושים כאן דברים גדולים, ולכן המון אנשים מרחבי העולם פשוט רוצים להיות חלק מהסטארט־אפ ניישן, ואנחנו ב־ExitValley מאפשרים את זה".